Kontrateknik?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Kontrateknik?

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har hört det sägas att man får väldigt mycket teknik gratis tillelbasspel av att ha lirat mycket kontra. Ligger det nåt i det? Ska vara nåt om att kontran är mer tungspelad och då blir det så att elbas går som flytande vatten.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag skulle snarare säga (som jag sagt förut) att det just inte finns några kopplingar mellan teknik på kontra och elbas...

Tror inte du tjänar snabbhet på samma sätt som man (eventuellt) gör genom att löpträna i vatten eller med vikter. Skaffa sånga "fingervikter" och spela med dem i sånt fall.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Nej jag tror inte heller att elbastekniken blir hjälpt av att spela kontra. Däremot kan man ju få ett bredare tänkande runt hur, och vad, man spelar på elbasen genom att spela kontra. Och vice versa.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag har ett riktigt stort intresse just nu att börja spela kontra. Däremot har jag bekymmer med tanke på att tekniken faktiskt är så annorlunda.
Mitt största problem är iofs bang-for-the-buck faktorn vid inköp men spelmässigt är det att hitta på halsen när det inte finns markeringar. Det blir nog tejpremsor tillatt börja med för min del.
Men jag tror däremot att man har stor hjälp när det kommer till en omarkerad fretless elbas av att kunna hitta på halsen genom att lärt sig spela kontra. men vad vet jag?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Egentligen inte skulle jag vilja säga, eftersom både fingertekniken och skalan är så annorlunda.

Kontra spelar man ju oftast med trefingersteknik i vänsterhanden, och intoneringen handlar ju mycket om att "hålla positionerna" så att säga...

En bra idé är alltid att skaffa en lärare när man börjar med kontra, även om det bara är ett par tre lektioner för att hitta nån slags grundteknik. Hur står man, hur håller man, hur spelar man osv... Man sparar sig mycket frustration (och förslitningsskador) "down the line".
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

macahan skrev: Men jag tror däremot att man har stor hjälp när det kommer till en omarkerad fretless elbas av att kunna hitta på halsen genom att lärt sig spela kontra. men vad vet jag?
Mja... på så sätt att du tränar upp gehöret genom att spela kontra utan bandmarkeringar. Däremot så förbättrar det ju inget muskelminne för elbasfattning pga den radikala skillnaden i mensur.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

bra att få lite grundlektioner man kan ju faktiskt göra sig illa på en kontra med felaktig teknik.

sen blir det så mkt lättare om man får ett system för lägen och fingersättningar mm.

kul med kontra! tråkigt att transportera...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Amen to that, Criss (transportdelen).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ah, där ser man vad expertisen säger.. men egentligen menade jag ju enbart principen för hur man känner av toner på en omarkerad hals.
Det är självklart att mensuren och spelstilen är en helt annan, men det glömde jag nog skriva att det var självskrivet..
Gäst

Inlägg av Gäst »

macahan skrev: Det är självklart att mensuren och spelstilen är en helt annan, men det glömde jag nog skriva att det var självskrivet..
Jo, trodde nästan det var det du menade. Ville bara vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag kan väl skjuta in att en kontra inte behöver vara nämnvärt tyngre att spela på än elbas. Första tiden spelade jag högt upp med mycket lösa strängar pga ovana/okunnighet och Djävulsk stränghöjd och hårda strängar. Så hur tungt det är att spela är väl en kombination av bra/mindre bra teknik och bra/mindre bra instrument.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jävla instrument egentligen! Svindyrt, skört, tungt, klumpigt, tungspelat och ljudsvagt.
Vore det inte för att det lät så suveränt så skulle jag aldrig börjat spela.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Precis. Så sant...

Men den där Basscellon är väl smidig?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

mikkejohansson skrev:Precis. Så sant...

Men den där Basscellon är väl smidig?
Verkligen, fast den är ju ännu mindre kontraaktig än de vanliga EUB-arna som redan de är tillräckligt provokativa för jazzpurister... ;)

Det lustiga är att min akustiska basgitarr inte väcker nåt ont blod på Fasching och det instrumentet är ju betydligt yngre än elbasen!

/OT slut
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:Jävla instrument egentligen! Svindyrt, skört, tungt, klumpigt, tungspelat och ljudsvagt.
Vore det inte för att det lät så suveränt så skulle jag aldrig börjat spela.
Jo man funderar ju ibland vad man pysslar med när man släpar runt på moraklockan...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar