Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:Bild
Man kan lita på Johannes!
Han levererar! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Basmagnus skrev:En standardform på en jazzstandard är AABA, dvs (förenklat) vers, vers, ref, vers. (nu är det sällan refränger i jazzstandards men jag tror ni förstår vad jag menar)
Fast i din situatiuon så är väl pop och ABBA det som ligger närmast! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
gäst

Inlägg av gäst »

Jag spelade utan att kunna någon teori alls i 13 år innan jag lärde mig. Nu har jag spelat i sammanlagt 25 år så jag kan nog säga att jag har stor erfarenhet av att spela både med och utan teorikunskaper. På de gig jag haft så dyker det sällan upp noter, däremot ser jag sk kompskisser emellanåt. Notläsningskunskap krävs dock i båda fallen. Att jag inte råkar ut för notläsning ofta alls beror såklart på typen av gig jag har, fler än 9 gånger av 10 så får man låtarna på cd eller per mail och det är upp till mig att planka dom och kunna låtarna till repet eller ibland till giget om det inte blir något rep. På renodlade rockgig (som trådskaparen efterfrågade) så använder jag alltså noter ytterst sällan men det är jag och mina gig, det ser säkert annorlunda ut för vissa andra. Däremot har teorikunskaperna gjort mig till en bättre rockbasist helt klart. Att veta hur låtarna är uppbyggda teoretiskt och hur ackorden hänger ihop har dels gjort att det går mycket snabbare för mig att planka en låt, väldigt mycket snabbare, dels så har det gjort att jag blivit mycket mer flexibel och omväxlande när det gäller att bestämma mig för vilka toner jag skall spela. Allt handlar faktiskt inte bara om att pumpa åttondelar i rockmusik. Den som säger annorlunda får gärna kolla in typ alla bra rockbasister. T om en åttondelsräv som Cliff Williams spelar ytterst genomtänkta och smakfulla toner emellanåt. Att kunna teorin har alltså helt klart gjort mig till en bättre rockbasist för att jag nu spelar toner jag aldrig tidigare hade tänkt på. Men teknik däremot har jag inte förändrat efter att ha gått ett par musikutbildningar. Visst, jag kan spela med korrekt ankrövsakademisk handfattning när det krävs men ofta spelar jag med lika avig teknik som jag alltid gjort och det är det i kombination med schysst tonval som gör mig till den basist jag är. Sedan om andra gillar det eller inte vet jag inte riktigt. Jag har ju inte så mycket gig som jag skulle önska så folk kanske inte uppskattar det jag spelar men det har nog iofs mer att göra med att jag tackar nej till gig jag inte tycker verkar vara kul.
gäst

Inlägg av gäst »

En sak till: Kan man sin teori så blir det så mycket lättare att hitta på greppbrädan. Om jag spelar ett G som grundton och vill till t.ex. sexten så vet jag (oftast) precis var på halsen som alla sexterna ligger.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Johannes skrev:Att veta hur låtarna är uppbyggda teoretiskt och hur ackorden hänger ihop har dels gjort att det går mycket snabbare för mig att planka en låt, väldigt mycket snabbare, dels så har det gjort att jag blivit mycket mer flexibel och omväxlande när det gäller att bestämma mig för vilka toner jag skall spela.
De skulle jag vilja lära mig, hur en låt är uppbyggd. Några bra sidor eller böcker för det?

Jag kan som sagt skriva ut och läsa alla noter upp/(ner?) till 5 bandet men vad händer sen? Börjar det om?

Sen bara för jag är nyfiken så tänkte jag på hur gör ni som gör egna låtar när ni lägger ut basgångar. Låter ni gitarristen hitta på något riff och så kör ni någon basgång till det eller lägger ni grunden. Eller hur går det till?
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

blackparkas skrev:Ja, teorikunskaper har jag för få av, över lag.
Men det är inte notläsningen jag känner att jag saknar mest om man säger så....
Vad saknar du mest då? Bara nyfiken.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Re: Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Inlägg av Cliffy »

BonafideYouth skrev: * Spela efter klick!
Vad är klick? Typ metronom?
gäst

Inlägg av gäst »

Cliff_the_great skrev:
Johannes skrev:Att veta hur låtarna är uppbyggda teoretiskt och hur ackorden hänger ihop har dels gjort att det går mycket snabbare för mig att planka en låt, väldigt mycket snabbare, dels så har det gjort att jag blivit mycket mer flexibel och omväxlande när det gäller att bestämma mig för vilka toner jag skall spela.
De skulle jag vilja lära mig, hur en låt är uppbyggd. Några bra sidor eller böcker för det?

