Walking? Hur?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Walking? Hur?

Inlägg av Dramo »

Vad är det grundläggande man behöver tänka på när man ska försöka lära sig att spela walking basgångar?
Inte bara till jazz, utan till alla genrer där det funkar, typ ska, rock, blues etc.
Hade varit kul att lära sig, men jag har inte ork eller psyke nog att lära mig om skalor och arpeggio och sånt där teori-grejs.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har du testat att söka? Har avhandlats förut.

Att inte orka lära sig är kanske inte idealutgångsläget, du behöver åtminstone lite kunskap om ackordtoner.

Grundläggande walking skulle jag beskriva så här:

Ackordtoner på 1 och 3, genomgångstoner på 2 och 4.

Givetvis kan man utveckla och variera men så skulle jag enklast beskriva det. Tror dock att det funkar bäst för renare jazz, i blues/r n'r är walking oftare brutna ackord...

Huvudsaken är väl att det är ny ton på varje taktslag så musiken "drivs" framåt.




Typ. IMO. YMMV osv.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Inlägg av Trollis »

Helt utan teori grejs kan det nog bli lite klurigt.

Jag är inte såvärst insatt i walking men enkelt uttryckt tror jag att det är.

En ton varje beat, aldrig spela samma ton fler gånger under samma ackord(för att få ett frammåtdriv antar jag).

Så lite grundläggande ackordteori är därför nyttigt. Kör du i 4/4 takt kan du ju bara köra grundton, ters, kvint plus valfri ton till så är du hemma. Bara att flytta det mönstret till godtycklig ackordföljd. En väldigt simpel walkingline.

Nån med mer insikt får gärna rätta mig eller fylla på. :)
Jokron
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 14:30

Inlägg av Jokron »

Börja med att spela grundtonerna i stadiga 4-delar (om du spelar i 4/4 takt).

När du fixar grundtonerna, spela grundtonerna och kvinten, t ex C-G och grundton-kvint och oktav (C-G-C).

När du kan det flytande, spela grundtonen på ettan och trean och tonen ett halvt tonsteg under eller över på tvåan och fyran i takten.

Nästa steg är att spela ackordsövergångarna, t ex från C till F: C-D-Eb-E-F eller C-E-G-Gb-F... osv.

Jag kan rekommendera boken "Building Walking Bass Lines" av Ed Friedland. Inte en massa teoritjafs utan pang på rödbetan, börja spela...CD medföljer...

Googla också på "Walking Bass" och kolla t ex

http://www.adamnitti.com/bass_player_10.shtml
http://www.adamnitti.com/bass_player_11.shtml

...eller varför inte Youtube.

Glöm inte heller att lyssna och planka från låtar!

Lycka till!

/Jokron
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Trollis skrev: Så lite grundläggande ackordteori är därför nyttigt. Kör du i 4/4 takt kan du ju bara köra grundton, ters, kvint plus valfri ton till så är du hemma. Bara att flytta det mönstret till godtycklig ackordföljd. En väldigt simpel walkingline.

Nån med mer insikt får gärna rätta mig eller fylla på. :)
Jo, det tror jag (som sagt) funkar bra i blues, rock n roll, säkert ska också. Men i jazz behöver ("behöver") walkingen också driva harmoniken framåt och visa vart det "leder"...därför hittar man gärna genomgångstoner och ledtoner på framför allt de "svaga taktslagen" alltså 2 och 4.

Finns en rolig Miles-historia om walking:

Han var i Sverige och turnerade med svenska musiker, bland annat en basist som väl inte var den hippaste jazzkatten i hagen. Hans walking bestod allt som oftast av att upprepa en ton två gånger; c-c-e-e-f-f-f#-f#-g-g-a-a-Bb-Bb-b-b-c-c...ja, ni fattar.

I alla fall blängde Miles ilsket på basisten eftersom han inte tyckte drivet var som han önskade. Ingen reaktion. Efter låten gick Miles över till basisten och sa;

"why-why you-you play-play like-like that-that!?"

he....he....he
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

pickup notes !?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Building walking bASS LINES rekommenderas starkt även "Expanding walking bass lines" av Samma författare Ed Friedland är bra. Lyssna på Ray Brown om du vill höra snygg walking bass
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, B-Å sa det ju - LYSSNA!

För jazz, lyssna på Ray Brown och Ron Carter t ex...planka och analysera mot ackorden. Vad spelar de? Samma i andra stilar såklart....vad spelar de som "kan"?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Finns inga genvägar, lär dig skalorna, funktionsanalysen och harmoniläran så kommer walkingen av sig själv.
Och så lyssna på mycket jazz såklart.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:
Finns en rolig Miles-historia om walking:

Han var i Sverige och turnerade med svenska musiker, bland annat en basist som väl inte var den hippaste jazzkatten i hagen. Hans walking bestod allt som oftast av att upprepa en ton två gånger; c-c-e-e-f-f-f#-f#-g-g-a-a-Bb-Bb-b-b-c-c...ja, ni fattar.

I alla fall blängde Miles ilsket på basisten eftersom han inte tyckte drivet var som han önskade. Ingen reaktion. Efter låten gick Miles över till basisten och sa;

"why-why you-you play-play like-like that-that!?"

he....he....he
Haha!

När man har fått hyfsat koll på tonerna så tycker jag att det är minst lika viktigt att variera, upprepade toner ibland, walking, "halv-walking". Det får ju inte bli gitarrboogie över det heller :). Ett bra exempel på walking bass i blues och rock sammanhang tycker jag det här är (urusel bildkvalitet men basen går fram rätt bra):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lVV2kIXT ... re=related[/youtube]
[youtube]
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Svensson skrev:
mikkejohansson skrev:
Finns en rolig Miles-historia om walking:

Han var i Sverige och turnerade med svenska musiker, bland annat en basist som väl inte var den hippaste jazzkatten i hagen. Hans walking bestod allt som oftast av att upprepa en ton två gånger; c-c-e-e-f-f-f#-f#-g-g-a-a-Bb-Bb-b-b-c-c...ja, ni fattar.

I alla fall blängde Miles ilsket på basisten eftersom han inte tyckte drivet var som han önskade. Ingen reaktion. Efter låten gick Miles över till basisten och sa;

"why-why you-you play-play like-like that-that!?"

he....he....he
Haha!

När man har fått hyfsat koll på tonerna så tycker jag att det är minst lika viktigt att variera, upprepade toner ibland, walking, "halv-walking". Det får ju inte bli gitarrboogie över det heller :). Ett bra exempel på walking bass i blues och rock sammanhang tycker jag det här är (urusel bildkvalitet men basen går fram rätt bra):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lVV2kIXT ... re=related[/youtube]
[youtube]
Det svänger! Det är därför jag vill lära mig. Så att jag kan spela svängigt.
Får väl lära mig läsa noter och sånt då...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Dramo skrev:Det svänger! Det är därför jag vill lära mig. Så att jag kan spela svängigt.
Får väl lära mig läsa noter och sånt då...
Noter i all ära men svänget får du inte via dom! Att ha koll på hur ackord är uppbyggda och ha koll på skalor behöver nödvändigtvis inte betyda att du måste kunna noter! Lyssna på låtar du gillar och ta ut hur basisten spelar. Är det svårt att ta ut så finns det ju tabs hur mycket som helst på nätet. Grejen är dock att lära sig vilka toner som funkar och inte planka låtar ton för ton.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Svensson skrev:
Dramo skrev:Det svänger! Det är därför jag vill lära mig. Så att jag kan spela svängigt.
Får väl lära mig läsa noter och sånt då...
Noter i all ära men svänget får du inte via dom! Att ha koll på hur ackord är uppbyggda och ha koll på skalor behöver nödvändigtvis inte betyda att du måste kunna noter! Lyssna på låtar du gillar och ta ut hur basisten spelar. Är det svårt att ta ut så finns det ju tabs hur mycket som helst på nätet. Grejen är dock att lära sig vilka toner som funkar och inte planka låtar ton för ton.
Och det är just det jag har svårt med.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Dramo skrev:
Svensson skrev:
Dramo skrev:Det svänger! Det är därför jag vill lära mig. Så att jag kan spela svängigt.
Får väl lära mig läsa noter och sånt då...
Noter i all ära men svänget får du inte via dom! Att ha koll på hur ackord är uppbyggda och ha koll på skalor behöver nödvändigtvis inte betyda att du måste kunna noter! Lyssna på låtar du gillar och ta ut hur basisten spelar. Är det svårt att ta ut så finns det ju tabs hur mycket som helst på nätet. Grejen är dock att lära sig vilka toner som funkar och inte planka låtar ton för ton.
Och det är just det jag har svårt med.
Tabs ;)

Är själv ingen anhängare av tabs, jag kan definitivt inte spela efter dom men är man osäker på vilka toner som spelas så är ju tabs rätt bra.

Om man hittat "nycklarna" så blir det lättare att höra och ta ut låtar sedan.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Svensson skrev:
Dramo skrev:
Svensson skrev:
Dramo skrev:Det svänger! Det är därför jag vill lära mig. Så att jag kan spela svängigt.
Får väl lära mig läsa noter och sånt då...
Noter i all ära men svänget får du inte via dom! Att ha koll på hur ackord är uppbyggda och ha koll på skalor behöver nödvändigtvis inte betyda att du måste kunna noter! Lyssna på låtar du gillar och ta ut hur basisten spelar. Är det svårt att ta ut så finns det ju tabs hur mycket som helst på nätet. Grejen är dock att lära sig vilka toner som funkar och inte planka låtar ton för ton.
Och det är just det jag har svårt med.
Tabs ;)

Är själv ingen anhängare av tabs, jag kan definitivt inte spela efter dom men är man osäker på vilka toner som spelas så är ju tabs rätt bra.

Om man hittat "nycklarna" så blir det lättare att höra och ta ut låtar sedan.
Jag skulle aldrig överleva som basist utan tabs.
Men det är trist att planka... Och jag hittar inte tabs på de låtar jag vill planka. :?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

För walking i jazz tar man lämpligen avstamp i ackorden och gör arpeggion av dem och sedan när man känner sig varm i kläderna så börjar man brodera på det med passing tones osv.

I blues och bluesbaserad rock i dur och powerchords är mollpenta, durpenta och mixolydisk (som dur fast med sänkt sjua) bra skalor att ta avstamp ifrån, inte bara i låtens tonart utan för varje ackord. Även här går det bra att stoppa in ett antal passing tones.

På Youtube kan du t ex söka på "Dave Marks Walking Bass lesson" så får du upp en serie grundläggande lektioner i walking, som iofs tar avstamp i jazzens 2-5-1 progressions men är tillämplig för all musik.

/Mats D
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

planka baslinjerna i slow jazz...typ Fever (Sarah Vaughan), My Funny Valentine (Chet Baker)

Kolla även in tidiga Stevie Wonderlåtar... jag gillar I was made to love her
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar