Plektrum vs. 3 fingrar

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas

Plektrum vs. 3fingrar

3 fingers
54
54%
Plektrum
46
46%
 
Antal röster: 100

Användarvisningsbild
tabbe
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 28 nov 2008, 12:49
Ort: Linköping

Inlägg av tabbe »

personligen kör jag 2 fingrar som Steve Harris, tycker det e enklast och bäst ;)
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

För mig är det mer en fråga om sound snarare än teknikval(just när det gäller fingrar vs. plektrum. 3-fingersteknik kör jag istortsett aldrig med). Jag är väl lite snabbare med plektrum, men det är nog rätt marginellt, så alltsomoftast är det snarare mitt val av sound jag går efter.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

tabbe skrev:personligen kör jag 2 fingrar som Steve Harris, tycker det e enklast och bäst ;)
Men Steve Harris spelar väl med tre fingrar? För inte sjutton spelar han t ex Run to the Hills med två fingrar?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nä jag håller med, vänsterhandstekniken är helt annorlunda när man spelar med plektrum jämfört när man spelar med fingrarna. Man måste lära sig att dämpa strängar som inte ska låta när man spelar med plektrum och det är verkligen inte lätt när man precis börjar. Sen så är det andra svåra med att spela med plektrum att få rätt "häng"/flow i spelet. Det är något som jag har jättesvårt för när jag spelar utan ögonkontakt med trummis, eller åtminstone spelar med en trummis i realtid. Det är vid inspelningar som just problemet känns som värst. Men fingerspel är en helt annan femma, då handlar det så mycket om exakta markeringar och snabbhet/koordination mellan anslag och vänsterhanden.

Kul att du belyser det faktum som väldigt sällan tas upp i såna här diskussioner daion!
Användarvisningsbild
pilivili
Medlem
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 07:48
Ort: hårdrocks metropolen

Inlägg av pilivili »

de e lika fint me både &
"different day same bullshit"
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:
tabbe skrev:personligen kör jag 2 fingrar som Steve Harris, tycker det e enklast och bäst ;)
Men Steve Harris spelar väl med tre fingrar? För inte sjutton spelar han t ex Run to the Hills med två fingrar?
Jag har också alltid trott det, men i en intervju med MM eller Fuzz, så sa han att han spelar med två fingrar. Man måste ju ändå säga att han har rätt bra uthållighet...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:
bootsy skrev:
tabbe skrev:personligen kör jag 2 fingrar som Steve Harris, tycker det e enklast och bäst ;)
Men Steve Harris spelar väl med tre fingrar? För inte sjutton spelar han t ex Run to the Hills med två fingrar?
Jag har också alltid trott det, men i en intervju med MM eller Fuzz, så sa han att han spelar med två fingrar. Man måste ju ändå säga att han har rätt bra uthållighet...
Detta måste utredas.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:
basmartin skrev:
bootsy skrev:
tabbe skrev:personligen kör jag 2 fingrar som Steve Harris, tycker det e enklast och bäst ;)
Men Steve Harris spelar väl med tre fingrar? För inte sjutton spelar han t ex Run to the Hills med två fingrar?
Jag har också alltid trott det, men i en intervju med MM eller Fuzz, så sa han att han spelar med två fingrar. Man måste ju ändå säga att han har rätt bra uthållighet...
Detta måste utredas.
Verkligen. Jag har knappt sovit inatt pga av detta.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

basmartin skrev:
bootsy skrev:
basmartin skrev:
bootsy skrev:
tabbe skrev:personligen kör jag 2 fingrar som Steve Harris, tycker det e enklast och bäst ;)
Men Steve Harris spelar väl med tre fingrar? För inte sjutton spelar han t ex Run to the Hills med två fingrar?
Jag har också alltid trott det, men i en intervju med MM eller Fuzz, så sa han att han spelar med två fingrar. Man måste ju ändå säga att han har rätt bra uthållighet...
Detta måste utredas.
Verkligen. Jag har knappt sovit inatt pga av detta.
Han förklarar det så här: tekniskt sett så använder han tre fingrar, MEN ringfingret använder han inte som ett individuellt anslag, utan istället för att hjälpa långfingret med styrkan och snabbheten!

Jag skulle kalla det två-och-en-halv-fingers-teknik... :lol:

EDIT: Testa fingerseparationsövningar, så kanske det är lättare att förstå. Lång- och ringfinger används som ett finger alltså.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Samuel V skrev:
basmartin skrev:
bootsy skrev:
basmartin skrev:
bootsy skrev:
tabbe skrev:personligen kör jag 2 fingrar som Steve Harris, tycker det e enklast och bäst ;)
Men Steve Harris spelar väl med tre fingrar? För inte sjutton spelar han t ex Run to the Hills med två fingrar?
Jag har också alltid trott det, men i en intervju med MM eller Fuzz, så sa han att han spelar med två fingrar. Man måste ju ändå säga att han har rätt bra uthållighet...
Detta måste utredas.
Verkligen. Jag har knappt sovit inatt pga av detta.
Han förklarar det så här: tekniskt sett så använder han tre fingrar, MEN ringfingret använder han inte som ett individuellt anslag, utan istället för att hjälpa långfingret med styrkan och snabbheten!

Jag skulle kalla det två-och-en-halv-fingers-teknik... :lol:

EDIT: Testa fingerseparationsövningar, så kanske det är lättare att förstå. Lång- och ringfinger används som ett finger alltså.
Solklart! Tack Samuel, nu kan jag sova inatt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

I FUZZ nr 8 2003 skriver Jerry Prütz så här:"Steve är själv ansedd som en driven basist med snabbt pek- och långfinger"

Dels är det ingen direkt citat från Steve själv, dels kan det ju också betyda att ringfingret används men inte är lika snabbt men annars pekar ju formuleringen i en viss riktning.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

200071 skrev:I FUZZ nr 8 2003 skriver Jerry Prütz så här:"Steve är själv ansedd som en driven basist med snabbt pek- och långfinger"

Dels är det ingen direkt citat från Steve själv, dels kan det ju också betyda att ringfingret används men inte är lika snabbt men annars pekar ju formuleringen i en viss riktning.
Har inte du heller sovit inatt?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Jag har inte sovit en blund i natt utan suttit och specialstuderat olika youtube-klipp. Steve H spelar otippat nog med den så kallade Star Trek-tekniken, alltså pek- och långfinger bredvid varandra, liksom ring och lillfinger. Effekten kan med fördel förstärkas med kontaktlim eller snoddar/spännband. Genom att vicka handen från höger till vänster får han till anslaget precis som han vill ha.
När han spelar golf.






Bas spelar han mycket riktigt med lång och ringfinger i princip ihoptejpade som vore det ett finger - vilket antytts ovan också. Oklart varför. Men fritt för spekulation. Kan det vara så att han slår an strängen både på väg fram och tillbaka med dubbelfingret och därmed får med nageln? Är det svaret på hemligheten bakom hans klonkiga ljud? Fan, det blir en sömnlös dag detta.

Som en parentes kan nämnas att Metallicas sångare håller i plektrumet med tumme, pek OCH långfinger. Men det är nog mest för att han är rädd för att tappa det.
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Chriller skrev:Jag har inte sovit en blund i natt utan suttit och specialstuderat olika youtube-klipp. Steve H spelar otippat nog med den så kallade Star Trek-tekniken, alltså pek- och långfinger bredvid varandra, liksom ring och lillfinger. Effekten kan med fördel förstärkas med kontaktlim eller snoddar/spännband. Genom att vicka handen från höger till vänster får han till anslaget precis som han vill ha.
När han spelar golf.






Bas spelar han mycket riktigt med lång och ringfinger i princip ihoptejpade som vore det ett finger - vilket antytts ovan också. Oklart varför. Men fritt för spekulation. Kan det vara så att han slår an strängen både på väg fram och tillbaka med dubbelfingret och därmed får med nageln? Är det svaret på hemligheten bakom hans klonkiga ljud? Fan, det blir en sömnlös dag detta.

Som en parentes kan nämnas att Metallicas sångare håller i plektrumet med tumme, pek OCH långfinger. Men det är nog mest för att han är rädd för att tappa det.
Han har aldrig fått chansen att spela med the pick of destiny!
Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

alltså, jag har alltid fått för mig att metal och många av dess subgenrer generellt sett spelas med fingrar? Varför tror jag det? Är det ens så?
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

daionsavage skrev:
Chriller skrev:Som en parentes kan nämnas att Metallicas sångare håller i plektrumet med tumme, pek OCH långfinger. Men det är nog mest för att han är rädd för att tappa det.
Han lärde sig säkert av Jason som Håller likadant!
Va?
Jason "jag spelar med hela armen OCH axeln" Newsted? Trefingerskille?
Fixa genast bildbevis!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

nördigt nördigt
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Svensson skrev:nördigt nördigt
JAPP!

:D
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

TDHP skrev:VARFÖR är det för övrigt "ballare" att spela med fingrarna?
Har har bra mycket bättre flyt med plektrum när det ska vara hårt och snabbt och gillar dessutom ljudet. Varför är det fel?
Spelar gärna tex blues med fingrarna, får bättre känsla då, men varför tycker så många att det är kass att spela bas med plektrum?

Smaksak tror jag, de e väl ljudet å känslan att bas ska låta bas.. inte vet jag.. :roll: själv spelar jag A L L T I D med fingrar, tycker att plektrum ljud t o m är värre än en rutten morgonfis.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Liten skrev:
Chriller skrev:Jag har inte sovit en blund i natt utan suttit och specialstuderat olika youtube-klipp. Steve H spelar otippat nog med den så kallade Star Trek-tekniken, alltså pek- och långfinger bredvid varandra, liksom ring och lillfinger. Effekten kan med fördel förstärkas med kontaktlim eller snoddar/spännband. Genom att vicka handen från höger till vänster får han till anslaget precis som han vill ha.
När han spelar golf.






Bas spelar han mycket riktigt med lång och ringfinger i princip ihoptejpade som vore det ett finger - vilket antytts ovan också. Oklart varför. Men fritt för spekulation. Kan det vara så att han slår an strängen både på väg fram och tillbaka med dubbelfingret och därmed får med nageln? Är det svaret på hemligheten bakom hans klonkiga ljud? Fan, det blir en sömnlös dag detta.

Som en parentes kan nämnas att Metallicas sångare håller i plektrumet med tumme, pek OCH långfinger. Men det är nog mest för att han är rädd för att tappa det.
Han har aldrig fått chansen att spela med the pick of destiny!
Bild
bättre film finns bara inte. end of story :) Tenacious D 4 ever.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Noelredding skrev:
the_great_alfonzo skrev:snackar inte rock nu grappar ;) nu snackar vi ren HÅRDHET!
Beros väl på vilken tjocklek man har? 2mm plektrum är ju hårdare än Pantera
Minns att jag en period körde på ett 2.19mm plektrum som jag hittade på en parkbänk, det var helt rundat i kanterna men fick det att låta jävligt hårt! 8)
Tyvärr fick det ge vika för de där gröna Steve Vai (jag vet, fyyyy)-plektrumen som bara är så JÄVLA bra.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Skriv svar