Uppvärmning

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Uppvärmning

Inlägg av Saad »

Kör ni några uppvärmningsövningar innan ni plockar upp basen? Själv brukar jag krama en stessboll, stretcha fingrarna och i vissa fall stretcha bröst också. När jag väl tar upp basen kör jag oftast några skalor eller Pastoruisövningar innan jag börjar öva, repa eller gigga.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Oftast inte, men inför spelningar värmer jag upp och stretchar fingrarna
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag brukar sitta hemma och öva lite, hastighetsövningar, galoppövningar osv... Sen i repan kör jag bara några 1-2-3-4-rundor för att komma igång.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Beror på vad de är för gig..
Men ibland värmer ja upp mig med en whiskey!!! :lol: 8)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

För att spela det jag oftast gör behöver man inte vara så uppvärmd :oops: men det känns alltid bättre om man fått i gång fingrarna lite grann innan. Jag kan känna att jag har betydligt svårare med "rytmiken" om jag inte gjort lite övningar med fingararna innan. Sen kan "övningarna" vara lite vad som helst . Däremot så är nykterhet ett krav för mig när man giggar och får betalt!
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

marcbass skrev:Beror på vad de är för gig..
Men ibland värmer ja upp mig med en whiskey!!! :lol: 8)
Ja, alla värmer ju upp på sitt vis! ;)

Någon som har förslag på andra olika uppvärmningsövningar?
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

För mig funkar varmt vatten, riktigt varmt vatten.
Händerna i vattnet i en sisådär två-tre minuter.
Å sen skaka dom torra... fast man behöver ju torka lite oxå.

Efter det brukar jag köra lite kromatiskt upp å ner i olika tempon, från jätte låååångsamt till långsamt.

Kanske är det här helt fel, men jag har inga problem med händerna å har spelat stränginstrument i några år nu.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Alla sätt är bra utom dom dåliga.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Om inte första låten på giget är jättejobbig, brukar jag inte värma upp med annat än att skölja händerna i varmt vatten och skaka dem lite för att få igång cirkulationen. Brukar bli uppvärmd efter första låten annars.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

oj, vad seriöst det blev..
den musiken jag spelar gör inte att jag tycker att jag behöver värma upp för att det skulle gå bättre.. vi lirar ju max 40 minuter dessutom så vi pratar inte några flertimmesgig..
Anyway, det jag menar är att för mig är känslan i det jag spelar viktigare än hur jag exakt spelar. hinner jag inte med en ton så förenklar jag osv.

men vore det så att jag hade lirat exempelvis funk eller liknande hade jag då definitivt behövt att värma upp.. dom bonus kan jag ju slänga in kommentaren att jag förmodligen inte alls spelar så som man ska göra utan med helt fel teknik. Men det där med varmt vatten ska jag prova, det kanske öppnar mina ögon?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Brukar köra någon bluesbasgång för att få igång vänsternäven, i mycket långsamt tempo till en början..

Om man jag har riktigt lite att göra så brukar jag sitta och mjuka fingrarna ett par timmar innan
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Jag brukar leta upp någon person som ser villig ut, sen så slår vi varandras händer mot varandra.
Då får man upp blodcirkulationen ganska snabbt.

Sen för att få in känslan lirar jag bara lite från ena strängen till den andra så man inte är helt borta nära man ska lira.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ja. Den är schysst. Har du sett Patituccis spider? Övningarna har samma namn men är rätt olika.
Skriv svar