Varför spelar DU med plektrum?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Instämmer i såväl ovationer som gratulationer.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tack pojkar. :)

//J
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Rix skrev:+1

Jag ser det bara som ännu en ljudmöjlighet. Dessutom e jag snabbare med plektrum än fingrarna så varför anstränga sig! :)
Exakt jag är ju inte någon veteran direkt men kom igen visst måste man kunna spela mycket snabbare med plektrum än med fingar :roll: ?
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

daionsavage skrev:
DrJKO skrev:
Rix skrev:+1

Jag ser det bara som ännu en ljudmöjlighet. Dessutom e jag snabbare med plektrum än fingrarna så varför anstränga sig! :)
Exakt jag är ju inte någon veteran direkt men kom igen visst måste man kunna spela mycket snabbare med plektrum än med fingar :roll: ?
nej, faktiskt inte. Om man nu inte gör som gitarristen i Racer-X som monterade tre plektrum på en borrmaskin och drog på med full fart.. :lol:

I början tänkte jag också att det inte skulle gå att spela fort med fingrarna, men med ett lätt anslag så kan man bli snabb med fingrarna, så snabb att det faktiskt blir meningslöst att spela så fort...
hehe ok ;D ja du har ju hjälpt mig innan så jag får ju lita på dig :D !
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Jag spelar med plektrum för att det blev så..

Tycker egentligen att det är bekvämare att spela med fingrarna, för att jag kan hålla i basen bättre då.. Menmen.

Det är så jobbigt att få fingrarna hårda bara.. haha
Frisse
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 25 jan 2010, 15:55

Inlägg av Frisse »

Nu ska jag jag vara riktigt ärlig: En av anledningarna till att jag inte spelar med plektrum (om vi nu ska vända på det) är följande:
Många gitarrister ser ner på basister och tänker på oss som "misslyckade gitarrister som spelar bas bara för att de inte kan spela gitarr".
Vad händer då när man ber den flinke gitarristen att spela bas? Jo, han/hon hänger på sig den och kan i regel, tekniskt, lira ganska hyfsat. Kanske inget groove (jag vet, han/hon har kanske dålig teknik när det kommer till det), kanske ingen känsla (jag vet, han/hon har kanske dålig teknik när det kommer till det) osv, men han/hon lirar ändå hyfsat flinkt på basen, precis som på gitarren. Övergången går helt enkelt förhållandevis lätt. Vad händer om du ber gitarristen att lägga ifrån sig plektrumet? Attitydförändring? You bet!!!

Den huvudsakliga anledningen till att jag lirar med fingrarna är naturligtvis inte ovanstående, utan att jag får ett annan känsla när jag känner metallen mot fingrarna, i stället för att "slå på den" med nåt jag inte har nån känsel i. Det finns flera andra fördelar, men musik handlar ju ändå om känslor, eller hur? Det här gäller naturligtvis mig, det finns massvis med plektrumbasister som groovar f*n så mycket mer än vad jag gör!

Om man snackar snabbhet, vilket jag för det mesta tycker är ganska ointressant, så skulle jag tro att det, i teorin, går att spela fortare med fingrarna än med plektrum. Ta Billy Sheehan som exempel; jag var på en clinic med honom på Dojjan i Göteborg för en massa år sen. Han lirar ofta(st) med tre fingrar, och jag säger bara det: J*VLAR vad fort det gick!!!.
En nackdel med att lira med tre fingrar är att det är hyfsat svårt att få ex.vis åttondelar att "gå jämnt upp". Det är lätt hänt att man får olika anslag med olika fingrar. Bara det faktum att de har olika avstånd till stallet gör att det låter lite olika (fördel plektrum).

Man kanske skulle köpa sig ett plektrum och testa? :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Men.. vem bryr sig vad gitarrister tycker om bas som instrument egentligen? Och huruvida det är lätt eller svårt att spela?

I could't care less egentligen.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

TDHP skrev:
Ale skrev:Bas spelar man väl med fingrarna?
Bara om man inte kan hantera ett plektrum.
därför spelar jag med fingrarna.

detta är delvis för att jag inte gillar att spela med plektrum, men för att folk inte ska säga att det är för att jag inte kan så övar jag med plektrum då och då, bara för att kunna shredda sönder och samtidigt säga att "det här är bara trams" :lol:
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Det är roligare att spela med fingrarna (95 %), men några låtar låter bättre med plektrum och en del är lättare med plektrum. Ganska pragmatisk inställning.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BasChrille
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 20:07
Ort: Eslilstuna

Inlägg av BasChrille »

Jag spelar alltid med plektrum pga soundet + att jag spelar sämre med fingrarna. Förrutom när jag ska plocka ut låtar då kör jag med fingrarna käns som att man connectar mer med basen när man spelar med fingrarna. Har sett att tom Billy Sheehan har börjat använda plektrum ibland.
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ och BPWDC..
Fender Jazz, Caparison Dellinger, Ampeg Svt 3 pro, Ampeg 610 mm
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Spela med plektrum är kul, ger ett eget ljud och driv till musiken.

Spela med fingrarna är också kul, samt ger sitt egna ljud och feeling till musiken.

Sen är det bara att välja vad man vill och vad som passar.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

daionsavage skrev:
DrJKO skrev:
Rix skrev:+1

Jag ser det bara som ännu en ljudmöjlighet. Dessutom e jag snabbare med plektrum än fingrarna så varför anstränga sig! :)
Exakt jag är ju inte någon veteran direkt men kom igen visst måste man kunna spela mycket snabbare med plektrum än med fingar :roll: ?
nej, faktiskt inte. Om man nu inte gör som gitarristen i Racer-X som monterade tre plektrum på en borrmaskin och drog på med full fart.. :lol:

I början tänkte jag också att det inte skulle gå att spela fort med fingrarna, men med ett lätt anslag så kan man bli snabb med fingrarna, så snabb att det faktiskt blir meningslöst att spela så fort...
Jag säger inte att detta är något som kanske är hypersvårt att utföra men skulle det vara lika enkelt att försöka spela denna låten med fingrar som med plektrum?http://www.youtube.com/watch?v=ZuVtkQ0QWaU(vet att kvalitén är kass men bara söka på meshuggah bleed så kan du höra hur den går).
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Roden
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 19:38
Ort: Tierp

Inlägg av Roden »

spelar med plektrum för att jag helt enkelt diggar ljudet och jag kan inte spela "slap n pop" så jag spelar mina funk riffs antingen med fingrar eller plektrum med plektrum kan man få till snygga funk-gitarr inspirerade riffs (mycket döda sextondelar mellan de riktiga tonerna)
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Idag blir svaret att det helt enkelt låter som jag vill att det ska göra då. :headfones:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag är lite avis på folk som kan spela bra med plektrum, jag har aldrig lärt mig det bra själv, har usel timing med plektrum..
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Nu för tiden så kör jag 100% med fingrarna. Försöker då och då med att lira med plektrum men får fan inte till det.
Det roliga är att förr när jag spelade döds och senare när det va punk så gick det i perioder mellan finger/plektrum men nu funkar det inte. Gråter iofs inte så mycket över det då jag njuter mer av fingerspel(/känns mer som jag) men det skulle vara nyttigt/roligt i vissa sammanhang att kunna byta till plastbit.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Samuel V skrev:Jag är lite avis på folk som kan spela bra med plektrum, jag har aldrig lärt mig det bra själv, har usel timing med plektrum..
För mig är det precis tvärtom.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Samuel V skrev:Jag är lite avis på folk som kan spela bra med plektrum, jag har aldrig lärt mig det bra själv, har usel timing med plektrum..
+1
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Jag lade av med plektrum i slutet av 70-talet av nån anledning, bl a spelade jag av en massa strängar. Nu har jag börjat smyga in plektrumspel igen, gärna med dämpande handlov för att få ett ljud med bra attack men ändå dämpat. Droppar man en oktav med ME50:n så har man vips en schysst synthbas ihop med plektrum. Vissa låtar ska absolut spelas med plektrum !
Skriv svar