en plektrumfråga till

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

en plektrumfråga till

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det är ju stor skillnad på att köra bara downs och att köra downs och ups, det blir en helt annan grej när man kör bara downs för min del. Är det så det ska vara, eller är det meningen att man ska öva sina updowns så att det låter likadant som bara downs? Det verkar helt omöjligt för min del.. Jag kan köra med både ups och downs, men så länge det inte går för snabbt kör jag så gott som alltid bara med downs för att det liksom blir.. ja, bättre till många grejor helt enkelt :)
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

Mina ups och downs låter inte lika och det tycker jag är bra, vissa låtar låter mycket bättre med downs pumpade och andra kör jag varannan och det låter bättre.

Kanske är individuellt men så är det för mig och det passar bra tycker jag, både hållen är lika naturliga för mig så jag spelar så det låter bäst till just den låten.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag upplever inte så stor skillnad mellan ljudet på mina ups eller downs men däremot när man bara kör downs får man mer intensitet.. jag kör nästan alltid ups+downs..
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

När jag kan så kör jag absolut downs. om det inte blir ett slitsamt högt tempo
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Om man ska pumpa tycker jag det är skönare med bara nedåt men när det går lite snabbare/om det är över flera strängar är det mkt skönare med ner/upp. Tycker man känner rätt bra när man ska köra det ena eller det andra.

Ta AC/DCs Back In Black som exempel. På verserna sitter det ju gött med ner/upp fast sen på refrängen blir det goare med bara ner tycker jag.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Mina ups och downs låter precis likadant.

:playing: :playing: :playing: :playing:

Jag är så himla himla duktig alltså. Blir nästan chockad själv.

:wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Chriller skrev:Mina ups och downs låter precis likadant.

:playing: :playing: :playing: :playing:

Jag är så himla himla duktig alltså. Blir nästan chockad själv.

:wink:
Fast det ser ju ut som att du sweepar?
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

the_great_alfonzo skrev:Fast det ser ju ut som att du sweepar?

Sweepar?
Sweep picking är väl främst en gitarrist-teknik som jag inte är så haj på, men jag antar att du menar att jag slår an alla strängarna likt den spelande smileyn.
Och jo, det händer väl.
Jag övade ganska mycket i min ungdom på att dämpa de tre strängarna som inte trycks ner. Det blir ett rätt annorlunda ljud och det är långt ifrån alla låtar/riff där det funkar att spela så tycker jag. Men det ser coolt ut och det räcker ju också ganska långt!!!

Oftast är det väl dock en sträng åt gången som attackeras och det var mer det jag syftade på med mitt kaxiga förra inlägg.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Chriller skrev:
the_great_alfonzo skrev:Fast det ser ju ut som att du sweepar?

Sweepar?
Sweep picking är väl främst en gitarrist-teknik som jag inte är så haj på, men jag antar att du menar att jag slår an alla strängarna likt den spelande smileyn.
Och jo, det händer väl.
Jag övade ganska mycket i min ungdom på att dämpa de tre strängarna som inte trycks ner. Det blir ett rätt annorlunda ljud och det är långt ifrån alla låtar/riff där det funkar att spela så tycker jag. Men det ser coolt ut och det räcker ju också ganska långt!!!

Oftast är det väl dock en sträng åt gången som attackeras och det var mer det jag syftade på med mitt kaxiga förra inlägg.
Tänkte mest på att det ser ut som att smileyn sweepar :P
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Aha.
Sweepa förknippar jag mer med den här typen av spel, tekniken sweep picking alltså.

Bild

Som jag INTE ägnar mig åt på något vis...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det var sweeppicking jag tänkte på.. Och jag menade inte på allvar att du gjorde det, försökte bara göra mej lite lustig över smileyns teknik ;)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

the_great_alfonzo skrev:Det var sweeppicking jag tänkte på.. Och jag menade inte på allvar att du gjorde det, försökte bara göra mej lite lustig över smileyns teknik ;)
Faktum är att du inte var långt från sanningen.
Smileyns teknik och min är rätt lika.
Och den här smileyns min :wink: är visst ganska lik min avatar har jag fått höra...
Skriv svar