kramp i lillfingret

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
döparn
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 11:47

kramp i lillfingret

Inlägg av döparn »

ibland när jag spelar länge får jag kramp i lillfingret. är det någon som vet om det finns något man kan göra för att slippa detta :?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Ta en lektion och styr upp din vänsterhandsteknik, lika bra att du får rätt på det för att förbygga för kommande eventuella skador.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

lirar du med "korrekt" vänsterhandsfattning, eller s.k. baseballgrepp?

vid korrekt fattning sitter tummen på vänstern liksom nästan mitt på baksidan av halsen och ger stöd åt fingrarna som då kan hålla ungefär lika stort mellanrum mellan alla fingrar. är man otränad eller har knäpp vinkel kan det bli onaturligt för lilla handsingen och man kan få krampkänning...jag tror att basrelaterad styrketräning kan vara till hjälp.

sitt ner med basen...gör pulloff grejor med ring- och lillfinger...halvton och helton...sisådär en minut i taget...var noga med att ta pauser och vila. skulle kunna hjälpa dig, på sikt i alla fall....

lycka till
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Låt bli att använda lillfingret. Spela allt med långfingret istället och forma resten av fingrarna till en knytnäve. :wink:
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Lillfingret är ju det minsta fingret (Doh!) och följdaktligen behöver det mest träning för att komma i såpass form att man inte får kramp.

Öva, öva, öva.
Det blir bättre.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Sayn
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 20:04
Ort: Hörby/skåne

Inlägg av Sayn »

ge *** i att bryta det bara.. då du kommer att ha mer problem än kramp :D
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

fieldflower skrev:Lillfingret är ju det minsta fingret (Doh!) och följdaktligen behöver det mest träning för att komma i såpass form att man inte får kramp.

Öva, öva, öva.
Det blir bättre.
Instämmer till fullo!

Förutom att lillfingret är litet, så är det ju dessutom så att det är vänster hands lillfinger vi pratar om... dvs det finger av dina 10 som du använder allra minst till vardags.... klart att det är lite klenare än de övriga!
Skriv svar