Plektrum, upp eller ner

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Hånken skrev:Kostigt, alla andra instanser på nätet, jämför mellan de två. Speciellt fördelar och nackdelar med bägge. Isåfall är de jämförbara annars skulle man inte kunna plocka fram fördelar/nackdelar med dem. Då har du mycket jobb att blogga och "posta" i andra forum om du nu tvunget skall påpeka för alla andra att de inte är jämförbart.

För övrigt är inte sweep picking bara en soloteknik. Den kan användas till arpeggios (brutna ackord) eller strumming, också, vilket är en variant på sweep. Fingrarna rular fetast på bas. Då kan man skippa snacket om sweep picking eller inte.
Håller fortfarande fast vid att det inte är jämförbart.. Economy och alternate däremot, det kan man jämföra!

Sen skrev jag att JAG ser sweep som en soloteknik, inte att det BARA är en soloteknik. Vet mycket väl att man kan "sweepa" arpeggios, och det är just det jag anser att tekniken är till för. Man spelar ett solo med alternate picking och slänger in några snabba arpeggion med hjälp av sweep picking.

Att strumming är en variant på sweep vet jag inte om jag kan hålla med om.

Kanske ska klargöra att jag pratar gitarr nu då jag inte har haft användning för tekniken på bas än.

Slänger in en uttjatad låt/video som ett exempel på hur jag ser på sweep-picking:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RTpObE8DWVg[/youtube]
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

mackan skrev: Att strumming är en variant på sweep vet jag inte om jag kan hålla med om.
Jag ser det hela som en hastighets gränsdragning. Vid en viss hastighet blir det strumming, när det går för snabbt. Och vid saktare är det arpeggio/sweep.

Tar man ett vanligt e-ackord på gura, och drar långsamt på varje sträng så att varenda ton hörs var för sig, brukar det kallas arpeggio. Dvs brutet ackord. Och detta kvittar om du helt plötsligt mitt i tonerna, börjar backa tillbaks med plektrumet en eller två strängar och sedan fortsätter neråt på resten av strängarna. Rör man plektrumet så snabbt att man inte kan urskilja de enskilda tonerna - dvs strummas - räknas det som " helt ackord" dvs inte arpeggio eftersom tonerna kommer så snabbt efter varandra så de uppfattas som ett ackord där alla tonerna tas exakt samtidigt (som skulle vara möjligt med fingrarna, eller på ett piano). Plektrumet rör sig i samma riktning vid bägge instanserna både vid sweep och strumming. Det är bara en fråga om högre eller lägre hastighet.

Och var går gränsen, då?

Sedan är det bara tolkning om man anser att arpeggio är solo. Det kan vara en av ingridienserna i ett solo, eller - för all del - icke solo. Arpeggio sweeps kan mycket väl lika gärna vara i bakgrunden som komp, jämför elektronisk musik med synth där en sequencer eller arpeggiator ligger i bakgrunden och "bubblar" toner väldigt fort och jämnt.

På ordlistan om sweep står det:

"Sweep Picking: This technique involves hitting several consecutive strings with a downward or upward motion. Contrary to alternate picking, strings are hit in a single direction. Frequently used to play arpeggios;

Strings are hit in a single direction. Säger det dig något?
Precis som vid strumming. Enkelt att förstå. Och för mig: ingen skillnad i praktiken. Bara en fråga om hastighet.

Det hela är om hur man uppfattar olika begrepp. Om man nu bortser totalt ifrån instrumentet, är arpeggio en viss sak som är definierbar och bestämt oavsett instrument, det är en teoretiskt begrepp inom musik. Brutet ackord. HUR man framför detta på olika instrument är sedan en helt annan sak.

Vi kan väl gå tillbaks och hålla oss till basen, och plektrumteknik (inte fingrar) för att inte förvirra ev läsare ytterligare?
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Samtidigt kan en som har övat tillräckligt mycket "sweepa" ett arpeggio ner och upp lika snabbt som någon "strummar" ett ackord ner och upp snabbt. När går det då över från strumming till sweep? Det finns en liten sak som skiljer strumming och sweeping ifrån varann; när man strummar slår man två gånger med plektrumet på sista strängen i ackordet, en gång på väg ner och en gång på väg upp. Vid ett sweep slår man bara an sista strängen i arpeggiot en gång, alltså på väg ner. På väg upp hoppar man över den strängen.

Lite svårt att beskriva hur jag tänker, men den här bilden sammanfattar det rätt bra: http://www2.webtrick.com/gt/hosts/0/2/9 ... icking.PNG

Sen har du helt rätt i att sweep kan användas som komp, har inte sagt något annat heller. Skrev klart och tydligt i förra inlägget att JAGser det som en soloteknik, men inte att det BARA är det... Med det menar jag då att när jag hör ordet sweep så tänker jag på solo.

Ja nu kan vi hålla oss till basen. Plektrumteknik har vi väl dock pratat om hela tiden? ;)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

mackan skrev:Vid ett sweep slår man bara an sista strängen i arpeggiot en gång, alltså på väg ner. På väg upp hoppar man över den strängen.

Lite svårt att beskriva hur jag tänker, men den här bilden sammanfattar det rätt bra: http://www2.webtrick.com/gt/hosts/0/2/9 ... icking.PNG
?!?!? Ehh Öhh och nej. Det kan vara vilka toner som helst. Den sista strängen kanske man "frettar" med annan ton i ackordet på vägen tillbaks. Fattar inte hur det spelar roll att man är tillbaks i samma riktning igen med plektrumet. Det är plektrumet går i samma riktning vis sweep. Skillnaden som de pekar på är hårklyverier. Det kan ju räcka med att strumma en gång, rakt ner och sluta med plektrumet, det kanske inte skall vara något strum på väg upp och tillbaks. För mig är sweep och strumming samma plektrumteknik, det handlar bara om hastighet. Att man sen spelar flera toner på samma sträng hör inte hit. Dessutom på basen ser jag föga nytta med att spela arpeggios i ett ackord, brukar låta rätt så fyrkantigt att spela ackord på bas, även om man bryter upp tonerna i ett arpeggio. Men det är ju mer en smaksak än något annat. På gitarr däremot, har arpeggios sin tjusning.

Basen och basgångar lämpar sig något mer till att hoppa över strängar, och spela intervaller, oktaver, och "coola grooves" och då behöver man inte tvinga sig att använda sig alltid av intilliggande strängar vilket är nästan ett måste vid sweep. Kommer väl sig av att man använder sig av fingrarna mest, ursprungligen.
mackan skrev: Ja nu kan vi hålla oss till basen. Plektrumteknik har vi väl dock pratat om hela tiden? ;)
Det var mest den där videon med Billy Shehan som ALTERNERAR med fingrarna som show-off teknik i solo. Det var mest det jag ville hålla oss borta ifrån. Det var inte just du som halkade in på det spåret, jag menade rent allmänt sett.

För övrigt är det ingen som kallar det för sweep picking när man använder fingrarna på basen och går neråt. Det borde egentligen vara så. Dvs när man plockar med ett finger underifrån en sträng landar den alltid på strängen ovanför, som stödanslag, och passar man på att ta en ton då också på den strängen torde det också gå under namnet "sweep" eftersom man spelar bara på strängar/toner som finns i den riktningen fingrarna rör sig i. En riktning. Därför har basister oftast lättare att göra snabbare "räkor" i nedåtgående skalor, än uppåtgående eftersom de alltid måste spela med "upstrokes" med fingrarna, dvs slå an strängarna underifrån. De måste alltid lyfta fingret över en sträng, när de skall gå uppåt. Men men, låt oss hålla oss till plektrumteknik nu då.
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Hånken skrev:
mackan skrev:Vid ett sweep slår man bara an sista strängen i arpeggiot en gång, alltså på väg ner. På väg upp hoppar man över den strängen.

Lite svårt att beskriva hur jag tänker, men den här bilden sammanfattar det rätt bra: http://www2.webtrick.com/gt/hosts/0/2/9 ... icking.PNG
?!?!? Ehh Öhh och nej. Det kan vara vilka toner som helst.
Skrev ingenting om toner överhuvudtaget. Bilden jag länkade till är ETT bra exempel på sweep-picking, googla lite så hittar du fler. Har aldrig sagt att det MÅSTE vara ett sweep på väg upp också.

Vi skulle kunna bolla det här fram och tillbaks i hur många inlägg som helst utan att komma fram till något och förstå varann, så jag lägger ner diskussionen nu. Det är lätt att missförstå på nätet! ;)
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

Det här är Sweep-picking. Börjar 0:32 in i videon :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9WqE_q3kFUM[/youtube]
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Skepp87 skrev:Det här är Sweep-picking. Börjar 0:32 in i videon :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9WqE_q3kFUM[/youtube]
Japp :D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Det är väl bara att veva på? Man träffar ju ändå...
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Som jag ser det : Sweep är när man spelar en ton i taget med högerhanden, strumming är när man håller ett ackord med högerhanden. När man sweepar är det också en mkt mer kontrollerad rörelse. Att "sweepa neråt" på bas kallas för att rake:a.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Om du börjar med nedslag eller uppslag har ingen betydelse.
Det enda som gäller är att köra vartannat. Tar lite tid att öva in men när det väl sitter så sitter det. Börja i låååångsamt tempo så att du inte övar in fel.
Och öva utan limiter eller kompressor.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Bastappe skrev:Om du börjar med nedslag eller uppslag har ingen betydelse.
Det enda som gäller är att köra vartannat. Tar lite tid att öva in men när det väl sitter så sitter det. Börja i låååångsamt tempo så att du inte övar in fel.
Och öva utan limiter eller kompressor.
Köra vartannat? Njaeeee, det är jag inte helt med på :wink: Öva på både dubbelslag OCH downstrokes. Jag växlar mycket mellan båda sätten och både och är användbart.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

hosse skrev:
Bastappe skrev:Om du börjar med nedslag eller uppslag har ingen betydelse.
Det enda som gäller är att köra vartannat. Tar lite tid att öva in men när det väl sitter så sitter det. Börja i låååångsamt tempo så att du inte övar in fel.
Och öva utan limiter eller kompressor.
Köra vartannat? Njaeeee, det är jag inte helt med på :wink: Öva på både dubbelslag OCH downstrokes. Jag växlar mycket mellan båda sätten och både och är användbart.
Jag syftade till att få upp tempot. Klart att man ska öva på variationer. :wink:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Och mitt favoritrick för att reta gallfeber på ungdomar som sitter och bräschar i musikaffärer är följande, ett trick jag lärt mig av en annan kompis, osm säger han snott det ifrån Paul Gilbert:

1. Jag tar min huvudlösa gitarr, eftersom den består av double ball end strängar, som är oerhört lätta att byta, dvs sätta av och på utan problem.
2. Jag byter ut alla strängar mot 010-13-17 ungefär E-B-G.
3. Jag stämmer alla sex strängar i en speciell melodisk mollskala.
4. Jag kommer in i butiken (jag känner de i butiken) vid väl valda tillfällen då ungdomar skall "provar" gitarrer och stärkare.
5. Jag säger jag skall prova stärkare - med min gitarr eftersom det är bäst så - och vänder lite ryggen till de andra så de inte riktigt ser.
6. Jag ställer in lagom med dist och lagom högt.
7. Sedan tar jag bara ett barrefinger med något finger till och STRUMMAR med plektrumet upp och ner och flyttar lite på fingrarna allteftersom. Dämpar också lite med handflatan.
8. Det låter som en mollskala som spelas omänskligt snabbt, som Yngwie Malmsteen på dubbel hastighet - alla de andra slutar o spela och säger "wow" eller lämnar butiken. De som jobbar där bara står och garvar (de vet om detta). Jag ser ju till att liksom aldrig visa vad jag spelar, utan fortsätter mitt blyga pillande på stärkaren.

Slutsats: Jag strummar men det låter som om jag sweepar ohyggligt snabbt och lätt.

Ni säger förståss som den gamle läraren Stig Järrel i filmen Hets: "FUSK, MIN HERRE!!!!" :-)

Jag frågar istället: Är det sweep eller strum? Det hörs ju ingen skillnad.

Jag gör så esomoftast när butikspersonalen tröttnar på alla - tänk sekvensen med tjuren Ferdinand på julafton då alla tjurar börjar stångas för att visa upp sig - shredders som försöker bräscha för varandra. Då ringer de mig och undrar om jag kan komma ner och köra mitt blygsamma stunt för att tömma butiken. Men jävligt kul är det, och om man hör det på skiva (inspelning) hade ni aldrig kunnat gissa... ;-)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tänk punkgitarr och kör bara, tänk inte så mycket!
Upp eller ner ger sig självt efter ett tag!
Ett 1mm Jim Dunlop och saken är biff! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Jag brukar alternera mellan ned- och uppslag lite beroende på vad jag nu spelar. Det är lite en fråga om frasering. Eller nåt. Jag är värdelös på musikteori och saknar verktygslådan som krävs för att jag ska kunna förklara exakt vad jag håller på med. :oops:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Billy skrev:Som jag ser det : Sweep är när man spelar en ton i taget med högerhanden, strumming är när man håller ett ackord med högerhanden. När man sweepar är det också en mkt mer kontrollerad rörelse. Att "sweepa neråt" på bas kallas för att rake:a.
Bra förklarat, fast menar du inte att man håller ett ackord med vänsterhanden? Eller är du vänsterhänt? :)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

mackan skrev:
Billy skrev:Som jag ser det : Sweep är när man spelar en ton i taget med högerhanden, strumming är när man håller ett ackord med högerhanden. När man sweepar är det också en mkt mer kontrollerad rörelse. Att "sweepa neråt" på bas kallas för att rake:a.
Bra förklarat, fast menar du inte att man håller ett ackord med vänsterhanden? Eller är du vänsterhänt? :)
Då vart det väl inte såvärst bra förklarat eller ? :wink:
Skriv svar