Hur stämmer ni era basar?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

MFKR skrev:Gitarristerna i bandet har bestämt sig för att vi ska köra i C. Har en 5-strängad bas, blir det EBFCG för mig då? Eller behöver jag inte stämma ner så mycket då jag har 5 strängar?
Jag antar helt fritt att det är drop C de menar, alltså C-G-C-F-A-D

lite klurigt blir det ju då med femsträngat men jag hade nog valt att stämma C-G-C-F-Bb för att matcha gitarrerna. Men då blir det ju lite problem, för om man har en vanlig femsträngad som stäms BEADG betyder ju det att man får stämma upp alla strängar vilket halsen nog inte blir så glad över. Således hade jag stämt upp B strängen till C, satt på en A-sträng i E-strängens plats och stämt den till G, satt en D-sträng i A-strängens plats och stämt den till C, satt en G-sträng i D-strängens plats och stämt den till F samt satt en hög C-sträng i G-strängens plats och stämt den till Bb.

Blev jävligt klurigt och komplicerat märker jag...

Alternativt kan du väl stämma B-C-G-C-F eller typ A-C-G-C-F så härmar du gitarristernas stämning på de fyra översta strängarna medan du har den lägsta strängen som en fin prydnad. Och så slipper du mixtra med strängar och mög.

Fast det är ju möjligt att det finns en annan och mycket mer självklar lösning som jag inte tänkt på
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
MFKR
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 00:39

Inlägg av MFKR »

Men man kan köra med GCFBE eller? Bara att den översta blir jävligt slapp...
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

MFKR skrev:Gitarristerna i bandet har bestämt sig för att vi ska köra i C. Har en 5-strängad bas, blir det EBFCG för mig då? Eller behöver jag inte stämma ner så mycket då jag har 5 strängar?
Jag skulle inte brytt mig om att stämma om basen.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

MFKR skrev:Men man kan köra med GCFBE eller? Bara att den översta blir jävligt slapp...
Yea, kör hårt bara!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Se'n ett par timmar stämmer jag den ena basen BEAD. Skitkul när man inte är van vid det. Kan ju gå så jag måste leta reda på ett band igen.
De andra basarna är än så länge standardstämda.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Som newbie så kör jag alltid med EADG.
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
hedling
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 00:22
Ort: norrköping

Inlägg av hedling »

CGDG :D använder inte G och D strängarna just nu så har inte riktigt orkat att stämma ner dom också, använder 105 sträng som C-sträng men funderar på att gå upp lite i storlek :lol:
Woodo B4 black walnut
countrymetalheadfucker
Användarvisningsbild
Magnolium
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 08:08
Ort: Linköping

Inlägg av Magnolium »

Stämmer min 5a i A-standard. Väldigt enkelt då bandet spelar vanligast i drop A (i D-standard) och har en ensam låt i D-standard. Så gitarristerna måste stämma om medan jag slipper det helt. Funderar dock på att införskaffa mig en Fender (4a) istället. Då får jag samma problem. :D
http://shrineofficial.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Orange Bass Terror, Ampeg svt410HE, Esp Ltd B-55
EBS Dynaverb, Digitech Bad Monkey, Boss DD-3
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

När jag såg rubriken så tolkade jag frågan som att den handlade om i vilken ordning man stämmer strängarna och vad man använder när man stämmer.

Så jag tänker svara på det också.

Jag stämmer alltid EADG.

Börjar alltid med G-strängen och vandrar nedåt. Olika hur jag stämmer. Ibland är det mot nåt instrument som är stämt, typ pianot när man giggar i en grupp. Ibland är det mot stäm-apparaten i i mobilen och ibland mot diton i effektpedalen.

Det varierar om jag stämmer varje sträng mot apparat/piano eller om jag tar DAE på flageoletter på 5an och 7an.

Hur gör ni andra?
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

wheelie87 skrev:När jag såg rubriken så tolkade jag frågan som att den handlade om i vilken ordning man stämmer strängarna och vad man använder när man stämmer.

Så jag tänker svara på det också.

Jag stämmer alltid EADG.

Börjar alltid med G-strängen och vandrar nedåt. Olika hur jag stämmer. Ibland är det mot nåt instrument som är stämt, typ pianot när man giggar i en grupp. Ibland är det mot stäm-apparaten i i mobilen och ibland mot diton i effektpedalen.

Det varierar om jag stämmer varje sträng mot apparat/piano eller om jag tar DAE på flageoletter på 5an och 7an.

Hur gör ni andra?
G från piano, eller ett D från gitarr. Litar inte helt på giturgernas G-sträng, inte ens lindad ju. Sedan flagoletter för de andra strängarna. Eller femte-band-metoden med örat mot förstärkaren om det t.ex. sitter en trummis och väsnas medan man försöker stämma. Avrunda sedan med att ta ett E-kvintackord över alla strängar.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Noelredding skrev:
G från piano, eller ett D från gitarr. Litar inte helt på giturgernas G-sträng, inte ens lindad ju. Sedan flagoletter för de andra strängarna. Eller femte-band-metoden med örat mot förstärkaren om det t.ex. sitter en trummis och väsnas medan man försöker stämma. Avrunda sedan med att ta ett E-kvintackord över alla strängar.

Jag har jättesvårt för att stämma när andra spelar samtidigt i lokalen. Vad säger ni andra - Vilket sätt är det bästa att stämma när det spelas och pratas i lokalen? Finns det några andra proffs-knep som jag kan få ta del av?

(Ta en kökskniv och hugga av nävarna på motmusikanter är inte ett alternativ tror jag.)
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag vrider på stämskruvarna.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

wheelie87 skrev:
Noelredding skrev:
G från piano, eller ett D från gitarr. Litar inte helt på giturgernas G-sträng, inte ens lindad ju. Sedan flagoletter för de andra strängarna. Eller femte-band-metoden med örat mot förstärkaren om det t.ex. sitter en trummis och väsnas medan man försöker stämma. Avrunda sedan med att ta ett E-kvintackord över alla strängar.

Jag har jättesvårt för att stämma när andra spelar samtidigt i lokalen. Vad säger ni andra - Vilket sätt är det bästa att stämma när det spelas och pratas i lokalen? Finns det några andra proffs-knep som jag kan få ta del av?

(Ta en kökskniv och hugga av nävarna på motmusikanter är inte ett alternativ tror jag.)

Köp en stämpedal. Allt annat är fel.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Fick en i julklapp, ska bara börja använda den tillsammans med kör och komp. Har inte träffat dom sen en vecka innan jul ungefär.
Varför pedal och inte bara en vanlig stämapparat? Brukar du ha den på hela repet och slänga ett öga på den då och då och se om nåt blivit fel?
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

wheelie87 skrev:Fick en i julklapp, ska bara börja använda den tillsammans med kör och komp. Har inte träffat dom sen en vecka innan jul ungefär.
Varför pedal och inte bara en vanlig stämapparat? Brukar du ha den på hela repet och slänga ett öga på den då och då och se om nåt blivit fel?
Såvida du inte har en Tuner Out på din förstärkare, är det smidigare att slippa dra ut sladden ur stärkaren och koppla in den i stämmaren hela tiden.

Bas - stämmare - förstärkare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

wheelie87 skrev:
Noelredding skrev:
G från piano, eller ett D från gitarr. Litar inte helt på giturgernas G-sträng, inte ens lindad ju. Sedan flagoletter för de andra strängarna. Eller femte-band-metoden med örat mot förstärkaren om det t.ex. sitter en trummis och väsnas medan man försöker stämma. Avrunda sedan med att ta ett E-kvintackord över alla strängar.

