Love Games - Level 42

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Love Games - Level 42

Inlägg av edvin »

Min ensembleledare kom fram till mig och frågade om jag ville spela den, för jag var enda som kunde klara den på bas. Den är ju rätt enkel med lite fills här och där osv, men satan så jobbigt det är med uthålligheten!!! Timingen i högern försvinner typ. Nån som har spelat och har något tips? Eller nån som har tips på att öva uthållighet med slaphöger? Sitter och matar låten nu
grejor
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Shit va kul att lira den!! En riktig 42-klassiker!! :tummenupp:
Fick till den rätt bra i min ljuva ungdom, idag skulle jag inte ha en chans. Ok, kanske 8 takter men ganska snart blir det precis som du säger, timingen på tummen börjar "flyta" något :wink:

Min väg dit var astråkig men tog ändå inte överlänge. Metronom i ett såpass långsamt tempo att man klarade det galant - nöta nöta nöta. Paus på 5-10min. Ner med "metronomvikten" ett snäpp och nöta nöta nöta, osv.

Spelade mitt eländiga harvande på kassettdäck, och lyssnade mellan varje tempoökning. lätt att lura sig själv medans man lirar annars. Om det inte blev gk på ett tempo blev det tillbaka till föregående, och ja du gissade rätt: nöta nöta nöta nöta. Behöver jag säga att jag hade förstående föräldrar?

När jag så till slut klarade metronomharv i >5min i ett lite högre tempo än skivans var det klart! Då var det på ett magiskt sätt :shock: helt plötsligt soft att lira i rätt tempo.

Vilopauserna mellan harvandena var viktiga också. När man börjar få kramp är det ättestupan nästa för timingen. :wink:

I dagens värld med trumpluggar, cubase, temposkift och gudvetvad finns antagligen oändliga möjligheter. Men en enkel metronom är inte att förakta...

Tempo man klarar som succesivt höjs utan att man går över gränsen för att vara tajt och avslappnad är nyckeln tror jag. Ack så svårt att praktisera dock...

Lycka till o berätta hur det går!!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Tack så jättemycket för svar och tips!
Jag kan också skatta mig lycklig med föräldrar som också är musiker och hellre jammar med mig än säger åt mig att sänka volymen :D
Ja, med dagens teknik så kan man ju sänka låten i tempo och spela till långsammare, men metronomen ger bättre resultat då man delvis blir mer självständig i rytmiken då metronomen bara är liksom "klick, klick, klick" och dessutom så hör man ju mycket bättre sitt eget spel och saker man behöver öva extra på.
Jag är riktigt taggad faktiskt, och man känner lite press från lärarna när de säger att bara jag klarar den, då vill man ju göra över deras förväntningar ;)
grejor
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Den har man lirat ett antal gånger. Vill du ha kompletta noter och tabs kan du hojta till
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

MALA skrev:Den har man lirat ett antal gånger. Vill du ha kompletta noter och tabs kan du hojta till
HOOOOOJT!! :louder:
Nu är det ju iofs edvine som spelar den på riktigt, men jag skulle tycka det vore grymt kul här på kammaren!

:heart: Level 42 - Ack du ljuva 80-tal :heart:
tab var det ont om på 80-talet, tabbarna desto fler...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

MALA skrev:Den har man lirat ett antal gånger. Vill du ha kompletta noter och tabs kan du hojta till
Kommer säkert att få det, men ja tack jättegärna!
Har du det på datorn, så Edvin@hotmail.com :)
Senast redigerad av edvin den mån 29 sep 2008, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
grejor
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Love Games - Level 42

Inlägg av alexon »

edvine skrev: satan så jobbigt det är med uthålligheten!!! Timingen i högern försvinner typ.
Gör som Tony Levin, kör med Funky Fingers :wink:

Bild
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... 6_042b.jpg


Här ser ni hur det går till.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gulqD14vcMI[/youtube]
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

edvine skrev:
MALA skrev:Den har man lirat ett antal gånger. Vill du ha kompletta noter och tabs kan du hojta till
Kommer säkert att få det, men ja tack jättegärna!
Har du det på datorn, så Edvin.of@gmail.com :)
Fixar i eftermiddag
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Re: Love Games - Level 42

Inlägg av edvin »

alexon skrev:
edvine skrev: satan så jobbigt det är med uthålligheten!!! Timingen i högern försvinner typ.
Gör som Tony Levin, kör med Funky Fingers :wink:

Bild
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... 6_042b.jpg


Här ser ni hur det går till.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gulqD14vcMI[/youtube]
PINSAAAAAAAMT!!
grejor
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Love Games - Level 42

Inlägg av alexon »

PINSAAAAAAAMT!!
Jo, det är taskig ljudkvalitet på det klippet.

Bättre kvalitet här, där han kör funky fingers med Peter Gabriel.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tc5b8NCtkIo[/youtube]

Nog säkrare att hamra på med tummen. Då riskerar man inte att bli inspärrad på obestämd tid :D

Men visst är han modig! Både funky fingers och en bongobas samtidigt :wink:

Lycka till med Love Games (sorry för OT)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Om jag inte missminner mig så gick orginalet någonstans runt 106 - 108bpm (kommer inte riktigt ihåg)..
Det är ganska viktigt att komma ihåg det.. för när det tempos skruvas upp så blir det ofta problem med just stamina..
Öva låten i högre tempon.. gärna hela vägen upp till 130bpm och försök att få den att fortfarande vara sådär krispig och tydlig.. i 120bpm mins jag att den fortfarande var bekväm att öva.. efter det blev det lite för mycket slapfest.. ;)

Metronom/trummaskin/annan takthållare är ett måste..

Ett bra knep att skona högerarm/handled är att precis som King ha basen så högt du vågar...

Hope that helps some..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

ja, armen ligger horisontell mot basen i princip ;)
tack för tipsen!
grejor
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

update: Har nu svart eltejp runt tummen, dels för att jag råkade "slapa" upp ett litet sår, plus att det är Mark King-stämning ;)
grejor
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

edvine skrev:update: Har nu svart eltejp runt tummen, dels för att jag råkade "slapa" upp ett litet sår, plus att det är Mark King-stämning ;)
Coolt!! 8) Upp med basen under axlarna också! :wink:
Insåg idag att jag förväxlade Love Games med Lessons in Love när skrev igår... :oops: Tydligt tecken att det är dags att plocka fram lite Level 42 material igen! :D

Testa förresten Lessons in Love när du nailat Love Games. Kanske inte lika spännande basgång, men jäklar vad man får träna uthållighet med tummen på den låten!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Oj vilken nostalgi!

Jag spelade Love Games, men framför allt Dune Tune.
Massa andra Level låtar oxå.

Fast jag var ändå mer impad av Philip Gould än Mark King.
Tycker att han hade så grymt återhållsamt svängigt trumspel.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Geddy_Lee skrev:Oj vilken nostalgi!

Jag spelade Love Games, men framför allt Dune Tune.
Massa andra Level låtar oxå.

Fast jag var ändå mer impad av Philip Gould än Mark King.
Tycker att han hade så grymt återhållsamt svängigt trumspel.
håller absolut med :)
grejor
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

MALA skrev:Den har man lirat ett antal gånger. Vill du ha kompletta noter och tabs kan du hojta till
Jag vill. :D
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

BB3000S skrev:
edvine skrev:update: Har nu svart eltejp runt tummen, dels för att jag råkade "slapa" upp ett litet sår, plus att det är Mark King-stämning ;)
Coolt!! 8) Upp med basen under axlarna också! :wink:
Insåg idag att jag förväxlade Love Games med Lessons in Love när skrev igår... :oops: Tydligt tecken att det är dags att plocka fram lite Level 42 material igen! :D

Testa förresten Lessons in Love när du nailat Love Games. Kanske inte lika spännande basgång, men jäklar vad man får träna uthållighet med tummen på den låten!
Jobbig. Testa Eyes Waterfalling.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Bastappe skrev:
MALA skrev:Den har man lirat ett antal gånger. Vill du ha kompletta noter och tabs kan du hojta till
Jag vill. :D
PMa mig en mailadress
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Alltså det är fan inte svårt att träna upp stamina! Nu går den galant :)
grejor
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

edvine skrev:Alltså det är fan inte svårt att träna upp stamina! Nu går den galant :)
Bara man är envis o systematisk så!! Starkt jobbat, och tack för att du väckte Level 42 nerven till liv igen. 8)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

BB3000S skrev:
edvine skrev:Alltså det är fan inte svårt att träna upp stamina! Nu går den galant :)
Bara man är envis o systematisk så!! Starkt jobbat, och tack för att du väckte Level 42 nerven till liv igen. 8)
Haha det är ju sjukt kul att jamma med liveversionen på youtube, där finns jäävligt sköna fills, tagit ut de flesta, men man kan ju inte bara plagiera. Hoppas läraren blir nöjd bara ;)
Varsågod!
Förresten, de som sålde fendrarna ska typ sälja två jazzar till :) Ska nog hugga!
grejor
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Coolt - du kan nog räkna bort mig från konkurrensen nu. :wink: Lycka till!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

BB3000S skrev:Coolt - du kan nog räkna bort mig från konkurrensen nu. :wink: Lycka till!
Haha tackar ;)
grejor
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddy_Lee skrev:Oj vilken nostalgi!

Jag spelade Love Games, men framför allt Dune Tune.
Massa andra Level låtar oxå.

Fast jag var ändå mer impad av Philip Gould än Mark King.
Tycker att han hade så grymt återhållsamt svängigt trumspel.
Phil Gould är fantastisk. Jag och en polare brukar masta lite över hans puksound ibland...Otroligt bra. Och vilket 16delskomp!
Lite som en Engelsk John Robinsson...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar