Borta från basen.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Borta från basen.

Inlägg av Svarte_Jack »

Nån som har lite tips på fingerövningar man kan använda sig av när man är borta från basen? Både för att stärka dem och öka på rörligheten.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Höger hands fingrar kan spela mot kanten av ett kreditkort i takt med musiken på bilstereon/ipoden
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad sjutton ska du bort från basen att göra, pojk?!? ;)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag är ute efter lite saker man kan göra när man åker buss och har skittråkigt och sånt :P

Hittade en intressant på talkbass. Man ska använda ett gummiband och sätta över tummen och nåt av fingrarna man spelar med för att stärka musklerna som får fingret tillbaka i "slagläge" igen.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Svarte_Jack skrev:Jag är ute efter lite saker man kan göra när man åker buss och har skittråkigt och sånt :P

Hittade en intressant på talkbass. Man ska använda ett gummiband och sätta över tummen och nåt av fingrarna man spelar med för att stärka musklerna som får fingret tillbaka i "slagläge" igen.

jag är inte säker men styrka är väl inget som tillför något?
snabbhet och exakthet känns väl mer eftersträvansvärt....?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Svarte_Jack skrev:Jag är ute efter lite saker man kan göra när man åker buss och har skittråkigt och sånt :P

Hittade en intressant på talkbass. Man ska använda ett gummiband och sätta över tummen och nåt av fingrarna man spelar med för att stärka musklerna som får fingret tillbaka i "slagläge" igen.
Billy Sheehan pratar om det där i nå'n instruktionsvideo. Recovery muscles kallar han dem, musklerna som lyfter fingrarna. Videon finns på nätet nå'nstans, ska se om jag hittar den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

criss skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag är ute efter lite saker man kan göra när man åker buss och har skittråkigt och sånt :P

Hittade en intressant på talkbass. Man ska använda ett gummiband och sätta över tummen och nåt av fingrarna man spelar med för att stärka musklerna som får fingret tillbaka i "slagläge" igen.

jag är inte säker men styrka är väl inget som tillför något?
snabbhet och exakthet känns väl mer eftersträvansvärt....?
Jag menar ju inte styrka som att knäcka stenar med fingrarna. Utan nåt som har att göra med uthållighet. Typ marathonträning för fingrarna :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag har ofrivilliga Slap-ryckningar i högerhanden, brukar alltid slappa å poppa i luften eller mot bord eller nåt sånt, rätt soft ndå :D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

bilratten
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Får bli cykelstyret för min del.
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

bra att du tog upp det, jag skulle också vilja ha någon riktigt bra övning jag kan använda lite överallt utan bas

jag har hört att det är bra att tänka på typ senaste låten man körde eller någon övning i huvudet utan bas.. helt enkelt tänka sig spela i luften liksom, typ när man tittar på tv eller, som du sa, sitter på bussen.

vet dock inte om detta stämmer, jag gör det hur som helst :)
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

dereborn skrev:Höger hands fingrar kan spela mot kanten av ett kreditkort i takt med musiken på bilstereon/ipoden
kör du på det själv?
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Man kan ju sitta och spela med med högerhandens fingarar mot byxorna eller mot en knoge , eller varför inte ha vänsterhandens fingrar som låtsas-strängar. :wink:

Jag brukar lägga handflatorna neråt på nått plant och lyfta 212121212121/321321321321 med högerhanden och 123412341234 med vänsterhanden, sen kan man ju hålla på hur man vill med vänsterhandens fingrar. Brukar öva fjärdedelar med 3213 2132 1321 och trioler med 212 121 212 121 genom att spela ettan (inte pekfingret då) hårdare.

Just nu sitter jag mest och försöker få upp lite självständighet i höger ringfinger genom att ha fingertopparna avsplattnad mot nån yta och sedan lyfta ringfingret så mycket det går utan att några andra fingrar spänns.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Borta från basen.

Inlägg av anli »

Svarte_Jack skrev:Nån som har lite tips på fingerövningar man kan använda sig av när man är borta från basen? Både för att stärka dem och öka på rörligheten.
Du e tossig på att öva! Rena idrotten, inte sunt :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ärligt talat så har jag svårt att få ut nåt av dylika övningar, jag kan till och med känna att orken i fingrarna tar slut om man inte gigat på länge trots att man repar hyfsat frekvens och spelar hemma. Man behöver matchträning! Kanske bara min självdisciplin som är dålig...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

det är nyttigt att vara borta från basen ibland också.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Basjonas skrev:det är nyttigt att vara borta från basen ibland också.
Sant!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag blir så mycke mera inspirerat efter pauser.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

I slutet av 90-talet jobbade jag i London 6 mån och första tiden hade jag ingen bas med mig. Då började jag medvetet lära mig snurra en penna mellan fingrarna för att inte tappa styrkan och smidigheten alltför mycket.
Detta blev något av en tic då jag fortfarande knappt kan sitta på ett möte utan att somna om jag inte har en penna att twirla med. Fast en övning som tic kan man ju leva med.
Mitt jobb går nu för tiden ut på att sitta på möten mest hela dagarna och nu börjar jag bli bra på att snurra penna även med vänsterhanden. Går att hålla igång både höger och vänster samtidigt.

Jag tror att detta faktiskt hjälper en del... Kanske inte så mycket med styrka men med smidighet och uthållighet.

Lite OT-skoj: Efter halva tiden i London klarade jag inte att vara baslös längre och plockade dit min halvtaskiga bandlösa bas. Ni vet ju storleken på bagage som man får ta med som handbagage, men det funkade på både vägen dit och hem att ta den i kabinen med frasen "Familjemedlemmar stoppar man inte i bagageutrymmet". En låång apatisk blick från andra sidan disken och ett "OK, men du måste stoppa den i garderoben ombord".

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Svensson skrev:bilratten
Ja bilratten sitter jag alltid och trummar på om jag väntar på någon tex.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Har missat den här tråden helt och hållet.
Förmodligen pågrund av allt för mycket raljerande i andra trådar, anyway.
Kolla in gratisövningarna på;
http://www.handhealth.com/
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Schysst Wall! Precis vad jag sökte :D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Faktiskt både underhållande och säkert bra för fingrarna!! många tack!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Emil Jensen säger;
Jag har inget emot hetrosexuella,dom får hålla på med sin grej, så länge dom inte håller på med mej.
Det är helt naturligt, jag är öppen, jag är tolerant.
lite senare fortsätter han;
Det är skitmånga kändisar som är hetrosexuella...Ulf Ekman, Åke Green, Alf Svensson.
Vad jag försöker säga är att det är bizarrt att sitta på tåget och pyssla med handövningar samtidigt som man asflabbar åt det som sägs i ens lurar. Jag träffade Kitty Jutbring idag, det är som alltid en bizarr upplevelse, hon "fattade inte" handövningarna jag försökte lära henne. Hon tycker (nog) jag är bizarr. Fan, hon är ju bizarr i sitt (numer) blonda hår.

Så Svarte_Jack och Liten med risk för att peka med mitt flickaktiga pekfinger, ta det lungt när ni "handövar" ute i det fria, det är lätt att falla in i kategorin "pervers".
Tanten på tåget kastade lite konstiga blickar, hon tyckte nog jag var bizarr...
Hälsar,
Anders
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Wall skrev:Vad jag försöker säga är att det är bizarrt att sitta på tåget och pyssla med handövningar samtidigt som man asflabbar åt det som sägs i ens lurar. Jag träffade Kitty Jutbring idag, det är som alltid en bizarr upplevelse, hon "fattade inte" handövningarna jag försökte lära henne. Hon tycker (nog) jag är bizarr. Fan, hon är ju bizarr i sitt (numer) blonda hår.

Så Svarte_Jack och Liten med risk för att peka med mitt flickaktiga pekfinger, ta det lungt när ni "handövar" ute i det fria, det är lätt att falla in i kategorin "pervers".
Tanten på tåget kastade lite konstiga blickar, hon tyckte nog jag var bizarr...
Hälsar,
Anders
Bizarr är en komplimang, speciellt om man vuxit upp med Lindengrenserier!
Skriv svar