Bra plektrum

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Bra plektrum

Inlägg av tn97ahs »

Jag är egentligen gitarrist men fuskar, ganska mycket, på bas. Jag har ingen lysande teknik och jag har aldrig fått någon ordning på fingerspelet så det har jag gett upp. Däremot tycker jag att jag fått bra ordning på att spela med tummen och med plektrum. Tungt och stabilt är min grej! Nu är det så att soundet är vida överlägset när jag spelar med tummen än med plektrum. I alla fall med de plektrum jag testat och det är ganska många. Nu undrar jag om det är någon ute där som har något bra tips på ett plektrum som jag borde testa. Jag är trött på att ha "trasig" tumme.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

testa tunna plektrum runt 0.6 till 0.9 Så blir det enklare att spela. hellre tunna plektrum för att få in tekniken är för tjocka och få ont och hög inlärningströskel. Testa delrin-plektrum. Det är min åsikt iallafall.
Senast redigerad av macahan den sön 01 feb 2009, 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Jag gillar Dunlop Gator Grip 2.0mm (svarta med krokodiltryck).
Janne

Inlägg av Janne »

Brukar inte folk som vill härma tumljudet använda ganska stora filtplektrum? Inte provat själv så jag går bara på hörsägen. Fast de kanske bara funkar till flats?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Stenplektrum för böfvelen! :D

Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Klopper skrev:Stenplektrum för böfvelen! :D
men du vet ju inte ens vart man köper nya om man tappar bort det! ;)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:
Klopper skrev:Stenplektrum för böfvelen! :D
men du vet ju inte ens vart man köper nya om man tappar bort det! ;)
Joho då!
Fick ju tag på ett nytt på Fuzz-mässan! :P :P :P :P :P
Där fick du! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Slår som vanligt ett slag för Brain-plektrumen.
Tycker de är närmast outslitliga och sitter som limmade i näven.
Finns på JAM.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

jag kör med Dunlops krokodiler 1,14mm talkade.

en grej man kanske ska tänka på när man går från gitarr till bas är att anslaget blir lite viktigare på bas om man spelar med plektrum. det gäller att verkligen träffa strängen med så mkt bredsida på plektrumet som möjligt. då blir tonen bäst, IMO.
Senast redigerad av b_luthman den mån 02 feb 2009, 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag körde med Dunlops Gatorgrip 1,14 ett tag men gick tillbaka till 0,96 igen.
Använder dock 0,73 också, i princip bara Gatorgrip.

Tänkte beställa Clayton-plektrum men de är aningens större än Gatorgrip så jag vet inte ännu....

Lirar du gura så tycker jag inte du ska ha för tunnt plektrum till basen, tycker nästan det är lättare att få till bra teknik med lite hårdare plektrum, börja runt 0,70 någonstans är mitt tips, inte tunnare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

men jag tycker att blackparkas har fel.. ;)
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Röda Jim Dunlop Jazz III
Litet, hårt, spetsigt, slitstarkt, lätt att hitta när man tappar det.
Hårda plektrum låter bättre än mjuka, är de för stora kan det kännas klumpigt men detta är perfekt i både storlek och form.
Mitt favoritplektrum sedan 20 år, funkar till allt.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Jag slår ett slag för Dunlop 1mm. De är svarta och ganska mjuka, jag spelar relativt hårt med plektrum så jag tycker det är bra attt plektrumet viker sig istället för att strängarna går av ;)
MatsE

Inlägg av MatsE »

Klopper skrev:Stenplektrum för böfvelen! :D

Bild
+1
WORD!
Äntligen en stoner picker på bassidan också.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bassace skrev:Röda Jim Dunlop Jazz III
Litet, hårt, spetsigt, slitstarkt, lätt att hitta när man tappar det.
Hårda plektrum låter bättre än mjuka, är de för stora kan det kännas klumpigt men detta är perfekt i både storlek och form.
Mitt favoritplektrum sedan 20 år, funkar till allt.

Is that so? :D
Håller inte med, eller, det beror väl på vad du räknar med hårda. Hårda för mig börjar vid 1.14 och uppåt, och det låter inte bra.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

RolleHarris skrev:Jag slår ett slag för Dunlop 1mm. De är svarta och ganska mjuka, jag spelar relativt hårt med plektrum så jag tycker det är bra attt plektrumet viker sig istället för att strängarna går av ;)

Bra plektrum!
Gillar det inte rakt igenom, men jag gillar att det blir ett annat sound med de plektrumen och jag har använt det på en del låtar.
Senast i coverbandet körde jag av någon anledning alltd svart dunlop Nylon på You Could Be Mine....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
MatsE

Plektrumtips till bas

Inlägg av MatsE »

Jag finner att plektrum till bas skall vara tjockare eller lika tjocka som strängarnas tjocklek, i alla fall g-strängen. De skall glida av och aboslut inte under några omständigheter FLEXA. Vilket gör att alla tunna plektrum utesluts. Vill man få ett plektrum att flexa skall man bara släppa efter med sina egna fingrar.

Glöm inte: Det är betydligt lättare att släppa efter med fingrarna för att få ett hårt plektrum att flexa, än att få ett tunnt plektrum att bli hårdare för att inte flexa - vilket i stort sett är omöjligt. Ni kommer att få mjölksyra och kramp i tumme och pekfinger! Och små piceps på dem också efter ett tag... :wink:

I stort sett alla plast, nylon plektrum har en - för mig - obehaglig "snap" eller slangbella effekt, eftersom man inte kan förutse när plektrumet lämnar strängen. Det säger "pop" liksom. Stenplektrum och hårda tjocka plektrum som dessutom är väl rundade i kanterna glider alltid av strängen på samma sätt, och man kan vinkla och variera mer där. Dessutom slits aldrig stenplektrum utan är konsistenta.

Det skall dock sägas att stenplektrum är inte ngt man slänger ut till publiken efter giget! :wink:

Något jag tycker om på bas, är att vinkla plektrumet helt, även vanliga i plast. så att man slår an med kanten, då får man det där avrundade ljudet, och en attack som låter lite "CHHHH" före varje ton. Man får hålla plektrumet som en rörtång mellan tummens fingetropp och pekfingret. Jag skall försöka illustrera:

"vanligt" sätt; plektrumet helt i linje mot strängen, sett framifrån:

______________ _ ________________


Den fetade linjen är plektrumet anliggning mot strängen.

"vinklat" sätt, plektrumet i nästan 90 grader i rät vinkel mot strängen, sett framifrån:

___________________ | ______________

eller egentligen, i praktiken, så här:

___________________ / ______________


Man får dessutom en oväntad skjuts i volymen, eftersom det är mer massa man attackerar strängen med. Pröva själv vetja! Tar ett tag att lära sig, och man behöver inte gå över helt till stilen, men man bör ha den i sin arsenal. Dessutom flexar plektrumet NADA! Några kändisar som kör så är bl a George Benson, Carlos Santana, och Dave Mustaine, fast det är på gitarr. Någon basist har jag inte hört talas om ännu.

Om ni tar ett plektrum och håll på "vanligt" sätt, och håll upp det framför er, och försök med andra handen att vicka eller flexa på plektrumet, så går det rätt bra, p g a att fingrarnas "pads" är mjuka i skinnet. Om ni då går över till "rörtångstekniken" och håller plektrumet mellan tummens topp - dvs där nageln slutar - och pekfingrets "pad", och så försöker ni flytta/flexa plektrumet med andra handen. Se! Det var genast svårare, eller hur?

Det innebär att man behöver INTE använda lika mycket muskelkraft för att hålla plektrumet stilla, som på vanligt sätt.

Tunna plektrum "stjäl" energi ifrån strängen. Tjocka, och hårda fångar inte upp energin utan låter all energi gå till strängen. Högre volym, mer output, bara TJONGA till strängen och ge den vad den tål! Jag håller dock med, att bara fingrarna, tummen - alltså helt utan plektrum - ger ett ljud som är väldigt speciellt, och kan inte uppnås med något plektrum.

Glöm inte nr II: Att ni använder olika plektrum, tumme, spelstilar är ju - egentligen - det som gör att ni skiljer er åt! Egen stil helt enkelt. Att man kan höra skillnad ifrån den ena till den andra. Inget är rätt eller fel, eller hugget i sten... plektrum... :wink:

/MatsE
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Inlägg av tn97ahs »

Tack för alla ideér. Jag har faktiskt mest kört med Dunlops svarta och fått det som någon slags standard. Det känns bra i hårdhet men jag skulle vilja ha en mjukare yta på något vis. Har hittat ett Ibanezplektrum som funkar bra också.
blackparkas skrev:
RolleHarris skrev:Jag slår ett slag för Dunlop 1mm. De är svarta och ganska mjuka, jag spelar relativt hårt med plektrum så jag tycker det är bra attt plektrumet viker sig istället för att strängarna går av ;)

Bra plektrum!
Gillar det inte rakt igenom, men jag gillar att det blir ett annat sound med de plektrumen och jag har använt det på en del låtar.
Senast i coverbandet körde jag av någon anledning alltd svart dunlop Nylon på You Could Be Mine....
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tihi, vilken doktorsavhandling det kom där som jag verkligen inte håller med om..
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

men för bövelen!

låter det bra med tummen är det tummen du ska spela med för att få det ljudet!

plektrum låter på ett annat sätt som också är bra.

testa att köpa några plektrum och testa vad du gillar.
för en tjugolapp kan du testa en hel del - inte så ofta man kan det på en tjuga!
'
sen är det ju bra att läsa den här tråden och jämföra dina egna erfarenheter med tipsen - kan bara bli genväg.

buss på bara!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
MatsE

Inlägg av MatsE »

macahan skrev:tihi, vilken doktorsavhandling det kom där som jag verkligen inte håller med om..
Doktorsavhandling?

Alls icke, det HÄR kallar jag doktorsavhandling, läs och lär och kom tillbaks efter ett år eller två:

http://www.tuckandpatti.com/pick-finger_tech.html

Och om du inte håller med, maila dit istället och klaga hos dom. Inte här.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ööööööööh... eller inte. Jag håller inte med dom HELLER.
Man ska inte tänka så mycket då hinner man inte reagera.
MatsE

Inlägg av MatsE »

macahan skrev:ööööööööh... eller inte. Jag håller inte med dom HELLER.
Man ska inte tänka så mycket då hinner man inte reagera.
nej, om du håller med eller inte hör inte hit. Det var om det var en doktorsavhandling eller inte... allt är relativt eller hur? Vissa klarar bara av enstaka meningar utan bisats, i ett chatfönster, andra sätter sig i encyklopedier utan att blinka.

Ser de någon text längre än en halv 14" skärm tycker de "faan va jobbigt å läsa .... det dissar jag ..." Men visst, det duger det också. För vissa.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Vad hade det där med bas att göra egentligen? Det finns ingen forskning i världen som kan visa fakta på att tjocka plektrum låter "bättre" än tunnare. Eller än fingrar för den delen.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

En så attans vändning den här tråden börjat ta!
Vad som låter bra är helt upp till den enskildes tycke och smak.
Jag nyttjar det som jag i stunden tycker funkar och låter bäst.

Om det innebär att jag kör plockepinn med fingrarna, "vummar" loss med tummen, slap:ar, klipper till med stenplektrum eller flexar loss med ett plastplektrum modell skittunnt beror låt, humör, värk, mängden blod i alkoholomloppet :wink: osv.
Att ta på mig Besserwissermössan och säga att något låter bäst och hävda en allsmäktig sanning skulle aldrig falla mig in.

Mitt tips till trådskaparen är att investera i en uppsättning plektrum av varierande sort och testa.
Vad gäller stenplektrum så är dom något dyra (75-300:-) så dessa är väl inte de första man testar.
Men jag tycker att dom känns och låter trevlig.
I mina öron rundare än plast/nylonplektrum, men även detta är individuellt.
Lycka till broder! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar