Spela bas och köra (inte som i bil utan som i SM58)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Spela bas och köra (inte som i bil utan som i SM58)

Inlägg av fredrikr »

Mikrofonen, stativet och sladden är skaffad och jag har tillochmed varit med och sjungit på 2 rep men det är fucking svårt. Det är inte sällan jag kommer bort mig med fingrarna.

Har ni några andra tips än det uppenbara att öva-öva-öva? Eller kanske några låtar som är roliga att spela på bas och sjunga? Hursomhelst så är det väldigt roligt (man känner sig lite mer rockstar Bild)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Att koordinera basspel och sång kan vara tufft. Speciellt om fraseringarna inte stämmer överens mellan sång och spel. Jag brukar se till att kunna basspelet ordentligt i låten. Helst till den grad att man kan spela låten och tänka på annat under tiden man spelar. Jag har märkt att basspelet så att säga gärna kommer i andrahand när man sjunger.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Satsa på att spela lätta låtar? Typ Green Day, Blink 182 och sån musik, tre-ackordspunk där man inte behöver tänka så mycket på vad man spelar...
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Kan kanske va lite knivigt..
Själv har ja dock sjungit lead i alla band ja varit med i sen ja börja spela bas så att sjunga och spela bas kom naturligt för min del..


Men när de e nya låtar som e lite kluriga då sätter ja mig oftast o över in basen så den sittar så man kan spela de i sömnen typ..
sen är de bara och sjunga
Användarvisningsbild
Bazz
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 10:10
Ort: Borås

Inlägg av Bazz »

Man får separera hjärnan lite :D
bästa är att sätta basgångarna först... så att dom sitter i ryggmärgen, sedan är det bara att öva, jag körar på ca50% av våra låtar... vissa låtar är värre, speciellt när man körar hela tiden... ser jhu faan inte basen då *s* och sedan skall man ju hellst digga loss på scenen åxå... :roll:
Bas stompare i

---Barrelhouse---
---Double Comfort---
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nöt in en sak i taget. Jag börjar med basen, när den sitter i fingrarna så tar jag sången.

Det svåra är när basen och melodin går åt olika håll (den ena upp och den andra ner), då brukar min koordination få problem :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BarbequeVillage skrev:Nöt in en sak i taget. Jag börjar med basen, när den sitter i fingrarna så tar jag sången.
Jupp, det är hemligheten för mig också. Kan man låtarna i ryggmärgen är det mycket enklare att sjunga och lira samtidigt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

och om man inte hinner sätta det till den graden att det sitter i ryggmärgen/reptilhjärnan så tycker jag att det funkar om man bestämmer sej för vilket som känns bökigast just i detta tillfälle och koncentrerar sej på det. Ibland fokuserar man helt på sjunget och ibland på baset (!) Det låter märkligt, men det funkar för mej.

Här måste ju ett sidospår växlas in:

SVÅRA SPEL/SJUNGPARTIER?

T.ex. "Detroit Rock City" (Partiet -you gotta lose your mind in detroit rock city - samtidigt som riffet går bakom. Otippat krokigt.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

http://www.youtube.com/watch?v=-qhq2U8PXg8 Här har vi mästaren på att sjunga samtidigt som man lirar.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Geeezzz...! Sådär fort GÅR det inte att spela!

- men annars tycker jag att scat är det lättaste (enda, faktiskt) sättet att få ur sej ett bassolo. Jag brukar vägra, men vid särskilda tillfällen gäller det att hålla god min, och då MÅSTE jag sjunga licksen, annars trasslar fingrarna ihop sej direkt, samtidigt som hjärnan kortsluts p.g.a. komplex/intekanväljagsånthär-overload...
gäst

Inlägg av gäst »

Tacka vet jag Michael Anthonys bas-solo. Först dricker han en flaska whiskey, sedan slår han lite på basen, slänger den på marken och hoppar på den. Klart!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »


Jäkla va bra han sjunger där du Johannes! :wink: :wink:

De va verkligen grymt !!! :D

Underbart spel dock..
E de en Mike Lull han lirar på?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

btw den där Pat Metheny... han ger mig dåliga vibbar, trodde det var en 80-tals nisse som försvunnut.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev:btw den där Pat Metheny... han ger mig dåliga vibbar, trodde det var en 80-tals nisse som försvunnut.
Han har aldrig varit borta sedan han väl kom fram. Det är det som facinerar med musik att det som vissa gillar är sådant som andra ratar..... :?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Matte skrev:
anli skrev:btw den där Pat Metheny... han ger mig dåliga vibbar, trodde det var en 80-tals nisse som försvunnut.
Han har aldrig varit borta sedan han väl kom fram. Det är det som facinerar med musik att det som vissa gillar är sådant som andra ratar..... :?
Säkert sant! Svårt att att tvätta bort stämplar man gett artister när de dykt upp fel i sammanhang som den här jeppen gjorde för mig anno dazumal. Han dök upp som gästartist på nån rockkonsert och var helt fel vill jag minnas. Säkert duktig.
Edit: fast han har väldigt kort axelband :D ser skoj ut!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev: Säkert sant! Svårt att att tvätta bort stämplar man gett artister när de dykt upp fel i sammanhang som den här jeppen gjorde för mig anno dazumal. Han dök upp som gästartist på nån rockkonsert och var helt fel vill jag minnas. Säkert duktig.
Edit: fast han har väldigt kort axelband :D ser skoj ut!
Kort axelband? Killen spelar jazz till vardags. Då ska man ha burken strax under hakan! :lol: Kanhålla med om att en del msuiker/artister har man stött på i "fel" sammanhang och det sätter sina spår........ :mrhappy: :sniff: men det är en helt annan topic.
gäst

Inlägg av gäst »

Pat får ha hur långt eller kort axelband han vill, han spelar ändå väldigt vackert. Gillar plattan youtube-låten kommer från. Trio-platta med Jaco på bas. En liten rättelse dock, Anli: Låten i länken är från Methenys debutplatta. Den kom 1975.
När vi ändå snackar axelband: Spelar man rock skall basen hänga långt ned, allt annat är förbjudet. Detta är inte förhandlingsbart så eventuella klagomål skickas direkt till Högdalens sopförbränningsstation. Det är BARA Lemmy och Lynott som får ha basen högt upp.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag är hur klumpig som helst när man valsar runt i okända vatten! Lite för mycket nektar och raljerandet blir okintrollerat. Skall framöver inte driva gäck med andras idoler har jag bestämt nu på morgonen!
Till ämnet:
Bassister som sjunger, sjunger av någon anledning väldigt bra i alla fall. Det kan vi väl vara överens om!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Extremt O.T men varför har han så bråttom i solot på Pat Metheny-låten?
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Johannes skrev:Extremt O.T men varför har han så bråttom i solot på Pat Metheny-låten?
Han försöker väl dölja att han saknar sinne för melodier genom att spela blandade skalövningar så fort som möjligt...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

sjunga och lira slap-walking bass...

http://www.youtube.com/watch?v=dK5LWVe9-No
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar