Tips på att läsa noter?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Tips på att läsa noter?

Inlägg av Max »

När jag spelar mina basläxor (som består av noter) hos min lärare på skolan så blir det nästan alltid fel. Igår sade han att det var tråkigt och lyssna på mig, det blev jag lite paff över att han sade, han borde hållit det för sig själv... Aja men jag undrade bara om ni har några tips för att inte spela så mycket fel hela tiden. Nästan varje basgång blir fel. Och min lärare envisar sig med att noter är jätteviktigt. Självklart är det viktigt men han verkar tro att det är en av de viktigaste sakerna i hela världen :o.

PS. började nästan få en tår igår när han sade att det var tråkigt att lyssna på mig DS.
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det var nog det mest idiotiska jag hört. Så säger man INTE! Vilken pajas... Sen är det ju han som ska stå för tipsen. Ett sånt uttalande ärju bara destruktivt. Fan vad arg jag blir! :evil:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

funkys**t skrev:Det var nog det mest idiotiska jag hört. Så säger man INTE! Vilken pajas... Sen är det ju han som ska stå för tipsen. Ett sånt uttalande ärju bara destruktivt. Fan vad arg jag blir! :evil:
+1000!

Man ska givetvis inte hänga ut folk.. men som pelle-funk skriver ovan så är det där bland det mest destruktiva en lärare kan göra..
Jag hoppas att du inte tar åt dig allt för mycket av det han sa och fortsätter att jobba.. notläsning kan mycket väl vara viktig.. beroende på vilken musikalisk situation du vill befinna dig i.. men som du vet består musik av mycket mer än noter..

Kämpa på och låt inte din lärare sänka dig.. dumheter är vad han hävt ur sig!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Inlägg av Max »

Tack för era svar så här tidigt på morgonen. Nejdå såklart jag inte tog åt mig allt för mycket men det är ändå lite konstigt att en lärare säger så. visst är han lite underlig och så. Men han borde inte sagt så. men jag ska fortsätta med notläsning tycker det är kul men väldigt svårt att spela och läsa samtidigt. men det kommer väl så småningom.

Tack igen!
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Inlägg av Janne »

Notläsningen kommer att lossna så småningom, det är inte så himla lätt att få allt att fungera på en gång. Viktigt också att inte bara fastna i notläsning, viktigt att spela en del utantill/på gehör/ackord/tab också så du kan fokusera på själva spelandet.
Om din lärare tycker att det är tråkigt att lyssna på dig bör han byta jobb.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

För mig var notläsning som att dö lite varje gång. Det är säkert jättenyttigt men ack så tråkigt. Själv skulle jag tappa den lilla gnista jag hade kvar om läraren dessutom klankade på att jag var tråkig. En lärare ska inspirera och få en att utvecklas, inte putta en mot kanten att lägga instrumentet på hyllan.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Janne skrev:Notläsningen kommer att lossna så småningom, det är inte så himla lätt att få allt att fungera på en gång. Viktigt också att inte bara fastna i notläsning, viktigt att spela en del utantill/på gehör/ackord/tab också så du kan fokusera på själva spelandet.
Om din lärare tycker att det är tråkigt att lyssna på dig bör han byta jobb.
+1

Låter trist att han inte uppmuntrar dig när du uppenbarligen vill lära dig. Då måste man byta metod.

Noter är abstrakt. Ofta blir det för mycket att göra på en gång. Du ska dels få ut rytmen, läsa tonhöjd men även hitta lämplig fingersättning i farten. Det har hjälpt mig att dela upp övningen. Dels öva bara tonhöjder (övningstips: skriv ned slumpvis antal noter på ett papper hur som helst och spela dig igenom utan tempo).

Sen tar du rytmerna. Kan du inte spela (eller nynna) den skrivna rytmen på en och samma ton, så fixar du antagligen inte att spela den skrivna basgången.

Någonstans här märker du kanske vad du är bättre/svagare på.

Slutligen försök och skriv ned lämplig fingersättning. När du upprepat den här proceduren ett antal gånger på olika stycken/låtar/basgångar kommer du lättare att börja se mönstren i noterna. Lycka till!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

jannej skrev:
Janne skrev:Notläsningen kommer att lossna så småningom, det är inte så himla lätt att få allt att fungera på en gång. Viktigt också att inte bara fastna i notläsning, viktigt att spela en del utantill/på gehör/ackord/tab också så du kan fokusera på själva spelandet.
Om din lärare tycker att det är tråkigt att lyssna på dig bör han byta jobb.
+1

Låter trist att han inte uppmuntrar dig när du uppenbarligen vill lära dig. Då måste man byta metod.

Noter är abstrakt. Ofta blir det för mycket att göra på en gång. Du ska dels få ut rytmen, läsa tonhöjd men även hitta lämplig fingersättning i farten. Det har hjälpt mig att dela upp övningen. Dels öva bara tonhöjder (övningstips: skriv ned slumpvis antal noter på ett papper hur som helst och spela dig igenom utan tempo).

Sen tar du rytmerna. Kan du inte spela (eller nynna) den skrivna rytmen på en och samma ton, så fixar du antagligen inte att spela den skrivna basgången.

Någonstans här märker du kanske vad du är bättre/svagare på.

Slutligen försök och skriv ned lämplig fingersättning. När du upprepat den här proceduren ett antal gånger på olika stycken/låtar/basgångar kommer du lättare att börja se mönstren i noterna. Lycka till!
Bra tips! :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

Din baslärare borde få ett ordentligt gammalt hederligt "RAPP" på fingrarna av pekpinnen!
Noter är svårt att få grepp på, en del blommar sent och en del lär sig direkt.

Ge inte upp!

PS. Blunda hårt och rappa till han hårt som fan över fingrarna genast! men se till att det stannar inom dig i din fantasi bara...DS.
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Tips på att läsa noter?

Inlägg av mikkejohansson »

Max skrev:När jag spelar mina basläxor (som består av noter) hos min lärare på skolan så blir det nästan alltid fel. Igår sade han att det var tråkigt och lyssna på mig, det blev jag lite paff över att han sade, han borde hållit det för sig själv... Aja men jag undrade bara om ni har några tips för att inte spela så mycket fel hela tiden. Nästan varje basgång blir fel. Och min lärare envisar sig med att noter är jätteviktigt. Självklart är det viktigt men han verkar tro att det är en av de viktigaste sakerna i hela världen :o.

PS. började nästan få en tår igår när han sade att det var tråkigt att lyssna på mig DS.


Det är såklart aldrig rätt att sänka nån så, men...menar du när du spelar en låt efter noter FÖRSTA GÅNGEN eller när du haft den i läxa och inte kollat in den ordentligt?

Att spela helt rätt efter noter direkt från bladet (kalla "a vista) är en stor konst och inget man kan förväntas klara av som nybörjare.

Men om man övar metodiskt och ordentligt kan man faktiskt göra notläsningen till det där otroligt bra verktyget för att både lära in nya låtar och kunna "spara" sånt man själv kommer på och vill kunna spela igen en annan gång!

Kräver ju träning/övning såklart. Har du övat fokuserat på notläsningen?


SKULLE ju kunna vara så att han menar att det är tråkigt att höra på dig NÄR DU INTE GJORT LÄXAN? Kan det vara så?

Sikta på att lägga 20-30min på att aktivt öva läxan varje dag till att börja med (men ta absolut tid att spela "fritt" också - glöm inte bort den biten!) och sen ju bättre man blir desto roligare brukar det bli, och då vill man öva mera :)


Om jag fattat fel och det inte handlar om det så håller jag med om att din lärare gjorde helt fel som sa så (annars kan jag förstå honom LITE, men fortfarande tycka att det var klantigt sagt).


/mvh Mikke, Musikmajje....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

håller nån upp ett notblad framför mig fattar jag inte ett smack.. jag spelar uteslutande på gehör.. inte alltid en bra lösning men det funkar för oss..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Om du har svårt med noterna så är det framför allt din lärares uppgift att hjälpa dig med notläsningen.
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Inlägg av alsof »

Som många redan har sagt så har du råkat ut för en otroligt puckad och opedagogisk lärare. Det är nog bara han och Jan Björklund som tror att det är bra idé att racka ner på elever som har det lite svårt.

Om man ska lära sig noter, och jag rekommenderar inte alla att göra det, så finns det tyvärr inga genvägar. Det är bara att nöta, nöta och sedan nöta ännu mer. Om man tänker efter så är det faktiskt inte så stor skillnad jämfört när man lär sig läsa vanlig text.
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

När jag var ung och lat lärde jag mig spela trumpet. Det gick inget vidare att spela upp läxorna, minst sagt. Så småningom undrade min lärare om jag verkligne skulle fortsätta - vilket jag givetvis ville. Fast inte öva tillräckligt mycket, uppenbarligen.

Med den erfarenheten i ryggen gör jag följande reflektion:
Läraren tycker inte att det är tråkigt att lyssna på dig, utan att höra att du inte fixat läxan - den här gången heller.
För dig då, Max: har jag övat så mycket jag kunnat? Om inte, varför? Kan jag, vill jag öva mera?

Vill dulära dig spela efter noter? Om du vill bli studiomusiker eller orkestermusiker eller en sån man ringer efter när det blir kris, då måste du spela efter noter, oftast oövat. Vill du lira i ett (1) band kan det räcka med gehörsspel, och det kan du läar dig själv nu när du har grunderna som handställningar etc.

Basgången (the bottom line): din lärare har gett dig ett gyllene tillfälle att fundera över vad du vill - ta det!
Jag hoppas att du snart kommer fram till att du vill bli så bra som du kan (utan att försaka din utbildning/bildning i andra ämnen). Då kommer du att lära dig dina läxor OCH att spela på gehör, efter ackord och tabbar och allt annat. Och din lärare kommer att vara nöjd med sin elev - mycket nöjd och tydligt nöjd.

Det är upp till dig-inte läraren. Tåren har torkat. Vad vill du bli nu? :playing: ? Så bli det då! :dancy:
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

SUBurban skrev: Om du vill bli studiomusiker eller orkestermusiker eller en sån man ringer efter när det blir kris, då måste du spela efter noter, oftast oövat.
Detta är en myt som biter sig kvar som en antibiotikaresistent bakteriestam. Visst är det en stor fördel att kunna noter, men jag lovar dig att det inte kommer att behövas för att utföra något av dessa jobb i 99% av fallen. Där har du ett betydligt större utbyte av ett riktigt bra gehör.


MEN naturligtvis ska man lära sig noter ändå.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Sen om du inte vill spela för din puckade lärare längre kan du ju skita i han och lära dig spela bas på egen hand. Kanske inte går lika snabbt och det där med noter blir nog lidande men det kan även bli jävligt mycket roligare.

Men jag har ingen erfarenhet i ämnet egentligen förutom att jag inte hade nån baslärare tills jag började gymnasiet så man kanske borde skita i vad jag skriver... :roll:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Inlägg av Max »

funkys**t skrev:
jannej skrev:
Janne skrev:Notläsningen kommer att lossna så småningom, det är inte så himla lätt att få allt att fungera på en gång. Viktigt också att inte bara fastna i notläsning, viktigt att spela en del utantill/på gehör/ackord/tab också så du kan fokusera på själva spelandet.
Om din lärare tycker att det är tråkigt att lyssna på dig bör han byta jobb.
+1

Låter trist att han inte uppmuntrar dig när du uppenbarligen vill lära dig. Då måste man byta metod.

Noter är abstrakt. Ofta blir det för mycket att göra på en gång. Du ska dels få ut rytmen, läsa tonhöjd men även hitta lämplig fingersättning i farten. Det har hjälpt mig att dela upp övningen. Dels öva bara tonhöjder (övningstips: skriv ned slumpvis antal noter på ett papper hur som helst och spela dig igenom utan tempo).

Sen tar du rytmerna. Kan du inte spela (eller nynna) den skrivna rytmen på en och samma ton, så fixar du antagligen inte att spela den skrivna basgången.

Någonstans här märker du kanske vad du är bättre/svagare på.

Slutligen försök och skriv ned lämplig fingersättning. När du upprepat den här proceduren ett antal gånger på olika stycken/låtar/basgångar kommer du lättare att börja se mönstren i noterna. Lycka till!
Bra tips! :)
Ja jag håller med! Väldigt bra tips. Ska komma ihåg det där. :)
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Inlägg av Max »

Noelredding skrev:Sen om du inte vill spela för din puckade lärare längre kan du ju skita i han och lära dig spela bas på egen hand. Kanske inte går lika snabbt och det där med noter blir nog lidande men det kan även bli jävligt mycket roligare.

Men jag har ingen erfarenhet i ämnet egentligen förutom att jag inte hade nån baslärare tills jag började gymnasiet så man kanske borde skita i vad jag skriver... :roll:
Ja fast det är så att min baslärare jobbar på gymnasiet, har glömt och skrivit det. Jag går på estetiska musik. Så man måste gå hos han annars får man frånvaro och förlora studiebidraget.
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Max skrev:
Noelredding skrev:Sen om du inte vill spela för din puckade lärare längre kan du ju skita i han och lära dig spela bas på egen hand. Kanske inte går lika snabbt och det där med noter blir nog lidande men det kan även bli jävligt mycket roligare.

Men jag har ingen erfarenhet i ämnet egentligen förutom att jag inte hade nån baslärare tills jag började gymnasiet så man kanske borde skita i vad jag skriver... :roll:
Ja fast det är så att min baslärare jobbar på gymnasiet, har glömt och skrivit det. Jag går på estetiska musik. Så man måste gå hos han annars får man frånvaro och förlora studiebidraget.
Har otroligt svårt att tro att han sa så för att sänka dig. Speciellt på ett musikgymnasium...tycker du ska fråga mer HUR han menar.


Jag måste bara återvända till min fråga; handlar det om att du övar men ÄNDÅ misslyckas eller om att du "chansar" utan att öva innan?

För sorgligt nog finns det ingen genväng till att lära sig noter; öva. Och när du väl fått noterna, öva på musiken BAKOM, inte bara noterna.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar