Plektrum vs. 3 fingrar

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas

Plektrum vs. 3fingrar

3 fingers
54
54%
Plektrum
46
46%
 
Antal röster: 100

Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag har tagit det jättemogna klivet att börja försöka lära mej plektrum, fast fingrar känns bättre IMO!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

the_great_alfonzo skrev:snackar inte rock nu grappar ;) nu snackar vi ren HÅRDHET!
Oj vad hårt det går att spela med fingrarna. Garanterat hårdare anslag än med plektrum. Sen att plektrumanslag låter "vassare" beror på materialet som berör strängen. Det finns de som använder mynt som plektrum och det anslaget kan omöjligt fixas med fingrarna.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Bastappe skrev:
the_great_alfonzo skrev:snackar inte rock nu grappar ;) nu snackar vi ren HÅRDHET!
Oj vad hårt det går att spela med fingrarna. Garanterat hårdare anslag än med plektrum. Sen att plektrumanslag låter "vassare" beror på materialet som berör strängen. Det finns de som använder mynt som plektrum och det anslaget kan omöjligt fixas med fingrarna.
Vad änna glödheta???!!! Är det DU Tappe? Ha ha! A small world :D

Visst ska man använda både och...eller hur? En "bra" basist ska ju kunna allt...eller hur? Och när det kommer till mynt...så är det väl spanska gulddubloner som gäller...eller hur? 8)
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

kmo skrev: En gång i paus på ett gig fick jag ett oanständigt förslag av en blondin(!) för att jag hade så snabba fingrar. Hon var inte intresserad av gitarristen som spelade med plektrum..
Med andra ord är det bättre att spela med fingrarna!!
Men det räcker bra med två.
Nu fick jag en riktigt bra anledning att inte lära mig spela med plektrum. 8)
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Inlägg av AlexL »

Föredrar att lira med fingrarna. Beror mycket på att jag aldrig tar mig tid att lära mig plektrumlir.
Tycker inte att det ena låter bättre än det andra dock, både fingrar o plektrum har sin charm
Gäst

Inlägg av Gäst »

kmo skrev:En gång i paus på ett gig fick jag ett oanständigt förslag
ett erbjudande om en förmånlig prenumeration på Fib-Aktuellt
kmo skrev:av en blondin(!)
vid namn Alice Timander
kmo skrev:för att jag hade så snabba fingrar.
hon hade väldigt bråttom, stomipåsarna var slut.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Fan vad barnslig du är, Grafen. Ditt SLAN!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst

Inlägg av Gäst »

bootsy skrev:Fan vad barnslig du är, Grafen. Ditt SLAN!
Tur att du är så jävla mogen då!
"nej jag tycker verkligen inte om den nedsättande tonen mot Lennart Hyland bla bla bla"
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

GrafZeppelin skrev:
bootsy skrev:Fan vad barnslig du är, Grafen. Ditt SLAN!
Tur att du är så jävla mogen då!
"nej jag tycker verkligen inte om den nedsättande tonen mot Lennart Hyland bla bla bla"
Jag vill inte ha med Lennart Hyland att göra, det vet du. Pekka Langer däremot...
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

BassLobster skrev:
Bastappe skrev:
the_great_alfonzo skrev:snackar inte rock nu grappar ;) nu snackar vi ren HÅRDHET!
Oj vad hårt det går att spela med fingrarna. Garanterat hårdare anslag än med plektrum. Sen att plektrumanslag låter "vassare" beror på materialet som berör strängen. Det finns de som använder mynt som plektrum och det anslaget kan omöjligt fixas med fingrarna.
Vad änna glödheta???!!! Är det DU Tappe? Ha ha! A small world :D

Visst ska man använda både och...eller hur? En "bra" basist ska ju kunna allt...eller hur? Och när det kommer till mynt...så är det väl spanska gulddubloner som gäller...eller hur? 8)
Javisst är det jag. Vad jag minns så använde du pekfingernageln som plektrum. Ska man få fram riktiga flamencotoner ur en bas så är det givetvis gyllene gamla spanska mynt som gäller. :wink:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Steve Swallow! Där har ni en kille som kan lira med plektrum.
Shaolin Bassmaster
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 14:07

Inlägg av Shaolin Bassmaster »

Man lirar med det soundet man vill ha.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Shaolin Bassmaster skrev:Man lirar med det soundet man vill ha.
Bästa och sakligaste inlägget i denna tråd. :tummenupp:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Förresten undrade jag inte ifall man skulle spela med fingrar eller plektrum, undrade vilket som var mest METAL, plektrumkött eller 3fingerskött!
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

TDHP skrev:VARFÖR är det för övrigt "ballare" att spela med fingrarna?
Har har bra mycket bättre flyt med plektrum när det ska vara hårt och snabbt och gillar dessutom ljudet. Varför är det fel?
Spelar gärna tex blues med fingrarna, får bättre känsla då, men varför tycker så många att det är kass att spela bas med plektrum?
För att det visar att vi har ett släktdrag gemensamt med gu*anisterna.....
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

TredoX skrev: För att det visar att vi har ett släktdrag gemensamt med gu*anisterna.....
Släktdragen med kontrabasen är desto trevligare, pizzicato :!: :!: :!:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

TDHP skrev:VARFÖR är det för övrigt "ballare" att spela med fingrarna?
Har har bra mycket bättre flyt med plektrum när det ska vara hårt och snabbt och gillar dessutom ljudet. Varför är det fel?
Spelar gärna tex blues med fingrarna, får bättre känsla då, men varför tycker så många att det är kass att spela bas med plektrum?
+1
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

macahan skrev:men hörnini, vad är bäst vintage eller moderna basar??
eller är en vintage fender värd sina pengar eller.. elller..
Funderar lite på den och återkommer snart med svar, under tiden tänker jag köra plektrum, en finger (vilket för övrigt är jämnare än två och tre) samt tumme där det passar. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hehehe.. gör du så..
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Det står tämligen oavgjort mellan finger- och plektrum-gängen. Själv är jag uteslutande fingerspelare men plektrumbas kan ju låta bra ibland också, i synnerhet i riktigt rockiga sammanhang. För mig som i huvudsak lirar gitarr och ofta med plektrum kanske det egentligen är konstigt att jag så totalt har valt bort det för bas men jag tycker bara inte jag får till nåt bra ljud, den blir för hårt och rassligt och ingen fjong och snärt i tonen. Det enda jag kan sakna ibland är möjligheten att lira lite snabbare. Jag har inte lyckats komma upp i samma hastighet med fingerspel som med plektrum. Det går ju bevisligen som alla vet som sett Billy Sheehan eller Nils Henning men rent allmänt får man nog ändå säga att det är enklare att bli snabb på alternate picking än på fingerspel. Men ljudet är viktigare än snabbhet.

/Mats D
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

TDHP skrev:Rock spelas med plektrum.
+1
Förutom The Who. "My Generation"-solot blir jobbigt med plektrum.
malle
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 19:30

Re: Plektrum vs. 3 fingrar

Inlägg av malle »

the_great_alfonzo skrev:Vilket är hårdast?

IMO, 3fingrars 4-ever!
Det är och förblir en smaksak men tre fingrar är garanterat snobbigare i vissa baskretsar! Jag har spelat med plektrum i 20 år och har aldrig ångrat mig eller känt begränsning men jag lyssnar mest på fingerbasister för det verkar som att fler fingerbasister driver tekniken längre inom solistisk elbasmusik. Jag kan förstå charmen i den ofta lite snubblande tendensen och dova attacken i fingerspel då snabbare basgångar på alla strängar spelas eller då man spelar kromatiska fraseringar inom fusion/jazz men den tendensen är vanligare bland dem som inte spelat så länge. Själv vill jag dock vara helt tät och distinkt med plektrum. Jag kanske ska rekommendera triangulära "basplektrum" tjockare än 1 mm. Med 1.22 mm. får jag både lite svikt och snärt samt tillräcklig ljudstyrka och basrespons. Det kanske är bra att både kunna spela med lite styvare plektrum med vassare spets för ett spikigare och distinktare ljud som med ett plektrum med mer svikt och rundare spets för ett mjukare ljud med mer avrundad snärt. Av fingerbasister gillar jag Stanley Clarke och John Entwistle bäst och Entwistle spelade tydligen mycket med anslag ovanifrån med alla fingrarna vid greppbrädans slut för övertonsrik attack (då han drog på diskanten och driven) och ett lite djupt och "kluckande" ljud. Fingerbasister som inte får till en bra attack intresserar mig inte. Jag tror inte jag har sett någon efterapa Entwistle på äldre dar men det är den fingerteknik jag tycker låter bäst inom rock. Annars tycker jag plektrumspel är oöverträffat bra. Synd bara... Jag vill höra fler virituoser med plektrum, några tips?
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

nofx-the idiots are taking over

där har ni varför ni ska spela med plektrum, ingenting mer behöver sägas
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
GROVIS
Medlem+
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:19
Ort: Stenungsund

Inlägg av GROVIS »

Bastappe skrev:
bootsy skrev:
TDHP skrev:VARFÖR är det för övrigt "ballare" att spela med fingrarna?
Vi kan väl öppna diskussionen med att kolla upp i vilka kretsar det är ballare att spela med fingrarna.

Bild

Och sedan kan vi därifrån dra våra egna slutsatser.

Bild
Ball och Fall. Tyvärr.
Gillade honom mycket, förutom de oballa drogerna.
Man kan ju gilla Phil Lynott fastän han använde droger......det behöver ju inte betyda att DU använder droger........ :shock:
http://www.myspace.com/marcwhite" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.paintedblind.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/paintedblindmetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gibson Thunderbird Studio, Morgan aukustisk, Warwick SCREAMER STD,300W top,1x15,4x10, KorG pedal
Användarvisningsbild
GROVIS
Medlem+
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:19
Ort: Stenungsund

Inlägg av GROVIS »

Kör dessutom bägge och.....plektrum när det behövs och fingrar när det behövs.......:-)
http://www.myspace.com/marcwhite" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.paintedblind.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/paintedblindmetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gibson Thunderbird Studio, Morgan aukustisk, Warwick SCREAMER STD,300W top,1x15,4x10, KorG pedal
Skriv svar