Spela riktigt jävla fort.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Anledningen till att jag ville ha tips angående fingerspel är för att jag vill ha med ljudet från fingerspel. Visst kan plektrum funka ibland men överlag gillar jag fingerljud mycket mer. Har faktiskt (tro det eller ej) börjat använda plektrum där det passar ljudmässigt. INTE för fart.

Att jag började spela med tre fingrar har inget med hastighetsbegär att göra. Det finns många fördelar (och vissa nackdelar). T.ex. att stränghopp blir lättare. Dämpning blir svårare. Det har alltid kännts naturligt (kör ju med de tre fingrarna när jag spelar trumpet också).

Sen håller jag med Johannes om att mängden fingrar inte spelar nån större roll. Jag spelar snabbare med två än fyra. Och tre snabbare än två. Det handlar ju absolut om vad som funkar bäst för en själv.

Men nu sisådär tre sidor in i tråden. Nån som har nåt matnyttigt tips på högerhandsövningar förutom vanlig nötning med metronom?
gäst

Inlägg av gäst »

200071 skrev: Snabbhet, känsla och timing kan man säkert få lika bra med vilket som.
En tävling i vem som kan spela snabbast med plektrum eller tre-fyra fingrar skulle förmodligen inte ta slut för det skulle hela tiden komma nån ny som spelade fortare på det "andra sättet". Men vem skulle bry sig...
Thank you! Bra skrivet.
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:Nån som har nåt matnyttigt tips på högerhandsövningar förutom vanlig nötning
Hö hö, hö hö, hö hö...
gäst

Inlägg av gäst »

basmartin skrev: Bra poäng, vem bryr sig, egentligen?
Alla som engagerar sig i denna tråden kanske?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Nån som har nåt matnyttigt tips på högerhandsövningar förutom vanlig nötning
Hö hö, hö hö, hö hö...
Vad gjorde jag för fel nu då?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:
Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Nån som har nåt matnyttigt tips på högerhandsövningar förutom vanlig nötning
Hö hö, hö hö, hö hö...
Vad gjorde jag för fel nu då?
Think dirty....... :wink:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Aha! Nu fattar jag! Haha! Naughty boy.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svarte_Jack skrev:
Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Nån som har nåt matnyttigt tips på högerhandsövningar förutom vanlig nötning
Hö hö, hö hö, hö hö...
Vad gjorde jag för fel nu då?
"Släpp löken"
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Och det var här jag slutar kommentera.. innan jag orsakar mer förvirring och skada.

Till Jack: jag tycker du fått alla svar du sökte i den här tråden.. tycker inte du? Jag har lärt mig massvis...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

jag tror att videon kan passa målgruppen?
(om ni inte redan sett den då givetvis..)

I just love Billy som dom sa i den gammla Ikea reklamen..
http://www.youtube.com/watch?v=ruTSsawJpcU
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Liten: Jo. Jag fick ju faktiskt en hel del seriösa svar i tråden. Så ingen idé att vara gnällig. Lika bra att köra på det jag har och farten borde väl komma med tiden. För väl försöka spela groovigt tillsvidare :D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Vill inte blåsa liv i allt gammalt groll.. men jag skulle vilja se någon göra detta med plektrum.
http://www.youtube.com/watch?v=qig3yw5XqQ0

Ville dela med mig av detta.. kommer sitta merparten av helgen och försöka få min tumme att våga "let go" ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:Vill inte blåsa liv i allt gammalt groll.. men jag skulle vilja se någon göra detta med plektrum.
http://www.youtube.com/watch?v=qig3yw5XqQ0

Ville dela med mig av detta.. kommer sitta merparten av helgen och försöka få min tumme att våga "let go" ;)
Det är konstigt att det inte är mer utbrett eftersom det är exakt samma teknik som varenda klassisk gitarrist använder sig av
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:
Liten skrev:Vill inte blåsa liv i allt gammalt groll.. men jag skulle vilja se någon göra detta med plektrum.
http://www.youtube.com/watch?v=qig3yw5XqQ0

Ville dela med mig av detta.. kommer sitta merparten av helgen och försöka få min tumme att våga "let go" ;)
Det är konstigt att det inte är mer utbrett eftersom det är exakt samma teknik som varenda klassisk gitarrist använder sig av
Precis.. Det gäller bara att bli bekväm med det..
Jag upplever att detta sätt att göra det på passar mig bättre än index, lång, ring och lillfinger.. spelar ganska mycket med tummen som det är.. och då menar jag inte slapping.. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Sheehanstuket passar mig. Skapade väl denna tråd i ett svagt ögonblick. Den har inte ändrat nånting för mig. I have found my thing when it comes to the right hand.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:Sheehanstuket passar mig. Skapade väl denna tråd i ett svagt ögonblick. Den har inte ändrat nånting för mig. I have found my thing when it comes to the right hand.
Upplever du inte att det blir problem med stringcrossing om du spelar tex 16delar i en 4/4:a som går väldigt fort och du hela tiden "landar" på ett nytt finger? Vet en shuffle som jag övar på ofta som jag helt enkelt inte kan genomföra med 3 fingrar på grund av en sån enkel sag som att det 4:e moten hålls ut lite extra så "flödet" uteblir.. Tränar på det väldigt offta men det är helt enkelt lättare med bara 2 fingrar för mig..
Ibland funkar Sheehan tekniken kanon.. ibland inte... Beror givetvis på att jag inte övat tillräkligt men ändå så känns det som om det är riktigt svårt med 3 fingrar.... om du inte kör Willis alternerade av fingersättning förståss.. så långfingret får jobbar arslet av sig.. minns att jag tyckte det var fräckt som as.. men att det inte såg speciellt rörelseeconomiskt ut..
Senast redigerad av Liten den lör 10 nov 2007, 16:04, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Nej nej för tusan. Det är bara en vanesak. Det gäller att få fingrarna att rulla på utan att behöva tänka på det. Vissa grejer spelas ju på andra vis. Oktaver t.ex. blir mer Willisstuket. Och ibland blir det fingret som är närmast bara. Men ska det matas toner så är 3213213213 the shit för mig.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:Nej nej för tusan. Det är bara en vanesak. Det gäller att få fingrarna att rulla på utan att behöva tänka på det. Vissa grejer spelas ju på andra vis. Oktaver t.ex. blir mer Willisstuket. Och ibland blir det fingret som är närmast bara. Men ska det matas toner så är 3213213213 the shit för mig.
+1 men jag ska fan ändra på det så jag slipper trioler om det inte skall vara det! :)

Well.. efter någon timmes övande så går det definitivt att urskilja en förbättring :)

Det som är lite trist med denna teknik är att det blir en uppenbar skillnat i ljud på anslaget.. kanske går att öva bort... det låter väldigt "puttrigt" :)
Upptäker ganska snabbt att ramp hjälper med denna övningen.. ger en säker bas for fingertopparna att vila mot.. extremt jobbigt att öva tekniken i långsamma tempon. Den vill gå snabbt till naturen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Kalle
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 17:27
Ort: Söderköping

Inlägg av Kalle »

Själv har jag största problemet i själva uthålligheten när jag spelar snabbt länge. Då ska tydligen intervallträning vara bra, fast jag tycker inte att det har hjälpt mig jättemycket.

någon sa nåt om snabba kvarter. Brukar tycka att barré med pekfingret funkar helt ok. Fast det är väl olika hur det ligger... Spelade nyligen en låt med en slinga bestående nästan helt av kvarter. Det hade jag inte fixat om jag inte hade tagit barré iallafall.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Barré kicks ass!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ska ni spela riktigt fort så ska ni ha en Modulus Quantum!


Tom jag skulle kunna lära mig spela fort på den...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
CalleOberg
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 20:32
Ort: Lund

Inlägg av CalleOberg »

Fyrfingerz funkar för mig, dvs tumme-pek-lång-ring i ordning. För trioler utesluter jag ringfingret. Tekniken kräver dock en del handmuskler (=träning) för att få ett bra och distinkt anslag - annars låter det grötigt och puttrigt. Därtill, vänsterhandsdämpning och dämpning medelst höger handflata (guitarstyle) måste bemästras. 16-delar i över 200-220 bpm kräver en del träning ... :P
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

CalleOberg skrev:Fyrfingerz funkar för mig, dvs tumme-pek-lång-ring i ordning. För trioler utesluter jag ringfingret. Tekniken kräver dock en del handmuskler (=träning) för att få ett bra och distinkt anslag - annars låter det grötigt och puttrigt. Därtill, vänsterhandsdämpning och dämpning medelst höger handflata (guitarstyle) måste bemästras. 16-delar i över 200-220 bpm kräver en del träning ... :P
Jag kan spela 16-delar med två fingrar i 200bpm...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

basmartin skrev: Jag kan spela 16-delar med två fingrar i 200bpm...
Tänk vad övning ger färdighet! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar