Ont i armen

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Vad menar du, det är alls inte självklart.
Dessutom får jag aldrig ont i skallen dan efter
För många basar är inte nog
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

Danne skrev:.... utan även löpning som jag kör emellanåt...
1UP :) [/b]
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

Geddy_Lee skrev:
flabbergasted skrev:ja på tal om smärta, så har jag ibland ont innanför vänster skulderblad, tänkte om det kunde vara bas-relaterat :S , någon annan med liknande krämpa?
Det kan vara fästet för Levator eller Rhombodeus Minor & Major
säger experten här.
Skulderbladet jobbar med armen när du flyttar den på greppbrädan.

Lägg handen på ryggen, som i ett polisgrepp, och be ngn
massera under och runt skulderbladet.
låter bra
ska testa det, kanske med tigerbalsam också...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

ferm skrev:Vad menar du, det är alls inte självklart.
Att träning stärker upp musklerna och på sikt gör att du inte får ont
på samma sätt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

jag har ont i vänster handled, får det ofta efter upprepade vänsterhands fingerövningar.. någon som har något tips på träning för just handlederna?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Du ska lära dig att slappna av. Och inte spänna handen. Försök att spela tills du känner att du spänner dig. Då slutar du och börjar om igen. Undvik skarpa vinklar med handleden. Och prova att spela utan att klämma med tummen mot halsen.
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

Och prova att spela utan att klämma med tummen mot halsen.
så ska man väl inte spela så vad ska det vara bra för? :o

tack hursomhelst..
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Samuel skrev:
Och prova att spela utan att klämma med tummen mot halsen.
så ska man väl inte spela så vad ska det vara bra för? :o

tack hursomhelst..
Poängen är att träna styrkan i fingrarna, så det är fingrarna som trycker mot halsen. Och inte tummen som pressar halsen mot fingrarna.

Men nu var det väl din handled som du fick ont i? Se till att handen håller basen i en naturlig position, och inte krökt på något sätt.
Även när du flyttar dig på halsen, se till att du inte bara böjer handleden.
Och slappna som sagt av.
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Samuel skrev:jag har ont i vänster handled, får det ofta efter upprepade vänsterhands fingerövningar.. någon som har något tips på träning för just handlederna?
Det kan vara så att musklerna och senorna runt handleden blivit lite spända, det brukar ge sig tillkänna som smärta i själva handleden. Gå till en kiropraktor eller naprapat och om han kan sin sak så kommer han att använda sig av ackupressur på en punkt en bit upp på underarmen som får den onda cirkeln att brytas.
Jag vet av egen erfarenhet fast jag hade slipat av båtbotten på min segelbåt och överansträngt handleden. Det gjorde ont om man böjde upp handen. En kompis hade gått en kurs i ackupressur och han nöp till på underarman, ont gjorde det men rörligheten kom tillbaka direkt. Sen tryckte jag själv lite då och då tills det gick över.
För många basar är inte nog
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har i stort sett aldrig ont i leder men däremot kan jag bli väldigt kraftlös och kall i handleder osv med ojämna mellanrum. Det domnar inte av heller men gör spelandet svårt.

Nån som har nån aning?
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

Taran skrev:
Samuel skrev:
Och prova att spela utan att klämma med tummen mot halsen.
så ska man väl inte spela så vad ska det vara bra för? :o

tack hursomhelst..
Poängen är att träna styrkan i fingrarna, så det är fingrarna som trycker mot halsen. Och inte tummen som pressar halsen mot fingrarna.

Men nu var det väl din handled som du fick ont i? Se till att handen håller basen i en naturlig position, och inte krökt på något sätt.
Även när du flyttar dig på halsen, se till att du inte bara böjer handleden.
Och slappna som sagt av.
aha!

jag kan inte hitta någon position då handleden inte är krökt. hur jag än vriden och vänder, kanske har något ledfel.. är det ingen som kan posta någon bild på hur man normalt ska ha handleden så kan jag jämföra :o
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Samuel skrev:
Taran skrev:
Samuel skrev:
Och prova att spela utan att klämma med tummen mot halsen.
så ska man väl inte spela så vad ska det vara bra för? :o

tack hursomhelst..
Poängen är att träna styrkan i fingrarna, så det är fingrarna som trycker mot halsen. Och inte tummen som pressar halsen mot fingrarna.

Men nu var det väl din handled som du fick ont i? Se till att handen håller basen i en naturlig position, och inte krökt på något sätt.
Även när du flyttar dig på halsen, se till att du inte bara böjer handleden.
Och slappna som sagt av.
aha!

jag kan inte hitta någon position då handleden inte är krökt. hur jag än vriden och vänder, kanske har något ledfel.. är det ingen som kan posta någon bild på hur man normalt ska ha handleden så kan jag jämföra :o
Jag uttryckte mig nog lite fel. Positionen i vilken man har vänsterhanden förefaller nog inte som så speciellt naturlig.
Vad jag menade var att man inte ska ha för skarpa vinklar. Tex. om man trycker fram handen för långt, vilket skapar en skarp vinkel mellan handen och underarmen. Eller att man har basen för högt/lågt, man strävar efter en höjd där varken vänster eller högerarmen får en för skarp vinkel.
Förstår du något alls av mitt luddrande? :)

Du kan kolla in http://www.adamnitti.com/bass_player_03.shtml också.
Funky Feeling.
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

jag förstår hur du menar :)
While you play, try allowing your thumb to freely slide over the back of the neck in all directions so that it is basically ìfollowingî your fretting fingers. This will insure that you are staying relaxed and subsequently offer you maximum reach in all positions.
en sak jag inte riktigt förstår är detta. jag är sämst på engelska så kan någon förklara just det här stycket, förstår det inte riktigt.. :o
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Egentligen säger det väl bara att tummen hela tiden ska följa med fingrarna när du flyttar vänsterhanden (om du är högerhänt alltså). Poängen är att om om du håller kvar tummen men flyttar postion på fingrarna så får du spänningar i handen/handleden.
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

aha då förstår jag
Skriv svar