4-strängat till 5-strängat

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

4-strängat till 5-strängat

Inlägg av bt »

Jahapp, då har man inhandlat ännu en 5:a. skillnaden den här gången är att jag faktiskt tror att den blir långlivad. första 5:an över 7 papp om man säger så. Riktigt schysst & första gången jag fått en B-sträng med ordentlig sustain. En Sandberg JM5 för de som undrar.

Så. Jag vill ha historier & inspiration från erfarna femsträngare. Hur dämpar ni? Flyttar ni tummen vartefter ni går upp & ner? Låg eller hög stränghöjd? Hur/när kom ni över G-strängens längre avstånd från fingrarna?

Nu pratar jag, i stort, om att lira fort men alla tips & tankeställare är välkommna.




bas
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Dämpar med allt utom tummarna, avståndet till G-strängen vänjer man sig vid.
Janne

Inlägg av Janne »

Håller inte fast tummen på något när jag kör 5-strängat utan låter den ligga över de tjockare strängar jag inte spelar på. Därför blir ju avståndet till G-strängen mindre när jag spelar 5-strängat.
Konstigt förklarat kanske... Flytande tumme kallas det?
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Jan Brodin skrev:Håller inte fast tummen på något när jag kör 5-strängat utan låter den ligga över de tjockare strängar jag inte spelar på. Därför blir ju avståndet till G-strängen mindre när jag spelar 5-strängat.
Konstigt förklarat kanske... Flytande tumme kallas det?
Inte alls. Det var det jag menade med "flytta tummen". Är det nåt du bara började göra, eller medvetet tränat in? Jag har prövat lite då & då (Jo jag vet... Gör det oftare.... tålamod....) men det känns "fel", jag gillar att ankra tummen nåt enormt....





bas
Janne

Inlägg av Janne »

I högsta grad medvetet tränat in. Började spela 5-strängat för inte så många år sen och märkte förstås att strängarna ringde med och väsnades på ett helt annat sätt än på 4-strängat. Kollade in någon instruktionsvideo för att få lite tips (tror det var Gary Willis) och övade sedan som en tokig ett tag för att få in flytande tummen. Nu går det per automatik gudskelov.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: 4-strängat till 5-strängat

Inlägg av Bastappe »

bt skrev:Jahapp, då har man inhandlat ännu en 5:a. skillnaden den här gången är att jag faktiskt tror att den blir långlivad. första 5:an över 7 papp om man säger så. Riktigt schysst & första gången jag fått en B-sträng med ordentlig sustain. En Sandberg JM5 för de som undrar.

Så. Jag vill ha historier & inspiration från erfarna femsträngare. Hur dämpar ni? Flyttar ni tummen vartefter ni går upp & ner? Låg eller hög stränghöjd? Hur/när kom ni över G-strängens längre avstånd från fingrarna?

Nu pratar jag, i stort, om att lira fort men alla tips & tankeställare är välkommna.



bas
Jag spelar oftast utan att använda tummen som stöd för att hålla anslagshanden i en viss position. Jag dämpar med tummen när jag spelar med t ex pek, lång och ringfinger. När tummen är med i anslagen och jag behöver dämpa,så dämpar jag med handloven(ungefär som vid dämpat plektrumspel). Sen är jag ju lyckligt lottad som har en bas med grafithals som inte alls är lika känslig som en trähals för "smittad" självsvängning.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Jan Brodin skrev:I högsta grad medvetet tränat in. Nu går det per automatik gudskelov.
Skönt att höra :) Ibland får man för sig att man är totalt talanglös. Bara att jobba på.
Bastappe skrev:Sen är jag ju lyckligt lottad som har en bas med grafithals som inte alls är lika känslig som en trähals för "smittad" självsvängning.
Intressant. Det har jag aldrig hört nämnas om grafithalsar förr.




bas
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hade inga problem att gå från 4 till 5 strängar egentligen.
Det satt som en smäck efter en liten stund.
Kan iofs bero på att jag suktat efter 5:or långt innan vanliga "dödliga" hade råd med dylika.
Hade turen att jag inte nämnvärt behövde ändra tekniken, det var bara att hänga upp tummen på micken och dundra på.
Det var emellertid lite värre när det blev en sjätte sträng, men det var bara öva på som gällde.
Jag hade kanske det hyfsat bra förspänt då jag labbat en del med olika stämmning på basen, så det fanns sig naturligt att den femte strängen ramlade in.
Lycka till med basandet! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Klopper skrev:Hade inga problem att gå från 4 till 5 strängar egentligen.
Det satt som en smäck efter en liten stund.
Kan iofs bero på att jag suktat efter 5:or långt innan vanliga "dödliga" hade råd med dylika.
Hade turen att jag inte nämnvärt behövde ändra tekniken, det var bara att hänga upp tummen på micken och dundra på.
Det var emellertid lite värre när det blev en sjätte sträng, men det var bara öva på som gällde.
Jag hade kanske det hyfsat bra förspänt då jag labbat en del med olika stämmning på basen, så det fanns sig naturligt att den femte strängen ramlade in.
Lycka till med basandet! :tummenupp:
När jag var ny på 5:an och spelade live så råkade sångaren och tillika gitarrsist i bandet spela en låt i annan tonart än vad vi hade repat in.
Det tog ett tag att hitta rätt, jag var ju inte direkt van att transponera om på 5:an. :oops:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Bastappe skrev:
Klopper skrev:Hade inga problem att gå från 4 till 5 strängar egentligen.
Det satt som en smäck efter en liten stund.
Kan iofs bero på att jag suktat efter 5:or långt innan vanliga "dödliga" hade råd med dylika.
Hade turen att jag inte nämnvärt behövde ändra tekniken, det var bara att hänga upp tummen på micken och dundra på.
Det var emellertid lite värre när det blev en sjätte sträng, men det var bara öva på som gällde.
Jag hade kanske det hyfsat bra förspänt då jag labbat en del med olika stämmning på basen, så det fanns sig naturligt att den femte strängen ramlade in.
Lycka till med basandet! :tummenupp:
När jag var ny på 5:an och spelade live så råkade sångaren och tillika gitarrsist i bandet spela en låt i annan tonart än vad vi hade repat in.
Det tog ett tag att hitta rätt, jag var ju inte direkt van att transponera om på 5:an. :oops:
Hade en gitarrist gjort så i min närvaro hade han fått en spark på ett känsligt ställe och en uppmaning att nyktra till! :lol:
Skämt åsido.
Jag har haft turen att ha spelat med musiker som uppmuntrat till utsvävningar/utveckling gällande antal strängar, men det hindrar ju inte att jag fortfarande efter drygt 30 års spelande ibland känner mig som en kratta! :evil:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Klopper skrev:
Bastappe skrev:
Klopper skrev:Hade inga problem att gå från 4 till 5 strängar egentligen.
Det satt som en smäck efter en liten stund.
Kan iofs bero på att jag suktat efter 5:or långt innan vanliga "dödliga" hade råd med dylika.
Hade turen att jag inte nämnvärt behövde ändra tekniken, det var bara att hänga upp tummen på micken och dundra på.
Det var emellertid lite värre när det blev en sjätte sträng, men det var bara öva på som gällde.
Jag hade kanske det hyfsat bra förspänt då jag labbat en del med olika stämmning på basen, så det fanns sig naturligt att den femte strängen ramlade in.
Lycka till med basandet! :tummenupp:
När jag var ny på 5:an och spelade live så råkade sångaren och tillika gitarrsist i bandet spela en låt i annan tonart än vad vi hade repat in.
Det tog ett tag att hitta rätt, jag var ju inte direkt van att transponera om på 5:an. :oops:
Hade en gitarrist gjort så i min närvaro hade han fått en spark på ett känsligt ställe och en uppmaning att nyktra till! :lol:
Skämt åsido.
Jag har haft turen att ha spelat med musiker som uppmuntrat till utsvävningar/utveckling gällande antal strängar, men det hindrar ju inte att jag fortfarande efter drygt 30 års spelande ibland känner mig som en kratta! :evil:
Ännu värre var det när han började i fel tonart på ett åttalåtars potpurri. Fast det var ett antal år senare och vi hade lärt oss att kommunicera på scenen, så det gick bra till slut.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar