Dansbandsbas

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Dur och Moll -treklanger används väl ganska mycket? Tillsammans med växelbas.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

min musiklärare i högstadiet visade mig en basgång i shuffle som låter hur mycket dansband som helst... vet inte riktigt hur jag skriva ut den här men vi kan väl försöka... vet inte heller riktigt hur man rent rytmiskt ska skriva en shuffle, det är väl egentligen en skalad 6/8 men för enkelhetens skull skriver jag med 4 slag...

g=grundton, t=ters, k=kvint... i stigande ordning

1(g) 2 3 4(t) 1(k) 2 3(t) 4(k)

tonen inom parantes kommer alltså på det slag som står innan

bara följa mallen hela låten igenom så har man en mjäkig dansbandspärla, kanske lägga in lite skalgångar som övergång mellan ackorden och några smakfulla sexor här och där.

i raka fyrtakter känns det inte som man kan missa med rena kvintgångar.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

oswi01 skrev:min musiklärare i högstadiet visade mig en basgång i shuffle som låter hur mycket dansband som helst... vet inte riktigt hur jag skriva ut den här men vi kan väl försöka... vet inte heller riktigt hur man rent rytmiskt ska skriva en shuffle, det är väl egentligen en skalad 6/8 men för enkelhetens skull skriver jag med 4 slag...

g=grundton, t=ters, k=kvint... i stigande ordning

1(g) 2 3 4(t) 1(k) 2 3(t) 4(k)

tonen inom parantes kommer alltså på det slag som står innan

bara följa mallen hela låten igenom så har man en mjäkig dansbandspärla, kanske lägga in lite skalgångar som övergång mellan ackorden och några smakfulla sexor här och där.

i raka fyrtakter känns det inte som man kan missa med rena kvintgångar.
Och det är om jag förstår din beskrivning rätt, en klassisk "smörbasgång" som använts flitigt låångt innan dansbandseran inom blues, rock, cajun etc. Det är lite det jag menar för att återknyta till mitt första inlägg att man kan köra klassisk blues/rock bas, man kan ta mig tusan köra exakt samma låtar! Men om man plockar bort saker som dynamik, passion, lidelse, improvisation, spontanitet m.m. och lägger till ord som platt, komprimerat, metronomtaktfast så har man helt plötsligt en dansbandslåt!

Jag menar inte att låta nedlåtande det är bara det att ska det dansas till så ska det tydligen låta på det viset! En bluestrio skulle nog tömma dansgolvet på 14 sekunder hur bra dom (i mina öron) än är trots att dom spelar "De sista ljuva åren"!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Diesel skrev:När man endå är inne och pratar dansband.. Vilken är den riktiga dansbandsbasen?


5 el. 6-strängad Yamaha, gärna TRB...
Möjligtvis en träfärgad 5 el 6-strängad Ibanez.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

Och det är om jag förstår din beskrivning rätt, en klassisk "smörbasgång" som använts flitigt låångt innan dansbandseran inom blues, rock, cajun etc. Det är lite det jag menar för att återknyta till mitt första inlägg att man kan köra klassisk blues/rock bas, man kan ta mig tusan köra exakt samma låtar! Men om man plockar bort saker som dynamik, passion, lidelse, improvisation, spontanitet m.m. och lägger till ord som platt, komprimerat, metronomtaktfast så har man helt plötsligt en dansbandslåt!
gud ja, det roliga är att såna här saker finns kvar i dansbandsmusiken, du skulle knappast höra en rockmusiker idag slänga in den här basgångssirapen i ett modernt sammanhang, möjligen ngt "genuint" rockabillyband eller liknande...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Men det här har väl inte så mycket med teknik att göra egentligen?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Men det här har väl inte så mycket med teknik att göra egentligen?
Ska du moderatera helt plötsligt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

oswi01 skrev:du skulle knappast höra en rockmusiker idag slänga in den här basgångssirapen i ett modernt sammanhang, möjligen ngt "genuint" rockabillyband eller liknande...
Jag skulle inte tveka att använda den typen av basgång :wink:
Vet dock inte hur du definierar genuint och modernt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svarte_Jack skrev:Men det här har väl inte så mycket med teknik att göra egentligen?
Vad lägger du inom begreppet teknik?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Svensson skrev:
Svarte_Jack skrev:Men det här har väl inte så mycket med teknik att göra egentligen?
Vad lägger du inom begreppet teknik?
Händernas kapacitet att klara av saker. T.ex. hastighet, uthållighet, att spela rent, spela ekonomiskt (inte tjäna pengar utan energisparande :wink: ) o.s.v. Den mekaniska biten av spelandet. D.v.s helt omusikaliskt.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Diesel skrev:Jag får fan lyssna..

Men visst borde man klara sig jävligt långt på vanlig moll och dur-skala och någon bluespenta
Ha ha! En kompis till mig skickade en bild på Gert- Johnnys, vilken bild! de var klädda i nån sorts kort grön väst.... Hemskt!

Men till dansbandandet; jag har spelat i dansband och är inte sådär jättejättebra på bas men jag klarar mig om man säger...
Ofta spelar man bara kvinter eller vad det blir. Eller så basgångar, durskala eller mollskala.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Svarte_Jack skrev:
Svensson skrev:
Svarte_Jack skrev:Men det här har väl inte så mycket med teknik att göra egentligen?
Vad lägger du inom begreppet teknik?
Händernas kapacitet att klara av saker. T.ex. hastighet, uthållighet, att spela rent, spela ekonomiskt (inte tjäna pengar utan energisparande :wink: ) o.s.v. Den mekaniska biten av spelandet. D.v.s helt omusikaliskt.
Men det är väl teknik i att få sväng i dansband, alltså vad man ska kombinera för faktorer för att få det att låta bra
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Diesel skrev:
Svarte_Jack skrev:
Svensson skrev:
Svarte_Jack skrev:Men det här har väl inte så mycket med teknik att göra egentligen?
Vad lägger du inom begreppet teknik?
Händernas kapacitet att klara av saker. T.ex. hastighet, uthållighet, att spela rent, spela ekonomiskt (inte tjäna pengar utan energisparande :wink: ) o.s.v. Den mekaniska biten av spelandet. D.v.s helt omusikaliskt.
Men det är väl teknik i att få sväng i dansband, alltså vad man ska kombinera för faktorer för att få det att låta bra
Skulle kalla det tur....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Spelade i dansband i början av 90-talet. Det är ju inga speciella tekniker man måste lära sig för just den typen av musik, men det som slog mig var att eftersom man spelar maratonlänge, så är det viktigt att man har bra teknik så man inte sliter ut sig.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Matte skrev:
Diesel skrev:Fast då spelar vi ju covers på metalvis :P
Det funkar inte på ett dansgig. 8)
Bull!
Du ska se en lokal med halvpackade 50+:are när man börjar köra Sabbath och Purple!
Man får en ny syn på dans efter sånt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Organisten jag spelar med var med i sen kväll med luuk`s husband för länge sedan.Då gjorde dom ett exeriment.Det kom dit en dansbands producent som skulle fixa med hur dom spelade signaturmelodin.Det första han sa:
ta bort all triol-känsla,allt måste vara delbart med 2.
När dom sen spelade lät det tusen gånger mer dansband ha ha
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

bassicfun skrev:Organisten jag spelar med var med i sen kväll med luuk`s husband för länge sedan.Då gjorde dom ett exeriment.Det kom dit en dansbands producent som skulle fixa med hur dom spelade signaturmelodin.Det första han sa:
ta bort all triol-känsla,allt måste vara delbart med 2.
När dom sen spelade lät det tusen gånger mer dansband ha ha
Stevie Wonder i danbandstappning. Det har han till och med gjort själv! :lol:
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

blackparkas skrev:
Diesel skrev:När man endå är inne och pratar dansband.. Vilken är den riktiga dansbandsbasen?


5 el. 6-strängad Yamaha, gärna TRB...
Möjligtvis en träfärgad 5 el 6-strängad Ibanez.
Ibanez. Absolut Ibanez.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Bastappe skrev:
blackparkas skrev:
Diesel skrev:När man endå är inne och pratar dansband.. Vilken är den riktiga dansbandsbasen?


5 el. 6-strängad Yamaha, gärna TRB...
Möjligtvis en träfärgad 5 el 6-strängad Ibanez.
Ibanez. Absolut Ibanez.
som man har i sele? :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Diesel skrev:
Bastappe skrev:
blackparkas skrev:
Diesel skrev:När man endå är inne och pratar dansband.. Vilken är den riktiga dansbandsbasen?


5 el. 6-strängad Yamaha, gärna TRB...
Möjligtvis en träfärgad 5 el 6-strängad Ibanez.
Ibanez. Absolut Ibanez.
som man har i sele? :P
Med inbyggt hakstöd
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Diesel skrev:För det jag spelar nu är mycke metalbas med pumpa toner och lite licks
Äääh, det blir ju en lätt övergång det där, det är bara att lägga in lite "Metal Pumpwalking" sen är du hemma. Glöm inte att be gitarristerna chucka upp vollen till 12 bara :lol:
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Diesel skrev:När man endå är inne och pratar dansband.. Vilken är den riktiga dansbandsbasen?
Hagström Super Swede alla gånger, en sån hade väl varje dansbandsbasist på den gamla goda tiden. givetvis med matchande BT-100 stärkare och en 2X15 låda med JBL. Rock on !!!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

daionsavage skrev:
DoggyD skrev:
Diesel skrev:När man endå är inne och pratar dansband.. Vilken är den riktiga dansbandsbasen?
Hagström Super Swede alla gånger, en sån hade väl varje dansbandsbasist på den gamla goda tiden. givetvis med matchande BT-100 stärkare och en 2X15 låda med JBL. Rock on !!!
Jag har redan sagt det förr och nu har jag bildbelägg! -Fender P passar till allt!!!

Bild
Varför spelar trummisen på en jävla hink?? :lol: kunde dom inte åtminstone dratt med en puka som han kunde få slå på? :lol:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
sjomats
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 16:46
Ort: Stockholm/Strängnäs

Inlägg av sjomats »

Trummisar gör så...
Skriv svar