Nybörjarteori

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4117
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Nybörjarteori

Inlägg av Masayo »

Jag har fått tillbaka lusten av att spela elbas men måste komma över tröskeln med skalor och teori... är det samma sak att tänka på som med gitarr? C-durskalor är grundläggande etc...

Jag antar att bluestolvor är enklast att börja med?

Finns säkert flera liknande trådar men jag har inte orkat leta... :wink:
Janne

Inlägg av Janne »

Äh, det är bara att välja bland de 12 tonerna i rätt ordning och vid rätt tid ;)

Bluestolvor är nog inte bäst att börja med eftersom dom lyder under sina egna lagar. Skaffa en vanlig teoribok där du lär dig vanliga västerländska musikteorin till att börja med.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25774
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Nu är ju inte jag så mycket inne på teori (kan inte en skala, läser inte noter, etc) och kanske ser problemet lite enklare än du gör...
Jag vet ju inte heller varför du vill lära dig teorin först, så jag tänker inte avråda dig från att gå den vägen.

Men...

...om jag fattat rätt spelar du gitarr också?
Om du kan spela bluestolvorna på gitarr bör du inte ha några som helst problem att plocka ut desamma på bas.
Annars prova att spela till det du kan på gitarr - du har ju liksom halva inne där.
Spela till sina favvo-skivor är bra.
Sätta sig framför MTV (eller nån musikkanal som faktiskt sänder MUSIK fortfarande) och försöka hänga med i vad sjutton som helst som kommer upp tycker jag är en svårslagen övning i gehör och samtidigt riktigt kul!

Man kommer långt på gehör om man skall spela modern, vanlig musik...
Medlem i PB50+
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4117
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

Låter som ni är inne på samma spår som jag själv... Bara att kränga på sej basen och börja lira alltså... Notdelen bortfaller totalt... Genom gitarrspelet har jag lärt mej en hel del teori, det är säkert bara att omvandla till elbas och saken är biff... jag vet ju var jag hittar tonerna på greppbrädan och det är alltid en fördel...
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Teori är ju mest till hjälp om man har taskigt öra, annars hör man ju hur det hänger ihop ändå. Om du är nyfiken på teori så utgå ifrån att du ställer frågor, som t ex "Hur spelar man walking i blues?" och sedan försöker ta reda på svaret, istället för att öppna en teoribok. Det är absolut jättebra att plugga lite, men det blir rätt fort tråkigt om man ska läsa sig till hur musik funkar.

Det handlar ju lite om vilken nivå man vill ta det till, det finns ju hur mycket teori som helst man kan plugga in, men det spelar ju ingen roll om man ändå inte hör vad det är. Man kan försöka att köra teoridelen i samma nivå som ens spel. T ex om man vill lära sig blues, så består en vanlig bluesrunda av tre ackord, t ex A, D och E. Men man kan ju spela i C-dur och då bli ackorden C, F och G. Ackordens inbördes relation är samma mellan de olika tonarterna och det kom en smart jäkel på för massa år sedan och gav ackordens funktioner ett namn. Så i A-dur heter ackordet A för tonika, D för subdominant och E kallas för dominant. Och i C-dur blir C tonika, F subdominant och G dominant.

Alla andra ackord i en tonart har också ett funktionsnamn och när man lär sig att höra ackordens funktioner så är det inga problem att höra en låt på radion och sedan spela den med rätt ackord.

Har man bra gehör så fattar man sånt iaf, men det kan vara nyttigt att få namn på det man spelar. Att transponera låtar till andra tonarter blir inga problem när man har lärt sig denna funktionsanalys, som denna teori kallas.

Sedan finns det en massa skalor man kan lära sig, men man kommer långt med vanlig dur och moll-skala, dur och moll pentatonisk skala samt bluespentan.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4117
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

Jag fattar inte ett jota, antar att det bara är att börja spela bas lite mer regelbundet så ordnar det sej... jag vill bara kunna haka på och kompa lite blueslåtar och dylikt...
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Gunnar89 skrev:Jag fattar inte ett jota, antar att det bara är att börja spela bas lite mer regelbundet så ordnar det sej... jag vill bara kunna haka på och kompa lite blueslåtar och dylikt...
Precis, det är bara att spela så löser det sig.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag är inte säker på att du behöver kunna så värst mycket teori, jag tror snarare att du behöver öva upp ditt gehör. Spela mycket efter skivor och ta ut melodier och basgångar så kommer det att lossna - segt i början, men det ger sig ganska snabbt om du sitter koncentrerat med det tillräckligt ofta.

Och visst, öva skalor. Men både dur och moll. Och i ALLA tonarter, över HELA greppbrädan. Och använd metronom eller trummaskin när du kör skalorna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar