Sida 3 av 12

Postat: mån 01 mar 2010, 11:52
av Liten
Perennial skrev:
Liten skrev:Nejnej! Låt dom hållas!! Bättre detta än att det inte händer något alls på en hel dag! :D
Med andra ord: Du har inget liv och behöver bråk på ett litet forum för att ha kul.

Kör hårt mannen, kör hårt.
Om jag definierades av arbete så.. nej.. helt riktigt!

Jag kör alltid hårt! :tummenupp:
Is there any other way? :roll:

Postat: mån 01 mar 2010, 11:53
av fieldflower
f-bass skrev:Det är så svårt när man känner all kärlek i luften! =)
Jo, jag vet...
Men ändå liksom...:tummenupp:

Postat: mån 01 mar 2010, 11:58
av Perennia|
f-bass skrev:Det är så svårt när man känner all kärlek i luften! =)

Eller när man har gjort bort sig så pass mycket....

Enligt mina begränsade, men rätta psykologi-kunskaper så skulle din personlighetsstörning rikta sig åt det paranoida hållet.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:00
av Perennia|
Liten skrev:
Perennial skrev:
Liten skrev:Nejnej! Låt dom hållas!! Bättre detta än att det inte händer något alls på en hel dag! :D
Med andra ord: Du har inget liv och behöver bråk på ett litet forum för att ha kul.

Kör hårt mannen, kör hårt.
Om jag definierades av arbete så.. nej.. helt riktigt!

Jag kör alltid hårt! :tummenupp:
Is there any other way? :roll:
Bra! forsätt så.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:19
av basmartin
Perennial skrev:
basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Varför trampar du i klaveret gång på gång? Försöker du skoja med oss? C# och Db är enharmoniska på instrument med fasta tonhöjder, dit tillhör inte fiol. Under barocken gjordes orglar med medeltonsstämning och för att kunna spela välklingande i fler tonarter, så var man tvungna att tillfoga ett antal subsemitoner per oktav så C# och Db fick varsin tangent. Det här är inget som jag själv har hittat på, utan detta är fakta som jag tagit till mig under de 10+ jag studerat musik på diverse skolor och universitet.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:24
av Perennia|
basmartin skrev:
Perennial skrev:
basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Varför trampar du i klaveret gång på gång? Försöker du skoja med oss? C# och Db är enharmoniska på instrument med fasta tonhöjder, dit tillhör inte fiol. Under barocken gjordes orglar med medeltonsstämning och för att kunna spela välklingande i fler tonarter, så var man tvungna att tillfoga ett antal subsemitoner per oktav så C# och Db fick varsin tangent. Det här är inget som jag själv har hittat på, utan detta är fakta som jag tagit till mig under de 10+ jag studerat musik på diverse skolor och universitet.
Jag hjälper din läsförståelse lite:

Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school?

PS: Kom inte med exempel från 1600-1750 talet . Du jämförde själv Bas och Fiol.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:24
av GandhiMK2
basmartin skrev:
Perennial skrev:
basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Varför trampar du i klaveret gång på gång? Försöker du skoja med oss? C# och Db är enharmoniska på instrument med fasta tonhöjder, dit tillhör inte fiol. Under barocken gjordes orglar med medeltonsstämning och för att kunna spela välklingande i fler tonarter, så var man tvungna att tillfoga ett antal subsemitoner per oktav så C# och Db fick varsin tangent. Det här är inget som jag själv har hittat på, utan detta är fakta som jag tagit till mig under de 10+ jag studerat musik på diverse skolor och universitet.
Frågan är bara om det är begränsad fakta och om den kanske just därför är EXTRA rätt?

