spelat sönder fingertopparna!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

spelat sönder fingertopparna!

Inlägg av Tarzan08 »

tjena mors, kompisar...
jag har ett enormt problem....efter att ha lirat på Engelen förra veckan, med rotosoundsträngar (och tydligen för låg bas på scen) har jag lyckats spela bort huden på långfinger och pekfinger. det har blivit en förhårdnad under nageln som liksom växer in under nagel och i princip gör varenda liten beröring så smärtsam att jag helst vill lägga mig på golvet och bara gråta.

igår spelade jag med adde malmberg och andras jonsson...fick hitta på helt nya tekniker för att få noterna att sitta där de skulle. tumme och ringfinger fick det bli.
det lät skit, fast ingen annan i bandet reagerade nämnvärt...

har ni haft samma problem? hur löste ni det?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag brukar testrepa fingerspelslåtarna i setlisten med plektrum nån gång då och då. Då är man lite förberedd på fysiska missöden.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Kan du inte fuska med plektrum då?
Janne

Inlägg av Janne »

Jag brukar ha lite tunn plåstertejp att dra på fingertopparna när dom inte orkar med längre. Är nog för sent för dig iofs. Sen har jag alltid ett par plektrum i fickan också.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Tumme, långfinger och lillfinger? Själv har jag kört på plektrumvarianten.
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

Inga bilder på dina händer?
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Sörjer fortfarande att Apoteket inte tillhandahåller Salicylsyretalg längre. Det fixade slitna fingrar eller blåsor över natten. Har fortfarade ett stift kvar och vaktar det som en hök. Det är gammalt och det luktar skit, men det funkar och det är i alla fall mitt! :lol:

Finns det någon gammal huskur som funkar? Bäverfett, urin eller något annat trevligt, som gamla gubbar brukar referera till?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Bild

Bild

vet inte om man ser "gropen" under nageln som har blivit...
och plektrum...njae...jag är inte tillräckligt tuff för det ännu, måste öva lite först
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Har varit med om samma öde när vi körde första kvällen på en 1,5 veckor lång AfterSki runda. Första kvällen slutade med en blodstänkt p-bas eller som en kollega utryckte det - "det ser ut som du tagit en mödom på den basen" och själv märkte jag inte något från efter vi gått av. Såg ganska vidrigt ut faktiskt, har funnits bildbevis men vår kära trummis har lyckat radera de bilderna. Det var mina fingertoppar det och det var ytterligare 10-12 gig inbokade den rundan.

Mitt tips är Xylocain som är en smärtstillande salva för sår och insektsbett. Det hjälpte mig, sen är det också så att det känns i första låten men man vänjer sig vid smärtan.

Kan säga att vi inte bokade av ett enda gig, däremot tog det ett tag innan fingrarna såg normala ut igen.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

---
Senast redigerad av BB3000S den mån 23 aug 2010, 02:14, redigerad totalt 7 gång.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Jag har varit med om precis samma sak och jag tror jag vet vad det beror på. för min del iallafall. Jag klippte naglarna precis innan ett gig och av nån anledning kortare än vanligt. Mina blåsor såg likadana ut och gjorde djävulskt ont. Inte blev det bättre av att vi hade gig två dagar efter heller.
Det verkade bero på att huden pressades mot den vassa, nyklippta kanten på nageln.

Prova spara ut naglarna en liten bit till, då borde det bli bättre.
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: tor 15 apr 2010, 17:07

Inlägg av AxelStingray »

Har varit med om samma problem, jag fick en förhårdnad liten skin flärp under nageln som jag drog bort efter typ 3 dar. Kanske inte är något att rekommendera men det funkade för mig iaf!
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Användarvisningsbild
g00LiPoP
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 16:41
Ort: Vellinge(tyvärr)

Inlägg av g00LiPoP »

Har hänt mig med, men jag fortsatte spela, vilket resulterade i att jag fick permanenta hårdnader, vilket är riktigt praktiskt! Dock så gör det väldigt ont under perioden då man har blåsor.
Bas: LTD B5-E just nu, hade en Silvertone P-bas

Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1

Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
Taikesbass
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 22:15
Ort: Forserum
Kontakt:

Inlägg av Taikesbass »

Kul med en tråd som vaknar efter ett år eller så :D Och jag hoppas att Tarzans fingrar läkt vid de här laget.

Kan dock varmt rekommendera att vid blåsor/sår på fingrarna skaffa Compeed skavsårsplåster och trycka på. De sitter som berget, har lite samma konsistens som huden samt har lite smärtlindring. Använde det efter att ha jonglerat med en lödpenna :clappy: och det fungerade riktigt bra
/Alex
Ibanez SR605, Peavey Foundation 2000(5-str), Line6 Pod x3 Pro, Ashdown Mag 300, Ashdown Mag 410, Laney Hardcore
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Tarzan08 skrev:Bild
Ja, jo, visst, det är synd om dig men du behöver ju inte vara otrevlig för det....

:D :D
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

När basen pajjar tar man reservbasen. När basisten pajjar tar man reservbasisten.
Bara att ringa så tar jag dina gig (och pengar).
Du behöver inte tacka. ;-)
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

SnorLars skrev:När basen pajjar tar man reservbasen. När basisten pajjar tar man reservbasisten.
Bara att ringa så tar jag dina gig (och pengar).
Du behöver inte tacka. ;-)
Åh du är allt en riktig kompis!
På riktigt?! Sätter du (om det kniper) en 30-40 låtar kanske t.o.m utan rep. Ibland skulle det vara bra att klona sig själv
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Tarzan08 skrev:
SnorLars skrev:När basen pajjar tar man reservbasen. När basisten pajjar tar man reservbasisten.
Bara att ringa så tar jag dina gig (och pengar).
Du behöver inte tacka. ;-)
Åh du är allt en riktig kompis!
På riktigt?! Sätter du (om det kniper) en 30-40 låtar kanske t.o.m utan rep. Ibland skulle det vara bra att klona sig själv
Hur svårt kan det vara, är ju bara en massa dussincovers.



*Själv skulle jag inte alls tycka att det vore skoj att vara med...... ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Taikes skrev:Kul med en tråd som vaknar efter ett år eller så :D Och jag hoppas att Tarzans fingrar läkt vid de här laget.
och ja, hehe... nu är mina fingertoppar sådär lagom hårda igen, funkar perfekt att spela med!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Cuba skrev:
Tarzan08 skrev:Bild
Ja, jo, visst, det är synd om dig men du behöver ju inte vara otrevlig för det....

:D :D
:tummenupp:
Användarvisningsbild
swahili
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
Ort: västerås

Inlägg av swahili »

superlim fungerar skitbra!
Skriv svar