Någon som kan Country?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:Hur många countrybasister behövs det för att skruva i en glödlampa?

en, fem, en, fem, en, fem....

Och i Nashville kallas växelbas för "eat shit" :twisted:
jajaja...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

[quote="Randy "SilverBack&"]
DoggyD skrev:
BonafideYouth skrev:Spela country? In med tuggtobak i käften, dra på dig dina skitigaste jeans och tugga loss på E-strängen! Det brukar göra susen! :lol: :D
Det är klart att man kan göra så om man vill förminska en hel konstart till något så vulgärt som tuggtobakstuggande :poke:
Just nu försöker du förminska tuggtobakstuggande...det har tagit både baseball och countryn dit där de ör idag... :wink:[/quote] Ere' nu re' e' läge för en Sundbybergare :?:
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

[quote="Randy "SilverBack&"]
DoggyD skrev:
BonafideYouth skrev:Spela country? In med tuggtobak i käften, dra på dig dina skitigaste jeans och tugga loss på E-strängen! Det brukar göra susen! :lol: :D
Det är klart att man kan göra så om man vill förminska en hel konstart till något så vulgärt som tuggtobakstuggande :poke:
Just nu försöker du förminska tuggtobakstuggande...det har tagit både baseball och countryn dit där de ör idag... :wink:[/quote]

+1
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

daionsavage skrev:Hur många countrybasister behövs det för att skruva i en glödlampa?

en, fem, en, fem, en, fem....

Och i Nashville kallas växelbas för "eat shit" :twisted:
Nu tycker inte jag du ska va sån...

Men det var ju ett tag sen det spelades riktig country i Nashville. Kolla bara på Countrygalan... Tycker det är tid för dom att börja "äta lite skit" igen :D
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Men det var ju ett tag sen det spelades riktig country i Nashville. Kolla bara på Countrygalan... Tycker det är tid för dom att börja "äta lite skit" igen :D[/quote] Med tanke på din avatar , hur bra koll har du på vad som händer i Nashville egentligen, om du har galan som utgångspunkt så kan jag väl hålla med dej, den sög HB stortid. Annars händer det grejer där, var så säker på det.
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Steve skrev:Men det var ju ett tag sen det spelades riktig country i Nashville. Kolla bara på Countrygalan... Tycker det är tid för dom att börja "äta lite skit" igen :D
DoggyD skrev:Med tanke på din avatar , hur bra koll har du på vad som händer i Nashville egentligen, om du har galan som utgångspunkt så kan jag väl hålla med dej, den sög HB stortid. Annars händer det grejer där, var så säker på det.
HAHA! Så du menar att bara för att min avatar sammankopplas med ett rockband så har jag ingen koll på någon annan musik? eller har rätt att uttala mig om den?

Vet du bara hur ampeg låter? :shock: :D

Tro det eller ej men jag lyssnar en hel del på country. När jag spelade elgitarr på gymnasiet inriktate jag mig faktist på country och mitt projektarbete var att skriva och spela in countrymusik.

Jag föredrar Outlaw-country före "the Nashville sound"
pizza bargeld
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 09:39
Ort: Anderslöv

Inlägg av pizza bargeld »

DoggyD skrev:
Svensson skrev:
TDHP skrev:Varför just country? :twisted:
Steve Earl
Hank III
Johnny Cash
osv..


..om jag får tala för mig...
Och om jag får tala för mej också,
Justin Townes Earle
Hank Sr. & Jr.
Johnny Paycheck
vem e Justin??
Användarvisningsbild
GROVIS
Medlem+
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:19
Ort: Stenungsund

Inlägg av GROVIS »

pizza bargeld skrev:
DoggyD skrev:
Svensson skrev:
TDHP skrev:Varför just country? :twisted:
Steve Earl
Hank III
Johnny Cash
osv..


..om jag får tala för mig...
Och om jag får tala för mej också,
Justin Townes Earle
Hank Sr. & Jr.
Johnny Paycheck
vem e Justin??
De e Justin Timberlake med boots :lol: :lol:
http://www.myspace.com/marcwhite" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.paintedblind.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/paintedblindmetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gibson Thunderbird Studio, Morgan aukustisk, Warwick SCREAMER STD,300W top,1x15,4x10, KorG pedal
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Med ett fem (över eller under) och diatoniska och/eller kromatiska klättringar mellan ackordbytena kommer du rätt långt i rak country, både snabb och långsam, det är dansbandsstuket liksom. Kan funka i country shuffle också men där kan även walking användas. Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. Men som andra sagt - lyssna på lite country så får du känsla för vad som passar.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...

Men jag känner att det skulle behövas lite mer snygga övergångar i min arsenal. Så är det någon som orkar ge en kort förklaring? (även övergångar i blues)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Lyssna på Daryl Johnson spelandes med Emmylou Harris.
Tycker han tar Country-basandet till en helt ny nivå.

"Spyboy" är skivan du ska leta efter!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Enkelhet och tydlighet är mitt motto när jag spelar country. Allt du spelar utöver 1-5 kommer att märkas, så var försiktig och noggrann med vad du lägger in i övrigt. En uppgång till ackordbyte eller en liten överbryggning till sticket är nog vad man ska begränsa sig till.
I de fall det blir lite jammigt brukar jag faktiskt tänka en aning gospel - stilarna är inte speciellt olika vad gäller sväng.

Ha grym koll på låtarna, du bör kunna alla vändor i sömnen - i country måste basisten vara en total klippa (visserligen alltid viktigt, men du har få möjligheter att mörka här!)
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Kalebas skrev:
MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...

Men jag känner att det skulle behövas lite mer snygga övergångar i min arsenal. Så är det någon som orkar ge en kort förklaring? (även övergångar i blues)
Sorry. Inte alls meningen att snobba - jag har inte täckning för det.

Med "ett fem" menade jag växelspel mellan grundtonen och den femte tonen i durskalan - tonikan och kvinten. På ett C-ackord växlar du således mellan C och G, på ett F-ackord mellan F och C och ett G-ackord mellan G och D. När basens tonomfång så medger låter det ofta bättre att spela kvinten under tonikan i stället för över om man vill uppnå det där riktigt stompiga baskompet.

Med en diatonisk klättring menar jag att man tar sig från ett ackord till ett annat genom att spela skaltoner - om du t ex ska ta dig från C till F så spelar du C-D-E-F medan om du ska ta dig dit kromatiskt (eller med passing tones om man hellre vill se det så) då kan du t ex binda ihop ackorden genom att spela C-D-D#-E-F eller t o m C-C#-D-D#-E-F.

Om man ska generalisera lite så kan man säga att country är en mer diatonisk stil än blues och därför låter ofta diatoniska övergångar mellan ackorden bättre i country än i blues. I blues som är diatoniskt tvetydig eftersom grunden i blues är att man i realiteten spelar en mollskala över dur- eller sju-ackord är det vanligare med lite mer kromatik i övergångarna och/eller att man använder mollpentan/bluesskalan. Kromatik i basgångarna är särskilt vanligt i långsam blues i 6/8-takt skulle jag påstå (tänk SRV Texas Flood eller Jimi Hendrix Red House)

Det bästa är att lyssna på hur basister i blues och country spelar - det är inte så svåra grejor för det mesta och har man bara en gnutta gehör så plockar man ut grunderna i det spelet rätt snabbt.

Om jag hinner med ska jag göra en lite video som illustrerar vad jag menar med ovanstående tugg.

/Mats D
dereborn

Inlägg av dereborn »

MatsD skrev:...Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. ...
Inte alltid.
Oftast tvärt om faktiskt. Oavsett låttempo.
Långa, tunga ett-och-tre. Oftast UTAN åttondel på två-och.
Det gör en jäkla skillnad med/utan den lilla okynnesåttondelen!
dereborn

Re: Någon som kan Country?

Inlägg av dereborn »

Samuel V skrev:...För-slag till noterna är A och O. Svårt att förklara utan att spela exempel, men en sextondel före varje helslag brukar jag göra för-slag på.
...
Se Mitt senaste inlägg!

Sextondel är RIKTIGT sällsynt! Bara i nån enstaka ballad. Åttondel förkommer ibland, men ofta ofta är det bara raka fjärdedelar! Bland annat där har man skillnaden på dansbandsförsvenskningen (av groovet)och "the American Original And Best"
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Någon som kan Country?

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:
Samuel V skrev:...För-slag till noterna är A och O. Svårt att förklara utan att spela exempel, men en sextondel före varje helslag brukar jag göra för-slag på.
...
Se Mitt senaste inlägg!

Sextondel är RIKTIGT sällsynt! Bara i nån enstaka ballad. Åttondel förkommer ibland, men ofta ofta är det bara raka fjärdedelar! Bland annat där har man skillnaden på dansbandsförsvenskningen (av groovet)och "the American Original And Best"
+1

Inga förslag för i h-e! Förslag är i många fall en dålig vana hos en del basister.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Re: Någon som kan Country?

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:...Förslag är i många fall en dålig vana hos en del basister.
Därav uttrycket "Skamliga förslag"!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Någon som kan Country?

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:
basmartin skrev:...Förslag är i många fall en dålig vana hos en del basister.
Därav uttrycket "Skamliga förslag"!
Haha!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Någon som kan Country?

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev: Sextondel är RIKTIGT sällsynt! Bara i nån enstaka ballad. Åttondel förkommer ibland, men ofta ofta är det bara raka fjärdedelar! Bland annat där har man skillnaden på dansbandsförsvenskningen (av groovet)och "the American Original And Best"
Precis. Tänkte ge mig på en förklaring av detta, men se nu behövs inte det längre. Tack Dereborn!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

dereborn skrev:
MatsD skrev:...Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. ...
Inte alltid.
Oftast tvärt om faktiskt. Oavsett låttempo.
Långa, tunga ett-och-tre. Oftast UTAN åttondel på två-och.
Det gör en jäkla skillnad med/utan den lilla okynnesåttondelen!
Jag menar inte staccato precis men att man avslutar varje ton i växelspelet tydligt på eller strax efter "och" innan man tar nästa ton. I countryballader kan man dock låta tonerna ringa och gå i varandra mer tycker jag.

Beträffande okynnesåttondel så är jag osäker på vad du menar men en okynnes sextondel kan kanske passa precis innan man går från dominantackordet till tonikaackordet och undantagsvis i övergångarna i övrigt men då kanske mest i form av en ghost note.

I övergångarna mellan ackorden spelar i varje fall jag oftast åttondelar dock, t ex:

C-och-G-och-C-C-D-E-F-och-C-och-F-F-E-F-G-och-D-och-G-F-E-D-C-och-G-och-C osv...

/Mats D
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

MatsD skrev:
Kalebas skrev:
MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...

Men jag känner att det skulle behövas lite mer snygga övergångar i min arsenal. Så är det någon som orkar ge en kort förklaring? (även övergångar i blues)
Sorry. Inte alls meningen att snobba - jag har inte täckning för det.

Med "ett fem" menade jag växelspel mellan grundtonen och den femte tonen i durskalan - tonikan och kvinten. På ett C-ackord växlar du således mellan C och G, på ett F-ackord mellan F och C och ett G-ackord mellan G och D. När basens tonomfång så medger låter det ofta bättre att spela kvinten under tonikan i stället för över om man vill uppnå det där riktigt stompiga baskompet.

Med en diatonisk klättring menar jag att man tar sig från ett ackord till ett annat genom att spela skaltoner - om du t ex ska ta dig från C till F så spelar du C-D-E-F medan om du ska ta dig dit kromatiskt (eller med passing tones om man hellre vill se det så) då kan du t ex binda ihop ackorden genom att spela C-D-D#-E-F eller t o m C-C#-D-D#-E-F.

Om man ska generalisera lite så kan man säga att country är en mer diatonisk stil än blues och därför låter ofta diatoniska övergångar mellan ackorden bättre i country än i blues. I blues som är diatoniskt tvetydig eftersom grunden i blues är att man i realiteten spelar en mollskala över dur- eller sju-ackord är det vanligare med lite mer kromatik i övergångarna och/eller att man använder mollpentan/bluesskalan. Kromatik i basgångarna är särskilt vanligt i långsam blues i 6/8-takt skulle jag påstå (tänk SRV Texas Flood eller Jimi Hendrix Red House)

Det bästa är att lyssna på hur basister i blues och country spelar - det är inte så svåra grejor för det mesta och har man bara en gnutta gehör så plockar man ut grunderna i det spelet rätt snabbt.

Om jag hinner med ska jag göra en lite video som illustrerar vad jag menar med ovanstående tugg.

/Mats D
Tack Mats!

Jag frågade för att jag var nyfken och vill lära mig, inte för anklaga någon för snobbism. Nu kan jag analysera "mina" klättringar på ett teroetiskt plan. Och dessutom använda rätt vokabulär för vad jag försöker åstadkomma... :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

MatsD skrev:
dereborn skrev:
MatsD skrev:...Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. ...
Inte alltid.
Oftast tvärt om faktiskt. Oavsett låttempo.
Långa, tunga ett-och-tre. Oftast UTAN åttondel på två-och.
Det gör en jäkla skillnad med/utan den lilla okynnesåttondelen!
Jag menar inte staccato precis men att man avslutar varje ton i växelspelet tydligt på eller strax efter "och" innan man tar nästa ton. I countryballader kan man dock låta tonerna ringa och gå i varandra mer tycker jag.

Beträffande okynnesåttondel så är jag osäker på vad du menar men en okynnes sextondel kan kanske passa precis innan man går från dominantackordet till tonikaackordet och undantagsvis i övergångarna i övrigt men då kanske mest i form av en ghost note.

I övergångarna mellan ackorden spelar i varje fall jag oftast åttondelar dock, t ex:

C-och-G-och-C-C-D-E-F-och-C-och-F-F-E-F-G-och-D-och-G-F-E-D-C-och-G-och-C osv...

/Mats D
Cool, you do it your way, and I'll do it mine!
Jag spelar t.ex. alltid längre ett-tre-toner än en åttondel (du släpper på "och" = åttondel), och jag spelar nästan ALDRIG en sextondel i ett åttondelgroove. (i country, dåra...)

Med okynnesåttondel medar jag att det finns en tendens att alltid spela en tonikaåttondel (2-och) innan kvinten (på trean).
Det så kallade "am-sterdam" groovet helt enkelt.

Blir direkt mer pop än country. Vilket iofs kan vara helt rätt, och ett bra verktyg om man vil dra åt det hållet, men allt för ofta slinker den där åttondelen med utav bara farten - och vips blir det lite mer dansbandscountry!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Om man ska svänga sig med terminologi ska man göra det rätt. Jag upptäckte att jag skre "diatoniskt tvetydig" ovan jag borde ha skrivit att blues har en "tvetydig tonalitet" dvs det är inte tydligt om det är dur eller moll tack vare molltersen eller den blå tersen och andra blå toner.

/Mats D
Skriv svar