HATA Shuffle !!! Med ljudklipp...Myspace...Ny snutt ! =)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

HATA Shuffle !!! Med ljudklipp...Myspace...Ny snutt ! =)

Inlägg av whatawaste »

URKKKKKK !!! Sitter och försöker få ihop en basgång över ett shuffle-komp samtidigt som gitarren gör ett riff...

Rytmen som jag känner den är fel. KRÄÄÄÄÄÄÄÄKS !!! :evil:


LÄNK: http://www.myspace.com/spectorbass99
Senast redigerad av whatawaste den tor 06 nov 2008, 21:15, redigerad totalt 6 gång.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Get the blues, man! 8)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Vaddå för shuffle..? Det är skillnad på shuffle och shuffle.. Har du nåt exempel?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

funkys**t skrev:Vaddå för shuffle..? Det är skillnad på shuffle och shuffle.. Har du nåt exempel?
Indeed!

en så kallad skyffle är något man ska passa sig för!

Men andra kan vara det bästa som finns!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x9hq7IEqyKQ[/youtube]
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

funkys**t skrev:Vaddå för shuffle..? Det är skillnad på shuffle och shuffle.. Har du nåt exempel?
Galloperande åsna !

Dutt........dutt..dutt......dutt..dutt.....dutt..dutt.....dutt..dutt......dutt..dutt....

:lol:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

TDHP skrev:Get the blues, man! 8)
+1
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

broder blues skrev:
TDHP skrev:Get the blues, man! 8)
+1
Blues går inte lika snabbt... :roll:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är bara att slappna av , lyssna på t.ex Tommy Shannon eller nåt med Duke Robillard eller Ronny Earl så finns det föredömliga exempel på shuffle.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

whatawaste skrev:
funkys**t skrev:Vaddå för shuffle..? Det är skillnad på shuffle och shuffle.. Har du nåt exempel?
Galloperande åsna !

Dutt........dutt..dutt......dutt..dutt.....dutt..dutt.....dutt..dutt......dutt..dutt....

:lol:
Jaha! Vit shufflerockblues.. Akta dig för den.. :lol:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Keep it simple, man!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

whatawaste skrev:
funkys**t skrev:Vaddå för shuffle..? Det är skillnad på shuffle och shuffle.. Har du nåt exempel?
Galloperande åsna !

Dutt........dutt..dutt......dutt..dutt.....dutt..dutt.....dutt..dutt......dutt..dutt....

:lol:
Om shufflen inte är för snabb kan du spela walking med två slag på samma ton på varje Dutt........dutt.. och om shufflen är snabb spelar du bara en ton på varje Dutt.......

Klart som korvspad?

/Mats D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Shuffle är som italienskt rött vin
eller single malt whisky
Finns så otroligt vida variationer inom ett ändå rätt begränsat område!

Jamenar, bara som exempel: whatever you want med Status Quo, Free like a flying demon med E-type, Let the good times roll med BB King och Rosanna med Toto är ju faktiskt shuffle-grooves allihop.

Så whatawaste, vilken typ av shuffle? Vilket bpm, och vad är det du har problem med?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

dereborn skrev:Shuffle är som italienskt rött vin
eller single malt whisky
Finns så otroligt vida variationer inom ett ändå rätt begränsat område!

Jamenar, bara som exempel: whatever you want med Status Quo, Free like a flying demon med E-type, Let the good times roll med BB King och Rosanna med Toto är ju faktiskt shuffle-grooves allihop.

Så whatawaste, vilken typ av shuffle? Vilket bpm, och vad är det du har problem med?
Ja, Status Quo-shuffle spelar du ju med förtjänst genom att bara ligga och pumpa grundtoner på ackorden medan en medelsnabb bluesshuffle som Let The Good Times Roll lämpar sig för dubblerad walking. Riktigt snabb "på tisdag"-jazzblues spelas bäst med enkel walking. New Orleans-och Bo Diddley-shuffle (som ju faktiskt Rosanna med Toto är) vetifan men man kommer rätt långt på grundtoner där också typ daam-da-da-daam-da-da-daam-da

/Mats D
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Tänkte skicka upp en snutt så ni får höra.....men VAR ?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
dereborn

Inlägg av dereborn »

MatsD skrev:
dereborn skrev:Shuffle är som italienskt rött vin
eller single malt whisky
Finns så otroligt vida variationer inom ett ändå rätt begränsat område!

Jamenar, bara som exempel: whatever you want med Status Quo, Free like a flying demon med E-type, Let the good times roll med BB King och Rosanna med Toto är ju faktiskt shuffle-grooves allihop.

Så whatawaste, vilken typ av shuffle? Vilket bpm, och vad är det du har problem med?
Ja, Status Quo-shuffle spelar du ju med förtjänst genom att bara ligga och pumpa grundtoner på ackorden medan en medelsnabb bluesshuffle som Let The Good Times Roll lämpar sig för dubblerad walking. Riktigt snabb "på tisdag"-jazzblues spelas bäst med enkel walking. New Orleans-och Bo Diddley-shuffle (som ju faktiskt Rosanna med Toto är) vetifan men man kommer rätt långt på grundtoner där också typ daam-da-da-daam-da-da-daam-da

/Mats D
Jag lovar att jag kan hitta tio olika typer av grundtons-shuffle! Jag menar parametrar som t.ex. olika "spetsig" shuffle, hur framåt/bakåt i grooven den ligger o.s.v. Det här är nåt man kan snöa in rejält på!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

http://www.sharefile.org/showfile-402/devilsbass.mp3

Charvel Les Paul med strängrassel - BassVamp. :oops:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det där var väl en Status Quo-shuffle fast med lite rörligare basgång. Tycker du fick till det riktigt bra. Snygga trioler emellanåt.

Vad är det som är svårt? Om du vill ha ett tips är det kanske att betona första tonen lite mer än den andra i åttondelsparet. :) Så att du får mer walkingkänsla med lättare spel. Förutom när du gör fills.. Tänk driv och lätthet istället för att vara tung.

Men jag tyckte du hade mycket av det i klippet, så vad är egentligen problemet..? :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

jag hade spelat mer grundton överlag och kanske "dubbat" guran bara inför förrefrängen...det där f-dur...g-dur....eller vad det var

tänk Dusty Hill...och att det viktigaste är att se cool ut när man lirar hehehe
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Tarzan08 skrev:jag hade spelat mer grundton överlag och kanske "dubbat" guran bara inför förrefrängen...det där f-dur...g-dur....eller vad det var

tänk Dusty Hill...och att det viktigaste är att se cool ut när man lirar hehehe
Det är ju det som inte funkar... :shock: Det låter mysko...ska försöka spela in en snutt senare. :wink: ( Sitter och letar efter Musikspelaren på min Myspace sida, för att lägga smuttarna där....men det var fan krångligare än att spela bas. :evil: )
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Inlägg av Tellus »

Ahh

måste bara säga... Laphroaig.


sorry :)
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Tellus skrev:Ahh

måste bara säga... Laphroaig.


sorry :)
:shock:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

funkys**t skrev:Det där var väl en Status Quo-shuffle fast med lite rörligare basgång. Tycker du fick till det riktigt bra. Snygga trioler emellanåt.

Vad är det som är svårt? Om du vill ha ett tips är det kanske att betona första tonen lite mer än den andra i åttondelsparet. :) Så att du får mer walkingkänsla med lättare spel. Förutom när du gör fills.. Tänk driv och lätthet istället för att vara tung.

Men jag tyckte du hade mycket av det i klippet, så vad är egentligen problemet..? :)

Problemet är att jag vill PUMPA och se cool ut, istället för att fladdra runt i röriga basgångar.... :lol:

Ska kolla dina tips och se om jag kan få till "markeringarna". Svårare än man tror ! :oops:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

dereborn skrev:
MatsD skrev:
dereborn skrev:Shuffle är som italienskt rött vin
eller single malt whisky
Finns så otroligt vida variationer inom ett ändå rätt begränsat område!

Jamenar, bara som exempel: whatever you want med Status Quo, Free like a flying demon med E-type, Let the good times roll med BB King och Rosanna med Toto är ju faktiskt shuffle-grooves allihop.

Så whatawaste, vilken typ av shuffle? Vilket bpm, och vad är det du har problem med?
Ja, Status Quo-shuffle spelar du ju med förtjänst genom att bara ligga och pumpa grundtoner på ackorden medan en medelsnabb bluesshuffle som Let The Good Times Roll lämpar sig för dubblerad walking. Riktigt snabb "på tisdag"-jazzblues spelas bäst med enkel walking. New Orleans-och Bo Diddley-shuffle (som ju faktiskt Rosanna med Toto är) vetifan men man kommer rätt långt på grundtoner där också typ daam-da-da-daam-da-da-daam-da

/Mats D
Jag lovar att jag kan hitta tio olika typer av grundtons-shuffle! Jag menar parametrar som t.ex. olika "spetsig" shuffle, hur framåt/bakåt i grooven den ligger o.s.v. Det här är nåt man kan snöa in rejält på!
JAG tror dig....det är fanimej inte att leka med. :?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

whatawaste skrev:
funkys**t skrev:Det där var väl en Status Quo-shuffle fast med lite rörligare basgång. Tycker du fick till det riktigt bra. Snygga trioler emellanåt.

Vad är det som är svårt? Om du vill ha ett tips är det kanske att betona första tonen lite mer än den andra i åttondelsparet. :) Så att du får mer walkingkänsla med lättare spel. Förutom när du gör fills.. Tänk driv och lätthet istället för att vara tung.

Men jag tyckte du hade mycket av det i klippet, så vad är egentligen problemet..? :)

Problemet är att jag vill PUMPA och se cool ut, istället för att fladdra runt i röriga basgångar.... :lol:

Ska kolla dina tips och se om jag kan få till "markeringarna". Svårare än man tror ! :oops:
Då tycker jag du ska pumpa grundtoner och låta gitarristen hålla på med sin greppbrädeonani.. :D Det är coolt. Jag lovar. Sen tittar du inte på basen utan på publiken...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

funkys**t skrev:
whatawaste skrev:
funkys**t skrev:Det där var väl en Status Quo-shuffle fast med lite rörligare basgång. Tycker du fick till det riktigt bra. Snygga trioler emellanåt.

Vad är det som är svårt? Om du vill ha ett tips är det kanske att betona första tonen lite mer än den andra i åttondelsparet. :) Så att du får mer walkingkänsla med lättare spel. Förutom när du gör fills.. Tänk driv och lätthet istället för att vara tung.

Men jag tyckte du hade mycket av det i klippet, så vad är egentligen problemet..? :)

Problemet är att jag vill PUMPA och se cool ut, istället för att fladdra runt i röriga basgångar.... :lol:

Ska kolla dina tips och se om jag kan få till "markeringarna". Svårare än man tror ! :oops:
Då tycker jag du ska pumpa grundtoner och låta gitarristen hålla på med sin greppbrädeonani.. :D Det är coolt. Jag lovar. Sen tittar du inte på basen utan på publiken...
Det låter Kalle Anka att pumpa...helt åt h-vete. Att spela gitarriffet ger ingen dynamik så därför blev det en liten basgång istället....

Ska testa mer ikväll. Känns skitskumt att det enklaste helt plötsligt har blivit det svåraste. :shock:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Skriv svar