Förr oss fem och sexare.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

funkys**t skrev:Jag brukar alltid täcka över femte strängen med eltejp, så inte folk tror att jag spelar.. hmm.. femsträngat.
En snubbe på Warwicks forum lindade in hela sin Streamer-kropp i svart duct tejp. Den såg faktiskt jävligt cool ut hur konstigt det än kan låta. Men nu var det ju inte det vi pratade on ... sorry

Bild
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Scuba skrev:
funkys**t skrev:Jag brukar alltid täcka över femte strängen med eltejp, så inte folk tror att jag spelar.. hmm.. femsträngat.
En snubbe på Warwicks forum lindade in hela sin Streamer-kropp i svart duct tejp. Den såg faktiskt jävligt cool ut hur konstigt det än kan låta. Men nu var det ju inte det vi pratade on ... sorry

Bild
Ja ber också om ursäkt.. Ja har en tendens att spåra ur ibland.
apropå det.. är det nån som sett de japanska ensträngade basarna. Finns både bandat och bandlöst..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Coooooooooooolt!

Jag har alltid haft en dröm om att ha en Rolls-Royce.
Med en roströd o en vit framskärm, hål i ljuddämparen, vinterdäck på svarta plåtfälgar, rävsvans i antennen, tärningar OCH wunderbaum i backspegeln och sidorutan fastklämd med en skruvmejsel...

Lite samma upplägg, va?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Coooooooooooolt!

Jag har alltid haft en dröm om att ha en Rolls-Royce.
Med en roströd o en vit framskärm, hål i ljuddämparen, vinterdäck på svarta plåtfälgar, rävsvans i antennen, tärningar OCH wunderbaum i backspegeln och sidorutan fastklämd med en skruvmejsel...

Lite samma upplägg, va?
Jag sätter en femma på att du hade en Amazon som förstabil :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Svensson skrev: Jag sätter en femma på att du hade en Amazon som förstabil :roll:
:D En warwick?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

dereborn skrev:Coooooooooooolt!

Jag har alltid haft en dröm om att ha en Rolls-Royce.
Med en roströd o en vit framskärm, hål i ljuddämparen, vinterdäck på svarta plåtfälgar, rävsvans i antennen, tärningar OCH wunderbaum i backspegeln och sidorutan fastklämd med en skruvmejsel...

Lite samma upplägg, va?
... antenn gjord av en tråd galge ....
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Svensson skrev:
dereborn skrev:Coooooooooooolt!

Jag har alltid haft en dröm om att ha en Rolls-Royce.
Med en roströd o en vit framskärm, hål i ljuddämparen, vinterdäck på svarta plåtfälgar, rävsvans i antennen, tärningar OCH wunderbaum i backspegeln och sidorutan fastklämd med en skruvmejsel...

Lite samma upplägg, va?
Jag sätter en femma på att du hade en Amazon som förstabil :roll:
det funkade även i en grön polo.. -75 :D
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

precision65 skrev:
Svensson skrev: Jag sätter en femma på att du hade en Amazon som förstabil :roll:
:D En warwick?
HAHAHAHA :D
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

precision65 skrev:
Svensson skrev: Jag sätter en femma på att du hade en Amazon som förstabil :roll:
:D En warwick?
Ja, man måste ju hålla sig till ämnet på nåt sätt iaf ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

funkys**t skrev:
Svensson skrev:
dereborn skrev:Coooooooooooolt!

Jag har alltid haft en dröm om att ha en Rolls-Royce.
Med en roströd o en vit framskärm, hål i ljuddämparen, vinterdäck på svarta plåtfälgar, rävsvans i antennen, tärningar OCH wunderbaum i backspegeln och sidorutan fastklämd med en skruvmejsel...

Lite samma upplägg, va?
Jag sätter en femma på att du hade en Amazon som förstabil :roll:
det funkade även i en grön polo.. -75 :D
Okej, ta inte illa upp men grön polo -75, det andas lite Ronny och Ragge! Amazon är mer "på riktigt"... :lol:

Bakåtsträvare? Jag?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GrafZeppelin skrev:Mitt tips är du fortsätter flytta tummen som du redan gör men inte hänga på den utan hålla den relativt rak parallellt med framsidan på basen.
Om du då t.ex spelar på E-strängen kommer yttersta leden på tummen automatiskt ligga mot B-strängen och dämpa bort den.

Äh... förstår du hur jag menar? :?
Jo det låter skitvettigt :D Antar att dämpning blir supermegaviktigt när man kör sjusträngat. Är det ett lågt F# vi snackar om då?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Min första var en Renault 4 med elefantmödis, min andra var en volvo duett, min tredje en dodge van, min fjärde en Jeep Cherokee Wagoneer (med den gamla, stoooora, balla karossen!) Sen sjönk jag ner i 245-träsket, och där e jag kvar...!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev: Jo det låter skitvettigt :D Antar att dämpning blir supermegaviktigt när man kör sjusträngat. Är det ett lågt F# vi snackar om då?
Nja, nu har jag den strängad BEADGCF men jag är sugen på att hänga på en låg F# igen som när den kom. Frågan är väl bara vad jag ska använda för rig. :)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Finns det några roliga grejer inspelade med den basen?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:Finns det några roliga grejer inspelade med den basen?
Tyvärr inte, men det kommer nån gång. En kompis håller på och skriver ett solobasstycke för den och mig. :)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har goofat runt lite med lite olika dämpningar.

Är det nåt sånt här du menade Grafy? http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmr ... ed&search=
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

GrafZeppelin skrev: Nja, nu har jag den strängad BEADGCF men jag är sugen på att hänga på en låg F# igen som när den kom. Frågan är väl bara vad jag ska använda för rig. :)
Men AccuGroove har väl gjort Bill Dickens signatur modeller på lådor som ska klara de låga tonerna. http://www.accugroove.com/ Vet inte om det skulle kunna vara något, han kör väl både 7 och 9 strängat med F# i botten. Frågan är väl bara om det finns någon agent i sverige. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:Jag har goofat runt lite med lite olika dämpningar.

Är det nåt sånt här du menade Grafy? http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmr ... ed&search=
Exakt!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Svarte_Jack skrev:
dereborn skrev:Just så är det! Det fiffiga är, som mikke skriver, att man har ett bra stöd oavsett om man spelar vid stallet eller ända framme vid halsen. Perfekt. Enda nackdelen är nördfaktorn....

Ooooopps! Nu var bakåtsträvaren i mej framme igen!!!
Eller så övar man några dar och klarar av att spela utan tumstöd när man lirar på b-strängen och använder den till det den är till för.
+1, det finns ju dessutom vi som spelar i andra tonarter ibland, t ex Eb, Ab o Db och inte alltid vill fjanta omkring en oktav upp. Tänkte mest på "There's absolutely no money above the 5th fret". Vill dom ha bas så ska de få bas 8)

Sedan kom jag på dödssynden att inte läsa färdigt tråden före inlägget. Ska aldrig upprepas :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

groovyjr skrev: Men AccuGroove har väl gjort Bill Dickens signatur modeller på lådor som ska klara de låga tonerna. http://www.accugroove.com/ Vet inte om det skulle kunna vara något, han kör väl både 7 och 9 strängat med F# i botten. Frågan är väl bara om det finns någon agent i sverige. :wink:
Och frågan är väl egentligen vad jag ska ner där och göra men vafan, lite tarmmassage har ingen dött av såvitt jag vet. ;) Nu hänger jag på den!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GrafZeppelin skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag har goofat runt lite med lite olika dämpningar.

Är det nåt sånt här du menade Grafy? http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmr ... ed&search=
Exakt!
Har donat lite med den där. Men det går inte så bra. Jag spelar ju med tre fingrar och det blir bara rörigt när tummen är där nere också. Det känns lite underliget att ha handen såpass ihoprullad som den blir av det där. Och sen känns det lite som jag tappat kraft i anslaget.

Men jag ska prova att vinkla om tummen lite och se om det hjälper.
Skriv svar