...en litet pinsam fråga!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

...en litet pinsam fråga!

Inlägg av Albrecht »

hej bassister & så har man spelat bas i 40 år och plötsligt befinner man sig i situationen att man måste sjunga SAMTIDIGT som man spelar! hur gör dom det, dom som kan; Sir Paul, Phil Lynott, Jack Bruce, m fl. Bas-kollegor jag pratat med som KAN säger att det bara är att öva. men om det är bråttom? HUR LÄRDE NI ER, NI SOM KAN? tacksam för tips!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Med risk för att bli tjatig:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=-AfPa1_vOzg[/youtube]
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Christopher Walkens 15år äldre enäggstvilling?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25747
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Öva, öva, öva...

När du kan en låt tillräckligt bra på basen för att du skall klara av att fundera över vad du skall handla på vägen hem från repet eller vad du skall göra i morgon samtidigt som du spelar den så kan du börja nynna så smått på texten.

När du inte blir helt perplex av att läsa/nynna texten samtidigt som du spelar är det bara att börja sjunga...
Det låter kanske inte underbart första försöket, men det kommer.

Och när du klarar den första låten lovar jag att det är 10 ggr lättare att komma in i nästa.

Lycka till!
(Och berätta hur det går.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Låten och basgången ska sitta i ryggmärgen så att du inte behöver tänka på vad du spelar. Då kan du sjunga lead "ovanpå" den, så att säga.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag sjunger inte så bra att jag sjunger lead, men har också varit perplex i många år över att folk kan sjunga och spela bas samtidigt.

Jag märkte att det lossnade rejält när mina barn var små och jag sjöng vaggvisor för dem med gitarrkomp. Rätt vad det var så kunde jag och det var inte alls lika svårt längre. Nu går fingrarna av sig själva, och det vete fan hur det går till.

Men jag tror att det är så simpelt att det handlar om övning och att leka fram det utan press. Dvs inte öva i replokalen med bandet och ha sextonspårsinspelning på, utan hemma framför TV:n när ingen hör hur illa det låter.

Precis det som Bootsy skriver är nog viktigt, att man inte ska behöva fundera på någon basgång, för då blir det svårare. Eller rent ut omöjligt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Beror väl också på hur komplicerad basgången är?

Pumpar man bara punkåttor så går det väl an att skrika lite, om man har bra koll med högerhanden. Ska man försöka spela en vandrande jazzgång och waila i falsett samtidigt kan det nog bli svårare.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Det är skitskoj att spela och sjunga samtidigt så det är något alla borde lära sig! :tummenupp:

Idag var jag uppe i replokalen och skulle öva lite stämmor på några låtar vi ska köra och bland låtarna fanns Mama Kin( http://www.youtube.com/watch?v=YMjNNxWtciM ) och på första försöket kunde jag sjunga igenom hela låten lead, eller jaa stakade mig lite på nån mening i refrängen kanske. ;) Nu ska jag försöka övertala lead-sångarn om jag får sjunga den istället. :mrgreen: ( Kom på att det inte är nån bas alls på verserna, det är gitarr jag spelar i det bandet. :oops: )

För ett år sen kunde jag inte heller spela och sjunga samtidigt, men det är som sagt att nöta och nöta.
Officiell stormästare i EB-orden
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Som andra redan sagt, bara till att nöta in basen, sen när du kan den riktigt ordentligt börjar du nynna texten smått sen när du känner att det går bra så börjar du sjunga den istället för att nynna :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
getmannen
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:02

Inlägg av getmannen »

börja enkelt med någon fyra ackords dänga, det var så jag lärde mig!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag har aldrig funderat så mycket, utan bara gjort det. Men så har resultatet blivit därefter också... Sedan vet jag inte om jag skulle fixa att sjunga lead heller.

En annan sak, jag tycker ofta att det är lättare att sjunga till en låt som jag varit med och gjort själv, än till någon annans grejer. Vet inte om det är så för de flesta, eller inte.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Dramo skrev:Beror väl också på hur komplicerad basgången är?

Pumpar man bara punkåttor så går det väl an att skrika lite, om man har bra koll med högerhanden. Ska man försöka spela en vandrande jazzgång och waila i falsett samtidigt kan det nog bli svårare.
Jag tycker typ tvärtom. Ska jag spela stadig och rytmiskt - t.ex. en enkel åttondelspumpbasgång - villar jag lätt bort mig när jag börjar sjunga. Mer melodiska basgångar är lättare att sjunga till. Då blir det lite som att sjunga i stämmor med sig själv. :)
Skriv svar