Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Inlägg av Cliffy »

När jag sitter hemma ibland tröttnar jag på att lära mig låtar med guitar pro. Funkar skitbra tycker jag men jag vill lära mig mer. Känner att jag inte gör mer än lär mig de få låtar min gitarrist och jag harvar igenom.

Är detta bra saker att träna på? Hur tränar ni dessa moment? Spelar allt från gammal 50-60 talsrock till metal. Spelar inte mycket annat än någon from av rock förutom möjligen kanske några försök med funk (RHCP)

1. Walking bass. Är detta bara till fördel för jazznissar?

2. Noter. Kan skriva ut och läsa alla fram till 5:e bandet. Bra att fortsätta träna på det?

3. Skalor? Vilka?

4. Planka låtar?

Något mer jag kan träna på?

Tips på böcker eller hemsidor mottages gärna. Har redan real bass book.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?
Att spela bas med solglasögon på
Att ha basen lågt hängande
Att vara full när du spelar
Feta poser


Nä, skämt åsido, av de saker du räknade upp tycker jag att alla är viktiga för att bli en bättre basist öht, men för att bli en bättre ROCKbasist tror jag det absolut viktigaste är att lira mycket rock tillsammans med andra. Både i replokal och på scen.

Overall så tycker jag att nr 2 (noter) och nr 4 (planka låtar) är klart viktigast av det du räknar upp.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Inlägg av Basmagnus »

Cliff_the_great skrev:
1. Walking bass. Är detta bara till fördel för jazznissar?
Nej, det är ett mycket bra sätt att förstå hur ackorden hänger ihop och hur man kan gå emellan dom. Är mycket bra kunskap inom alla stilar.

(och en präktig fylla :wink: )
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Inlägg av bootsy »

Cliff_the_great skrev: 4. Planka låtar?
Att planka låtar är bra ur flera olika perspektiv. Dels lär man sig nya grejer, dels är själva plankandet enormt utvecklande för gehöret. Kolla också in ett ganska brett urval av musik, från olika genrer. Även en plankad salsalåt kommer att hjälpa dig som rockbasist.
Och planka inte bara noterna, försök att förstå varför de lirar som de lirar och vad det är som gör att det svänger.

+1 på Dereborns att spela med andra. Det är först då man lär sig lira "på riktigt""
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Dereborn: Det är klart jag försöker att göra snygga poser när jag spelar. Har en bra spegel så jag kan se exakt hur cool jag ser ut 8). Har inte provat att spela full så ofta förutom nån enstaka gång på fyllan men då vred jag på ganska rejäl volym hemma sent och då blev päronen lite gnälliga.

Jag försöker ju spela så mycket jag kan med andra men just nu har jag bara gitarristen men det hjälper ju allt en del känner jag att försöka få det att låta tight med någon annan.

Hur gör ni när ni tar ut låtar? Tycker det är knepigt när man hör en ton och kom på att "japp det är ett E" Hör ni det direkt eller provar ni runt och känner att där sitter det?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Cliff_the_great skrev: Hur gör ni när ni tar ut låtar? Tycker det är knepigt när man hör en ton och kom på att "japp det är ett E" Hör ni det direkt eller provar ni runt och känner att där sitter det?
Det är bara att prova sig tills det blir rätt, helt enkelt. Det finns bara tolv olika toner, så bara du hittar grundtonen så får du ju känna dig fram. Pentaskalan, moll och dur, är den absolut vanligaste skalan, så lär dig den om du inte redan kan den. Många riff bygger på den skalan.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Glöm inte att öva på timingen. Jag har en lektion som tar upp ämnet här, fler är på gång.

1 Walking Bass. Du kommer en vacker dag vakna upp och vara en jazznisse. :shock: Basmagnus har helt rätt. Bra sätt att lära sig ackords toninnehåll.

2 Noter: Fortsätt att träna. Det är musikens skriftspråk. Jag anser att det är lika viktigt som att lära sig läsa och skriva t.ex. svenska. Om man nu är intresserad av att lära sig musikens språk vill säga.

3 Skalor: Alla. Men börja med Dur skalan i alla tonarter. Fortsätt med dess "modes", eller kyrkotonarter som det kallas på vårt underbara språk.

4 Planka låtar: :tummenupp: Det gjorde jag själv alldeles för lite i början. Bästa sättet att öva upp gehöret. Tar tid i början men hastigheten går upp.

Böcker:
Franz Simandl's New Methode for the Double Bass 1 En kontrabas bok som förutom fingersättningen fungerar bra på elbas.

Standing in the shadows of Motown Transkriptioner på riktig grymma basgångar. Bättre att plockas ut enligt punkt 4. Men bra för att öva upp rytmik och notläsning.

Victor Wootens The Music Lesson. Bara för att den är underhållande och visar på det som är viktigt.

Hemsidor: Den här sidan är riktigt bra. Mycket duktiga basister som gärna delar med sig av sin kunskap.
BASBLOGGEN.se smygreklam!!! där jag försöker dela med mig av mina kunskaper.
TalkBass samma grej som prata bas på engelska och sämre.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
:paper:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
+1
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Lär dig HELA halsen.. gör typ arpeggion(brutna ackord) och lär dig hur alla tonerna hör samman.. lite walking-tänk där, ja - men ack så nyttigt.

Jag brukar köra det här:
G:---------------9------------
D:-------5-7-10--10-7-5-----
A:-----7------------------7----
E:-5-8----------------------8--

Där har du ett Am7, flytta upp det ett helt(till 7:e bandet) och du har ett Bm7 :) Ett bra sätt att lära sig halsen..

Annars är väll metronomen din bästa vän.. kör fjärdedelar i typ 30 Bpm och öva på din TIMING! Det är A och O för oss basister :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

anli skrev:
blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
+1
+1
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
Åh frlt trdd klln vllee bas lra sg sela! (Hoppsan kunde visst inte skriva, men vad har språket med svenska att göra?).

Är det imagen rock-basist eller musikern rock-basist som är det viktigaste?

Vill du bli en bra rock-"basist" här är tre riktiga tips:
1: Bor du i stockholm finns drogerna att köpa på "plattan". Heroin är bäst om du vill lira riktig rock. Du får ett skönt gung i knäna.
2: Sprit finns på systemet. Sup mycket.
3: Knulla utan kondom. Lite veneriska sjukdomar gör dig bara till en riktig rocker.

Andra matnyttiga tips: Stränga basen med bara A strängar så kan du hamra på av bara fan utan att det blir en massa toner att hålla rätt på.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

BASBLOGGEN.se skrev:rocker.

Andra matnyttiga tips: Stränga basen med bara A strängar så kan du hamra på av bara fan utan att det blir en massa toner att hålla rätt på.
+1 :D
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Det här har ju diskuterats flitigt förr... Du behöver absolut inte kunna läsa noter för att kunna spela musik.
Det är jättebra att kunna men absolut inte ett måste.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

kmo skrev:Det här har ju diskuterats flitigt förr... Du behöver absolut inte kunna läsa noter för att kunna spela musik.
Det är jättebra att kunna men absolut inte ett måste.
Håller med, men frågan var ju hur man skulle bli bättre. Att kunna noter är bättre än att inte kunna noter, även för en rockbasist. Sen om det är andra områden man kanske prioriterar så är det en sak.

Men ingen ska säga att man blir en sämre rockbasist för att man kan noterat
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BASBLOGGEN.se skrev:
blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!
Åh frlt trdd klln vllee bas lra sg sela! (Hoppsan kunde visst inte skriva, men vad har språket med svenska att göra?).

Är det imagen rock-basist eller musikern rock-basist som är det viktigaste?

Vill du bli en bra rock-"basist" här är tre riktiga tips:
1: Bor du i stockholm finns drogerna att köpa på "plattan". Heroin är bäst om du vill lira riktig rock. Du får ett skönt gung i knäna.
2: Sprit finns på systemet. Sup mycket.
3: Knulla utan kondom. Lite veneriska sjukdomar gör dig bara till en riktig rocker.

Andra matnyttiga tips: Stränga basen med bara A strängar så kan du hamra på av bara fan utan att det blir en massa toner att hålla rätt på.

Sicken lustigkurre...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Klart jag inte behöver kunna men som sagt så sitter jag här ibland och känner att fan vad tid jag har över, vad ska jag spela nu? Kan ju lika gärna mig spela bättre tänkte jag.

Edit: Tack för alla tips.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

blackparkas skrev:WTF!?


På vilket sett har noter att göra med att man blir en bättre rock-basist!??!
SKÄRPNING!

:hug:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Suck.. Ok, en gång för ala bestämmer vi att man blir sämre av att lära sig noter. Och toner Och strängarnas namn.

Man blir dock mycket bättre av att lära sig vilka slutrör som satt i Marshalls toppar hösten -67 och hur tung en omlackad -73 P-bas med lönnhals är. :shock:

Annars tycker jag att en bra grej för att "komma vidare" och kunna göra egna basgångar är att träna på dom vanliga dur/moll skalornas ackord. Bra för att lära sig hitta på halsen och även för att fatta hur låtarnas ackord och delar hänger ihop.
tex c-dur C Dm Em F G Am Bmb5
(eller om man vill Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj G7 Am7 Bm7b5)

Annars är ju såklart att spela med andra viktigast, och att planka låtar skitnyttigt
Senast redigerad av Basjonas den ons 19 nov 2008, 11:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Har du någon lärare Cliff? Visserligen är jag för egen del helt självlärd, men kan verkligen ändå rekommendera lektioner, om det är en bra lärare vill säga.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Allvarligt talat. Att kunna noter sitter kanske inte i vägen, men nyttan kanske är en aning begränsad om de man lirar med inte heller kan läsa eller skriva noter.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

adde_johansson skrev:Allvarligt talat. Att kunna noter sitter kanske inte i vägen, men nyttan kanske är en aning begränsad om de man lirar med inte heller kan läsa eller skriva noter.
Inte nödvändigtvis. Att kunna noter hjälpligt är en stor fördel vid plankning och rep, eftersom du mycket enkelt kan skriva ned och läsa vad du själv ska spela.

(Till saken hör att min notläsning är extremt sopig eftersom jag ALDRIG praktiserar den...)
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

blackparkas skrev:Sicken lustigkurre...
Oavsett om du förstod det eller inte Parkas, så var det där faktiskt ohyggligt roligt. :lol:
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

bootsy skrev:
adde_johansson skrev:Allvarligt talat. Att kunna noter sitter kanske inte i vägen, men nyttan kanske är en aning begränsad om de man lirar med inte heller kan läsa eller skriva noter.
Inte nödvändigtvis. Att kunna noter hjälpligt är en stor fördel vid plankning och rep, eftersom du mycket enkelt kan skriva ned och läsa vad du själv ska spela.

(Till saken hör att min notläsning är extremt sopig eftersom jag ALDRIG praktiserar den...)
Om inte annat så känns det lite mindre som musiktimmarna i högstadiet om man kör med noter i stället för tabs.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Skriv svar