Jag har jättesvårt för att stämma när andra spelar samtidigt i lokalen. Vad säger ni andra - Vilket sätt är det bästa att stämma när det spelas och pratas i lokalen? Finns det några andra proffs-knep som jag kan få ta del av?

(Ta en kökskniv och hugga av nävarna på motmusikanter är inte ett alternativ tror jag.)
Har jag ingen stämmare, så ber jag folk att hålla tyst de få sekunderna det tar att stämma.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

I värsta fall kan du alltid lägga örat mot basens övre horn, så att du hör tonerna via resonansen...
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Samuel V skrev:Jag vrider på stämskruvarna.
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

basmartin skrev:
wheelie87 skrev:
Noelredding skrev:
G från piano, eller ett D från gitarr. Litar inte helt på giturgernas G-sträng, inte ens lindad ju. Sedan flagoletter för de andra strängarna. Eller femte-band-metoden med örat mot förstärkaren om det t.ex. sitter en trummis och väsnas medan man försöker stämma. Avrunda sedan med att ta ett E-kvintackord över alla strängar.

Jag har jättesvårt för att stämma när andra spelar samtidigt i lokalen. Vad säger ni andra - Vilket sätt är det bästa att stämma när det spelas och pratas i lokalen? Finns det några andra proffs-knep som jag kan få ta del av?

(Ta en kökskniv och hugga av nävarna på motmusikanter är inte ett alternativ tror jag.)
Har jag ingen stämmare, så ber jag folk att hålla tyst de få sekunderna det tar att stämma.
Jag är ganska långsam på att stämma så jag behöver nog allt från en halv till en hel minut på mig. Att vara tyst i en minut är en utmaning för spelsugna kompisar.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

wheelie87 skrev:
basmartin skrev:
wheelie87 skrev:
Noelredding skrev:
G från piano, eller ett D från gitarr. Litar inte helt på giturgernas G-sträng, inte ens lindad ju. Sedan flagoletter för de andra strängarna. Eller femte-band-metoden med örat mot förstärkaren om det t.ex. sitter en trummis och väsnas medan man försöker stämma. Avrunda sedan med att ta ett E-kvintackord över alla strängar.

Jag har jättesvårt för att stämma när andra spelar samtidigt i lokalen. Vad säger ni andra - Vilket sätt är det bästa att stämma när det spelas och pratas i lokalen? Finns det några andra proffs-knep som jag kan få ta del av?

(Ta en kökskniv och hugga av nävarna på motmusikanter är inte ett alternativ tror jag.)
Har jag ingen stämmare, så ber jag folk att hålla tyst de få sekunderna det tar att stämma.
Jag är ganska långsam på att stämma så jag behöver nog allt från en halv till en hel minut på mig. Att vara tyst i en minut är en utmaning för spelsugna kompisar.
Känner igen det där...
En gång på soundcheck innan ett gig hann jag bara stämma en sträng innan övriga körde igång och började spela en låt.
Eftersom jag inte spelade med slutade de efter några takter och frågade varför jag inte spelade.
Jag: "Jag har 4 strängar kvar att stämma först om det är OK."

(De började alltså räkna in mitt i flageolett-tjutet - kan tycka att det borde givit en hint om vad jag höll på med...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Inlägg av magnus_s »

Ahab skrev: När jag spelar metal stämmer jag BEAD. Det blir bra muller..
Den stämningen brukar jag bara köra om jag ligger i sängen och pillar :roll: ( på basen) 8)

On Topic;
Helt-j*vla-vanligt-stämt. Gitarristerna i bandet kör nerstämt en halva, jag kör nerflyttad vänsternäve en halva.
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Inlägg av Fender »

Kör ICA-Stickan stämning

D A G A B på femmor och A G A D på lite hårdare grejer.
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

E A D F#
Då håller jag mig vaken hela repet.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Snälla basar - EADG, dumma basar - G#D#G#C#F#
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Funderar på Gbg-stämningen. EDGE.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar