Bra plektrum

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
MatsE

Inlägg av MatsE »

Oj, ja... tänka sig, vilken vändning den tog. Eftersom folk här inte orkar läsa "doktorsavhandlingar" så missade de totalt det jag även skrev på slutet vilket jag här repeterar i stor text så att ni kan läsa:

Glöm inte nr II: Att ni använder olika plektrum, tumme, spelstilar är ju - egentligen - det som gör att ni skiljer er åt! Egen stil helt enkelt. Att man kan höra skillnad ifrån den ena till den andra. Inget är rätt eller fel, eller hugget i sten... plektrum...

Var det något ni inte förstod i ovanstående?
gäst

Inlägg av gäst »

MatsE skrev:Oj, ja... tänka sig, vilken vändning den tog. Eftersom folk här inte orkar läsa "doktorsavhandlingar" så missade de totalt det jag även skrev på slutet vilket jag här repeterar i stor text så att ni kan läsa:

Glöm inte nr II: Att ni använder olika plektrum, tumme, spelstilar är ju - egentligen - det som gör att ni skiljer er åt! Egen stil helt enkelt. Att man kan höra skillnad ifrån den ena till den andra. Inget är rätt eller fel, eller hugget i sten... plektrum...

Var det något ni inte förstod i ovanstående?
blir lite svårt att använda olika tummar... och kloppers plektrum är huggna i sten :D
förlåt.. jag håller med dig!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Men jösses vad du tog illa upp då.. get real dude.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Svarta dunlop nylon 1mm is the shit.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

ironbullen skrev:Svarta dunlop nylon 1mm is the shit.
kör också på det... har provat ett par st brain som varit bra också. men gator grip verkar intressant! ska prova nån gång :)
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Geddy_Lee skrev:Slår som vanligt ett slag för Brain-plektrumen.
Tycker de är närmast outslitliga och sitter som limmade i näven.
Finns på JAM.
+1
ibanez steve vai-signaturplektrum funkar också underbart, men de slits lite fortare. Jag brukar låta gitarristen i bandet spela slut på dem först och sen får jag dem, så jag får gratis plektrum, hehe. har inte köpt nya plektrum sen mars 08.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

Geddy_Lee skrev:Slår som vanligt ett slag för Brain-plektrumen.
Tycker de är närmast outslitliga och sitter som limmade i näven.
Finns på JAM.
+1
Sitter som gjutna hur svettig man än blir.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Efter ett par decennier som fingerspelspuritan återvände jag till seriöst plektrumspel för nåt år sedan. Jag har provat runt lite och har fortfarande en del kvar att testa, t ex har jag fortfarande inte fått tummen ur vagnen och testat Brain, men vid det här laget är jag - tyvärr - helt inspelad på Dunlop Turtle 1.14.

Jag tycker fortfarande att de från butik har taskigt grepp när man jobbat upp lite spelsvett, men nu för tiden ruggar jag greppytan på dem med sandpapper och det funkar okej. Dessutom tycker jag det är en fördel att de finns på de flesta musikaffärer i landet, inget krångel med specialbeställningar. Som P-basmaffian här antagligen håller med om så är det alltid bra med enkla standardlösningar ;-)

Nästa gång jag besöker JAM så blir det dock inköp av ett lager Brains för utvärdering.
Användarvisningsbild
Faliz
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 20 nov 2007, 22:38
Ort: Kållered

Inlägg av Faliz »

Hade ett tag ett plektrum gjort av ben som jag var riktigt förtjust i. Tyvärr kom det bort efter en spelning. Bidde nån öl för mycket efter spelningen. :oops:
Ingen minns en Fegis

www.myspace.com/therazed
Användarvisningsbild
Torkelboy
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 18:54

Inlägg av Torkelboy »

Mitt personliga favoritplekrum är helt klart ESP med gummigrepp, har dålig koll på tjocklekar, men färgerna grön och vit använder jag mest. Har märkt att de kan vara svåra att få tag på, men jag kan verkligen rekommendera dem.
Ibanez sr760
svt4 pro
svt610hlf

Teach me how to learn!

http://www.myspace.com/endlesscirculation
getmannen
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:02

Inlägg av getmannen »

Jag kan rekommendera Wedge 1.14. Ganska svåra att få tag i men ack så sköna plektrum. Har en lite inbuktning så att man får bättre grepp hjälper dock inte om man svettas, men ska prova att göra som Taurus och sandpappra lite!
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Jag kör med antingen tummen och antingen Dunlop Tri Stubby eller Dunlop Big stubby (blir aldrig klok på tjockleken). Fördelen med att alternera mellan tum och pletrumspel är ju att man inte behöver släppa plektrumet när man kör med tummen. Det här är vad som funkar för mig, som lirar Led Zeppelin hårdrock iaf.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Skriv svar