Vänster eller höger?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
ai.daedalus
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 18:21
Ort: Hällefors

Vänster eller höger?

Inlägg av ai.daedalus »

Nu blir jag lite störd på det här.

När jag spelade bas tog jag det inte riktigt på allvar och eftersom kulturskolan bara hade righties att låna ut fick jag ta en sån.
Men nu efter nästan två år så börjar jag mer och mer känna för att byta till en lefty, jag har trots allt plingat gitarr som lefty för ett X antal år sen.
Gitarrspelandet var aldrig nånting mer än att spela otroligt lätta och läskigt irriterande barnlåtar, men ändå.

Jag känner att jag är båda snabbare och mer flexibel i vänstra handen: jag kan bara spela med fingrarna med höger (klarar inte av ett plektrum till exempel). Men när jag tar i gitarren med vänster känns det som att ajg aldrig kommer att kunna spela ordentligt så.

Vad tycker ni? Är det för sent för att byta? Kan tänka mig att jag kommer att ha problem med att spela ett tag om jag byter men jag vill ändå kunna utveckla tekniken lite mer.

I fall att jag byter iaf så kan ni väl fixa en fin lefty åt mig va? ;)

Mvh / Leon
Senast redigerad av ai.daedalus den lör 13 jun 2009, 18:55, redigerad totalt 1 gånger.
Fender Precision Bass -99, Epiphone Power Bass -89, OLP MM3 -??
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Klart du ska prova att spela lefty, Leon.. Men du kommer nog behöva ge det lite tid. Du har ju trots allt spelat regular i två år. Ett par tre månader får du nog pilla med tekniken.

Stränga om den bas du redan har för att testa. Men då måste du byta sadeln och fila nya spår som passar strängarna omvänt. Ljudet blir inte som det brukar eftersom p-micken blir felvänd, men det kan ju bli koolt ändå...

Tycker du sen att det blir bättre så kan du investera i en goofy(vänster)bas. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Vänster elle höger?

Inlägg av enor »

ai.daedalus skrev: Jag känner att jag är båda snabbare och mer flexibel i vänstra handen: jag kan bara spela med fingrarna med höger (klarar inte av ett plektrum till exempel).
Som baslärare har jag funderat en hel del på det där. Det är ju trots allt finlir i BÅDA händerna hela tiden när man spelar, fast på olika sätt... men jag tycker nog att det är mest pill och precisionskrav i "halshanden" egentligen. Därför inbillar jag mig att det egentligen snarast är en fördel att spela åt "fel" håll.

Men - jag vet inte. Det jag hänger upp mig på är att andra instrumentalister... blåsare, pianister och så vidare... verkar klara sig utmärkt på "högerhänta" instrument trots att de är vänsterhänta, bara de börjat på det viset. Och vänsterhänta stråkmusiker spelar 9 gånger av 10 åt det "vanliga" hållet eftersom proffsorkestrar tycker att det ser illa ut när någon i en sektion sitter med halsen åt andra hållet...

Jag skulle gärna fördjupa mig i ämnet. Alla ni vänsterhänta på forumet - bidra med era tankar! Det är ett intressant ämne...
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag har funderat på om jag skulle lära mig spela lefty med, trots att jag är höger, eftersom jag är pianist i grunden och är mycket flexiblare i högerhanden.
Fast, då blir det ju ingen slapping, snarare plektrumpumpande på åttondelar. ;)
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
ai.daedalus
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 18:21
Ort: Hällefors

Inlägg av ai.daedalus »

Borde nog testa det iaf. Det kommer ju bli roligt om jag köper en lefty och har kvar min regular ändå, så finns det ju massor med möjligheter som enor påpekade.
Nån som vet en lefty i Hällefors? :P
Fender Precision Bass -99, Epiphone Power Bass -89, OLP MM3 -??
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

ai.daedalus skrev:Borde nog testa det iaf. Det kommer ju bli roligt om jag köper en lefty och har kvar min regular ändå, så finns det ju massor med möjligheter som enor påpekade.
Nån som vet en lefty i Hällefors? :P
Bara om nån tar med sig en dit... :lol: :lol: :lol:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
silfver
Medlem
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 18 dec 2007, 22:47
Ort: hudiksvall

Inlägg av silfver »

jag är vänsterhänt från början och ville ha en vänsterbas men den var mycket dyrare som vänster så jag fick lära om mig och nu kan jag typ inte lira åt vänster är man snål så är man :)



kanske ska säga att jag är bådhänt oxå och skriver lika fult med båda händerna men skriver oftast med högern för det blir mindre kladd på händerna då
fender jazz & ashdown

http://www.myspace.com/culturecb
Skriv svar