Inspirerad av BasMartin: Archislands Övningar

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inspirerad av BasMartin: Archislands Övningar

Inlägg av archisland »

Tänkte att jag alltid kunde göra ett försök med att dela med mig av lite licks och uppvärmningar.. Sitter nog inte på samma skattkista med godsaker som Martin, men jag har ett par små kufiska kreationer som är roliga(och nyttiga, om jag får säga det själv) att öva på.

Den första övningen har kanske en del redan stött på, när PBSMF efterfrågade uppvärmningar - men eftersom att det bara är nyttigt att upprepa sig ett par gånger då det gäller uppvärmningar så delar jag åter med mig av denna :)

Övningen kommer från en av våra(Cohobation) låtar - titelspåret på Das Album faktiskt..(Nej, skivan heter inte Das Album, utan Pelican)

Såhär ser riffet/övningen ut:
Bild

Riffet skrevs ursprungligen på gitarr av John, som trakterar sång och gitarr. På gitarr spelar man det som "ett barréackord"(Ett C-moll) vilket gör att fingersättningen blir lite enklare att handskas med, då en B - eller i det här fallet A - sträng gör vissa intervall lättare att nå än på en bas stämd i kvarter.

Men trots fingersättningssvårigheter då riffet presenterades skulle jag, såklart, prompt dubba riffet. Det blev ett par varianter innan jag fastnade för den här - vilken faktiskt inte alls blev så tokig, om jag får säga det själv.

Summan av kardemumman, och själva tanken med det här, är att det är bra som basist att kunna våga variera sig - och inte bara strosa runt på gamla vägar, där man exempelvis tar kvinten som ett "rockackord" utan även göra på detta sättet.

Dessutom är den här övningen mycket bra att värma upp med! Börja i ett långsamt tempo, och öka sedan successivt BPM:n tills du kommer upp omkring 140 och hinner få med alla tonerna(inte så lätt till en början, faktiskt..)

That's all folks :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Inlägg av AlexL »

trevlig och rolig uppvärming! :D
Skriv svar