Postat: mån 01 mar 2010, 12:28
av Perennia|
f-bass skrev:
basmartin skrev:
Perennial skrev:
basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Varför trampar du i klaveret gång på gång? Försöker du skoja med oss? C# och Db är enharmoniska på instrument med fasta tonhöjder, dit tillhör inte fiol. Under barocken gjordes orglar med medeltonsstämning och för att kunna spela välklingande i fler tonarter, så var man tvungna att tillfoga ett antal subsemitoner per oktav så C# och Db fick varsin tangent. Det här är inget som jag själv har hittat på, utan detta är fakta som jag tagit till mig under de 10+ jag studerat musik på diverse skolor och universitet.
Frågan är bara om det är begränsad fakta och om den kanske just därför är EXTRA rätt?
Grabben, du sa själv att du inte ens kunde tablatur...Låt oss vuxna diskutera det här.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:29
av basmartin
Perennial skrev: Jag hjälper din läsförståelse lite:

Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school?

PS: Kom inte med exempel från 1600-1750 talet . Du jämförde själv Bas och Fiol.
Vill du privatlektioner så får du betala som alla andra.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:29
av knedy
Hur kunde jag missa den här tråden? Underbar! :tummenupp: :lol:

Postat: mån 01 mar 2010, 12:31
av GandhiMK2
Perennial skrev:
f-bass skrev:
basmartin skrev:
Perennial skrev:
basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Varför trampar du i klaveret gång på gång? Försöker du skoja med oss? C# och Db är enharmoniska på instrument med fasta tonhöjder, dit tillhör inte fiol. Under barocken gjordes orglar med medeltonsstämning och för att kunna spela välklingande i fler tonarter, så var man tvungna att tillfoga ett antal subsemitoner per oktav så C# och Db fick varsin tangent. Det här är inget som jag själv har hittat på, utan detta är fakta som jag tagit till mig under de 10+ jag studerat musik på diverse skolor och universitet.
Frågan är bara om det är begränsad fakta och om den kanske just därför är EXTRA rätt?
Grabben, du sa själv att du inte ens kunde tablatur...Låt oss vuxna diskutera det här.
Är det viktigt att kunna? Konstigt att jag klarat mej igenom hela min yrkesverksamma karriär utan den kunskapen i bagaget.Tur att det finns såna proffs(för du hade väl pluggat mycket och då per definition är proffs?) som du som kan leda oss vilsna stackare rätt.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:33
av Perennia|
basmartin skrev:
Perennial skrev: Jag hjälper din läsförståelse lite:

Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school?

PS: Kom inte med exempel från 1600-1750 talet . Du jämförde själv Bas och Fiol.
Vill du privatlektioner så får du betala som alla andra.
Tänkte väl geniet. Patetiskt fel för någon med +10 års studier va?

Som sagt, tänk efter före.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:34
av GandhiMK2
Hur många tomma kommentarer med aggressiva eller förolämpande undertoner kan du komma upp i på en dag, Perineum?

Postat: mån 01 mar 2010, 12:39
av Perennia|
f-bass skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
basmartin skrev:
Perennial skrev:
basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Varför trampar du i klaveret gång på gång? Försöker du skoja med oss? C# och Db är enharmoniska på instrument med fasta tonhöjder, dit tillhör inte fiol. Under barocken gjordes orglar med medeltonsstämning och för att kunna spela välklingande i fler tonarter, så var man tvungna att tillfoga ett antal subsemitoner per oktav så C# och Db fick varsin tangent. Det här är inget som jag själv har hittat på, utan detta är fakta som jag tagit till mig under de 10+ jag studerat musik på diverse skolor och universitet.
Frågan är bara om det är begränsad fakta och om den kanske just därför är EXTRA rätt?
Grabben, du sa själv att du inte ens kunde tablatur...Låt oss vuxna diskutera det här.
Är det viktigt att kunna? Konstigt att jag klarat mej igenom hela min yrkesverksamma karriär utan den kunskapen i bagaget.Tur att det finns såna proffs(för du hade väl pluggat mycket och då per definition är proffs?) som du som kan leda oss vilsna stackare rätt.
Jaja, vi förstår att du är sur för att du är där du är och ändå har mindervärdeskomplex . Du får gärna söka hjälp.

Men skyll inte på mig, dina problem är inte mitt fel.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:41
av Cuba
Perennial skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
basmartin skrev:
Perennial skrev:
basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Varför trampar du i klaveret gång på gång? Försöker du skoja med oss? C# och Db är enharmoniska på instrument med fasta tonhöjder, dit tillhör inte fiol. Under barocken gjordes orglar med medeltonsstämning och för att kunna spela välklingande i fler tonarter, så var man tvungna att tillfoga ett antal subsemitoner per oktav så C# och Db fick varsin tangent. Det här är inget som jag själv har hittat på, utan detta är fakta som jag tagit till mig under de 10+ jag studerat musik på diverse skolor och universitet.
Frågan är bara om det är begränsad fakta och om den kanske just därför är EXTRA rätt?
Grabben, du sa själv att du inte ens kunde tablatur...Låt oss vuxna diskutera det här.
Är det viktigt att kunna? Konstigt att jag klarat mej igenom hela min yrkesverksamma karriär utan den kunskapen i bagaget.Tur att det finns såna proffs(för du hade väl pluggat mycket och då per definition är proffs?) som du som kan leda oss vilsna stackare rätt.
Jaja, vi förstår att du är sur för att du är där du är och ändå har mindervärdeskomplex . Du får gärna söka hjälp.

Men skyll inte på mig, dina problem är inte mitt fel.
Men för helvete....! :x :x :x

Postat: mån 01 mar 2010, 12:45
av Perennia|
f-bass skrev:Hur många tomma kommentarer med aggressiva eller förolämpande undertoner kan du komma upp i på en dag, Perineum?
Beror helt på vem jag tjafsar med om vad. Med vissa personer som är duktiga, ödmjuka och öppna, inga alls, snarare motsatsen, jag har bara fina ord för dessa.
Alla andra.....säkert flera hundra om dagen om jag skulle ha lust. Men man måste ju bli bättre musiker också, så vem har tid?

Och tomma är de inte, det skulle vara en paradox. Vore de tomma skulle de inte väcka någon reaktion.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:46
av Perennia|
Cuba skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
Perennial skrev:
f-bass skrev:
basmartin skrev:
Perennial skrev:
basmartin skrev:
edvin skrev:
basmartin skrev:
Boom skrev:Man kan även träna på Disjunct polytetrachord (Progression of 12 tetrachords traversing all 12 keys, with adjecent tetrachords separated by one diatonic degree)

Bra träning för både fingrar och tår.
Om man inte vet vad ett polytetrachord är:

Polytetrachord - Progession of 12 tetrachords passing through all 12 keys conjunctly(with the last tone of one tetrachord coinciding with the first tone of the next), or disjunctly (with the terminal tone of the first tetrachord separated by a diatonic degree from the initial tone of the next).
visst är C# och Db samma ton??
På bas ja, inte på fiol.
Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?
Ciss och dess är enharmoniska.
Det kommer att låta jättefint när violinisten spelar ciss och dess olika tillsammans med en pianist tex.

Back to school....
Varför trampar du i klaveret gång på gång? Försöker du skoja med oss? C# och Db är enharmoniska på instrument med fasta tonhöjder, dit tillhör inte fiol. Under barocken gjordes orglar med medeltonsstämning och för att kunna spela välklingande i fler tonarter, så var man tvungna att tillfoga ett antal subsemitoner per oktav så C# och Db fick varsin tangent. Det här är inget som jag själv har hittat på, utan detta är fakta som jag tagit till mig under de 10+ jag studerat musik på diverse skolor och universitet.
Frågan är bara om det är begränsad fakta och om den kanske just därför är EXTRA rätt?
Grabben, du sa själv att du inte ens kunde tablatur...Låt oss vuxna diskutera det här.
Är det viktigt att kunna? Konstigt att jag klarat mej igenom hela min yrkesverksamma karriär utan den kunskapen i bagaget.Tur att det finns såna proffs(för du hade väl pluggat mycket och då per definition är proffs?) som du som kan leda oss vilsna stackare rätt.
Jaja, vi förstår att du är sur för att du är där du är och ändå har mindervärdeskomplex . Du får gärna söka hjälp.

Men skyll inte på mig, dina problem är inte mitt fel.
Men för helvete....! :x :x :x
Sa du något?

Postat: mån 01 mar 2010, 12:47
av Liten
Perennial skrev:
Liten skrev:
Perennial skrev:
Liten skrev:Nejnej! Låt dom hållas!! Bättre detta än att det inte händer något alls på en hel dag! :D
Med andra ord: Du har inget liv och behöver bråk på ett litet forum för att ha kul.

Kör hårt mannen, kör hårt.
Om jag definierades av arbete så.. nej.. helt riktigt!

Jag kör alltid hårt! :tummenupp:
Is there any other way? :roll:
Bra! forsätt så.
Du med! :tummenupp:

För enligt mina begränsade, men rätta forum-kunskaper så riktar din sociala kompetens dig åt det "utfrysta, IGEN"-hållet.

:vinkar:

Postat: mån 01 mar 2010, 12:53
av Perennia|
Liten skrev:
Perennial skrev:
Liten skrev:
Perennial skrev:
Liten skrev:Nejnej! Låt dom hållas!! Bättre detta än att det inte händer något alls på en hel dag! :D
Med andra ord: Du har inget liv och behöver bråk på ett litet forum för att ha kul.

Kör hårt mannen, kör hårt.
Om jag definierades av arbete så.. nej.. helt riktigt!

Jag kör alltid hårt! :tummenupp:
Is there any other way? :roll:
Bra! forsätt så.
Du med! :tummenupp:

För enligt mina begränsade, men rätta forum-kunskaper så riktar din sociala kompetens dig åt det "utfrysta, IGEN"-hållet.

:vinkar:
Ja just det, jag glömde att det är du som brukar ropa på mamma Semborg när du behöver byta blöjor.

Postat: mån 01 mar 2010, 12:53
av basmartin
Perennial skrev: Tänkte väl geniet. Patetiskt fel för någon med +10 års studier va?

Som sagt, tänk efter före.
Du får visa att jag har fel i så fall. Svaret på "Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?" är aldrig, annat än när de spelar tillsammans med ett instrument med fasta tonhöjder. Finns ju ingen stråkkvartett som spelar liksvävande.

edit: läs slutklämmen http://www.8stringguitar.com/guitar/

Postat: mån 01 mar 2010, 12:58
av Liten
Perennial skrev:
Liten skrev:
Perennial skrev:
Liten skrev:
Perennial skrev:
Liten skrev:Nejnej! Låt dom hållas!! Bättre detta än att det inte händer något alls på en hel dag! :D
Med andra ord: Du har inget liv och behöver bråk på ett litet forum för att ha kul.

Kör hårt mannen, kör hårt.
Om jag definierades av arbete så.. nej.. helt riktigt!

Jag kör alltid hårt! :tummenupp:
Is there any other way? :roll:
Bra! forsätt så.
Du med! :tummenupp:

För enligt mina begränsade, men rätta forum-kunskaper så riktar din sociala kompetens dig åt det "utfrysta, IGEN"-hållet.

:vinkar:
Ja just det, jag glömde att det är du som brukar ropa på mamma forumvärd när du behöver byta blöjor.
Editerade lite så det blev rätt! Det är ju viktigt det där med att det ska vara rätt..

:tummenupp:

Postat: mån 01 mar 2010, 13:02
av GandhiMK2
Perennial skrev: Jaja, vi förstår att du är sur för att du är där du är och ändå har mindervärdeskomplex . Du får gärna söka hjälp.

Men skyll inte på mig, dina problem är inte mitt fel.
Med "du är där du är" menadr du att jag jobbar istället för att sitta och spela Mike Stern-covers? Nädå. det är jag jätteglad över att vara förbi.
Jag ber om ursäkt för eventuell dryg ton emot dej. Jag borde egentligen bara tycka synd om dej. Hur du än försöker så lyckas du ändå få alla att tycka att du är helt loco.
Din otrevliga ton och allmänt ohyfsade sätt leder bara åt ett håll men fortsätt hemskt gärna. Du är den mest underhållande forummedlemmen.
:tummenupp:

Postat: mån 01 mar 2010, 13:05
av Perennia|
basmartin skrev:
Perennial skrev: Tänkte väl geniet. Patetiskt fel för någon med +10 års studier va?

Som sagt, tänk efter före.
Du får visa att jag har fel i så fall. Svaret på "Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?" är aldrig, annat än när de spelar tillsammans med ett instrument med fasta tonhöjder. Finns ju ingen stråkkvartett som spelar liksvävande.
Så du menar att en violinist som spelar solo inte grundar sig på hur sina strängar är stämda, geniet?

Ett ciss är ett dess, och det är standard i västerländsk musik oberoende instrument. Otempererade instrument förväntas kunna spela så tempererat som möjligt.

Fråga första fiolen i Berlins symfoniska orkester om hans Ciss inte är hans Dess. Han kommer att tro att du är galen eller ett geni, förmodligen det första.

Löjlig diskussion förresten, när man har rätt hela tiden. Ge mig en riktig utmaning ist. Geniet.

Postat: mån 01 mar 2010, 13:10
av GandhiMK2
Perennial skrev:
basmartin skrev:
Perennial skrev: Tänkte väl geniet. Patetiskt fel för någon med +10 års studier va?

Som sagt, tänk efter före.
Du får visa att jag har fel i så fall. Svaret på "Sen när spelas inte fiol med liksvävande temperatur, geniet?" är aldrig, annat än när de spelar tillsammans med ett instrument med fasta tonhöjder. Finns ju ingen stråkkvartett som spelar liksvävande.
Så du menar att en violinist som spelar solo inte grundar sig på hur sina strängar är stämda, geniet?

Ett ciss är ett dess, och det är standard i västerländsk musik oberoende instrument. Otempererade instrument förväntas kunna spela så tempererat som möjligt.

Fråga första fiolen i Berlins symfoniska orkester om hans Ciss inte är hans Dess. Han kommer att tro att du är galen eller ett geni, förmodligen det första.

Löjlig diskussion förresten, när man har rätt hela tiden. Ge mig en riktig utmaning ist. Geniet.
HAHAHA!!! Hur kan du hävda saker med sån bestämdhet när du inte har koll?
Jättekul otrevlighet att kalla honom "geniet" hela tiden. Keep up the good work! :tummenupp:

Postat: mån 01 mar 2010, 13:11
av basmartin
Perennial skrev: Så du menar att en violinist som spelar solo inte grundar sig på hur sina strängar är stämda, geniet?

Ett ciss är ett dess, och det är standard i västerländsk musik oberoende instrument. Otempererade instrument förväntas kunna spela så tempererat som möjligt.

Fråga första fiolen i Berlins symfoniska orkester om hans Ciss inte är hans Dess. Han kommer att tro att du är galen eller ett geni, förmodligen det första.

Löjlig diskussion förresten, när man har rätt hela tiden. Ge mig en riktig utmaning ist. Geniet.
Då förväntar jag mig att du visar fakta. Jag hävdar att C# och Db är samma ton enbart på vältempererade instrument med fasta tonhöjder. Din utmaning blir att visa fakta som strider mot det påståendet. Lycka till.

edit: Här är en artikel som stödjer mitt påstående: http://em.oxfordjournals.org/cgi/pdf_extract/XIX/3/357

Detta är vad musikforskare har kommit fram till, återigen, inget som jag hittar på.