Jag kan som sagt skriva ut och läsa alla noter upp/(ner?) till 5 bandet men vad händer sen? Börjar det om?

Sen bara för jag är nyfiken så tänkte jag på hur gör ni som gör egna låtar när ni lägger ut basgångar. Låter ni gitarristen hitta på något riff och så kör ni någon basgång till det eller lägger ni grunden. Eller hur går det till?
Jag har inga boktips tyvärr men det finns säkert många andra som har. Har du tid och är villig att ta sudielån så testa ett år på musikskola. I Stockholm finns Stockholms Musikkonservatorie (SMK, heter också MEMUS), Rockmusikerlinjen på Frysen (RML) och Kulturama.
gäst

Re: Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Inlägg av gäst »

Cliff_the_great skrev:
BonafideYouth skrev: * Spela efter klick!
Vad är klick? Typ metronom?
Japp.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Cliff_the_great skrev: De skulle jag vilja lära mig, hur en låt är uppbyggd. Några bra sidor eller böcker för det?

Jag kan som sagt skriva ut och läsa alla noter upp/(ner?) till 5 bandet men vad händer sen? Börjar det om?
Vad menar du med noter? En sån här Bild eller menar du toner? Det finns en viss skillnad, så jag bara kollar så att du inte har missat något.

Finns ju vissa saker man bör kunna, bl a alla dur och moll skalor och dito pentaskalor. Kan du sådant? Annars är det läge att börja plugga in det. Kan du dina skalor så är det lättare att hitta rätt toner för dina basgångar. Bas är ett ganska tacksamt instrument, eftersom det är symmetriskt stämt. Så lär du dig t ex en durskala, så kan du spela alla durskalor, eftersom det bara att flytta runt samma fingersättning. Dock måste du ju kunna namnge alla toner de olika skalorna innehåller, så att du har koll. Koll är bra.
Sen bara för jag är nyfiken så tänkte jag på hur gör ni som gör egna låtar när ni lägger ut basgångar. Låter ni gitarristen hitta på något riff och så kör ni någon basgång till det eller lägger ni grunden. Eller hur går det till?
Man provar sig fram... Svårt att skriva kort om detta, men det beror vad det är för typ av låt. Man kan ju tänka på kontraster, är melodin rörlig så kan det vara bra att ha en basgång som inte tar för mycket fokus, eller tvärtom. Ta "Highway to hell" som exempel, på versen spelas riffet mellan sångfraserna så det blir en "call and respons"-effekt. Det är ganska coolt. I refrängen däremot så är riffet där mer som en ljudmatta, för att det ska bli refrängkänsla.

AC/DC är ju mästare på riff, lär dig massa AC/DC låtar och lyssna på hur basen jobbar tillsammans med gitarrerna och vad det får för effekt. Ibland är basriffet exakt samma som gitarrstämman och ibland så är det åttondelspumpbas under gitarriffet.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Spelar basen överhuvudtaget i verserna på Highway to hell?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:Spelar basen överhuvudtaget i verserna på Highway to hell?
Nope.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Tänkte väl det. Blev lite förvirrad... Tolkade det som att du menade att basen spelad call and respons-grejen och jag är på jobbet och kan inte lyssna.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

basmartin skrev: Vad menar du med noter? En sån här Bild eller menar du toner? Det finns en viss skillnad, så jag bara kollar så att du inte har missat något.
Den noten får jag till ett A. Öppen A-sträng eller 5:e bandet på E-strängen. Vad menar du med toneR?
basmartin skrev: Man provar sig fram... Svårt att skriva kort om detta, men det beror vad det är för typ av låt. Man kan ju tänka på kontraster, är melodin rörlig så kan det vara bra att ha en basgång som inte tar för mycket fokus, eller tvärtom. Ta "Highway to hell" som exempel, på versen spelas riffet mellan sångfraserna så det blir en "call and respons"-effekt. Det är ganska coolt. I refrängen däremot så är riffet där mer som en ljudmatta, för att det ska bli refrängkänsla.

AC/DC är ju mästare på riff, lär dig massa AC/DC låtar och lyssna på hur basen jobbar tillsammans med gitarrerna och vad det får för effekt. Ibland är basriffet exakt samma som gitarrstämman och ibland så är det åttondelspumpbas under gitarriffet.
Oki oki
dereborn

Inlägg av dereborn »

Cliff_the_great skrev:
basmartin skrev: ... Bild ...
Den noten får jag till ett A. Öppen A-sträng eller 5:e bandet på E-strängen. Vad menar du med toneR?
Det går inte att avgöra eftersom det inte finns någon klav eller några fasta förtecken.
Skulle lika gärna kunna vara ett klingande F#, eller - om det är en Bb-stämma - ett klingande Eb, eller...ja ni hajar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Teori är naturligtvis matnyttigt, men det går alltså inte att kunna sin teori utan att kunna noter?

Mest nyfiken, då jag ibland känner att jag gärna skulle vilja kunna mer teori, men kommer aldrig att försöka lära mig noter igen. Jag har ingen användning för det. Alls.
Men däremot övrig teori, absolut...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Teori är naturligtvis matnyttigt, men det går alltså inte att kunna sin teori utan att kunna noter?

Mest nyfiken, då jag ibland känner att jag gärna skulle vilja kunna mer teori, men kommer aldrig att försöka lära mig noter igen. Jag har ingen användning för det. Alls.
Men däremot övrig teori, absolut...
Det är långt ifrån nödvändigt, men det gör det hela lättare.
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:Teori är naturligtvis matnyttigt, men det går alltså inte att kunna sin teori utan att kunna noter?

Mest nyfiken, då jag ibland känner att jag gärna skulle vilja kunna mer teori, men kommer aldrig att försöka lära mig noter igen. Jag har ingen användning för det. Alls.
Men däremot övrig teori, absolut...
Klart man kan lära sej grammatik utan att kunna läsa eller skriva. Man kan prata om satsdelar etcoch förstå det, och t.o.m bli duktig på det o ha stor nytta och användning av det. Men nog fan går det lättare om man kan läsa och skriva.

Likadant med musikteori o noter.

Varför är det en sån hangup?
Principsak?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Parkas!

Ta EN dag i vår o kom t Bergsjö, så lovar jag att du kan grunderna i notläsning när du åker tebax t bollnäs igen.

No strings attached.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev: Varför är det en sån hangup?
Principsak?
Haha!
Nja, inte principsak.
Men jag trivs med att inte behöva bry mig i noter.
Naturligtvis så inser jag att man har nytta av både notläsning och alla övrig teori. Men i de sammanhang jag lirat i de senaste 15 åren och som det ser ut att fortsätta så har jag ingens om helst nytta av det vilket gör att jag känner att jag heller låter bli.

Kunde läsa noter en gång i tiden när jag spelade trumpet men det var läääänge sedan...
dereborn skrev:Parkas!

Ta EN dag i vår o kom t Bergsjö, så lovar jag att du kan grunderna i notläsning när du åker tebax t bollnäs igen.

No strings attached.

Tackar för erbjudandet, vi får se... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:...
Men jag trivs med att inte behöva bry mig i noter...
Jag "bryr mej inte i" noter heller... Inte heller i bokstäver.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:
blackparkas skrev:...
Men jag trivs med att inte behöva bry mig i noter...
Jag "bryr mej inte i" noter heller... Inte heller i bokstäver.
Hur menar du nu?
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Cliff_the_great skrev:
Den noten får jag till ett A. Öppen A-sträng eller 5:e bandet på E-strängen. Vad menar du med toneR?
Kanon! Att jag frågar berodde på att en del kallar tonerna på halsen för noter och kallar även tabs för noter, och det är ju inte riktigt samma sak. Men du verkar ha koll.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!


Oj. Man kanske skulle ha lagt in en smiley efter det där egentligen.... tänkte inte det skulle behövas....


Var det det här inlägget du tänkte på Liten? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Guran
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 13:10
Ort: E-län

Inlägg av Guran »

Appropå det här med att lära sig noter så kan man kanske jämföra det med att lära sig matematik.
Visst skulle man klara sig hyfsat genom livet utan några mer avancerade matematiska kunskaper, men det blir helt klart lättare att förstå samband och klara av vardagen med en viss matematisk förståelse.
Jag har själv kommit till ett stadie där jag känner att för att utveckla basspelet mer så skulle lite insyn i ackordssammansättningarna vara till stor hjälp.
Men använd även öronen!
Musikteori är en bra grund att stå på men att spela strikt efter sönderanalyserade ackord garanterar inte att det svänger.
Med rätta känslan, ett bra musiköra och mycket spelande kan man ofta lyssna sig till vilka toner som funkar.

Och så ett tips för att träna upp rytmiken och tajmingen (som jag tycker fungerar bra)...
Spela lufttrummor!
Dvs när du lyssnar på musik, trumma med händerna, fingrarna eller what ever.
Kan dessutom utövas mycket diskret på bussen, på jobbet eller var som helst.
Häng på trummisen, testa att lägga "konstiga" rytmer till en låt, markera knepiga synkoper (kanske endast förstås av notkunniga? :wink: ) eller lägg in extra trumfills.
Skriv svar