Timing

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Timing

Inlägg av anli »

Pinsamt nog så har jag upptäckt att jag till med har sämre timing med plektrum än med fingrarna. Blir ofta stolpigt. Är det pg av att man tar sats liksom innan man slår ansträngen?

Hör övar man timing på ett fiffigt sätt?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bara att öva tills man inte längre tänker på att man håller i ett plektrum.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

TDHP skrev:Bara att öva tills man inte längre tänker på att man håller i ett plektrum.
Tänkte inte på det.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

anli skrev:
TDHP skrev:Bara att öva tills man inte längre tänker på att man håller i ett plektrum.
Tänkte inte på det.
Hehe, det lät väl lite stöddigt kanske!
Jag menade mer att om man som jag till 90% spelar med plektrum så blir det som en förlängning av fingrarna. Så länge man tänker på vad man gör så blir det bara svårare. Spelar man MYCKET med plektrum ett tag så kommer det nog av sig självt! Mer så! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

TDHP skrev:
anli skrev:
TDHP skrev:Bara att öva tills man inte längre tänker på att man håller i ett plektrum.
Tänkte inte på det.
Hehe, det lät väl lite stöddigt kanske!
Jag menade mer att om man som jag till 90% spelar med plektrum så blir det som en förlängning av fingrarna. Så länge man tänker på vad man gör så blir det bara svårare. Spelar man MYCKET med plektrum ett tag så kommer det nog av sig självt! Mer så! :D
Spelade bara med plektrum som ung.
När jag återupptog spelande på gamla dagar så blev det både med plektrum och fingrar. Men de få tillfällen jag har spelat med andra har det passat bäst med fingrar och jag har inte tänkt på problematiken tidigare.
Men när jag ville få lite mer fjong i countrylåtarna i garaget så låter det kasst.
Jag får öva vidare.... men blir så nervös över att bli otight så jag får kramp.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

anli skrev:... men blir så nervös över att bli otight så jag får kramp.
Blir det otajt så är inte det hela världen. Börjar man tänka "nu måste jag spela tight" så spelar mer otajt än om man bara kör och hoppas på det bästa.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

basmartin skrev:
anli skrev:... men blir så nervös över att bli otight så jag får kramp.
Blir det otajt så är inte det hela världen. Börjar man tänka "nu måste jag spela tight" så spelar mer otajt än om man bara kör och hoppas på det bästa.
Tror du verkligen har rätt där.
Skall göra lite nya försök utan att grubbla förmycket.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Håller helt med Martin, det är först när man börjar fundera alltför mycket på vad man gör som det brukar fallera.

Själv har jag en tendens att driva upp tempot men efter ett par glas vin så går det bättre.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Har du mjukt plektrum? Jag tycker det är skitsvårt att spela bra med mjuka plektrum. Det borde inte vara någon skillnad, men känslan blir helt fel och även tajmingen.

Kanske är det så att jag "vet" att anslaget kommer segandes en stund efter och då försöker hjärnan kompensera för segheten i plektrumet genom att ligga före. Eller vad det nu är.

(Behöver jag säga att jag hellre äter en burk mask än använder mjuka plektrum?)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Jag använder nästan bara plektrum när jag inte hänger med me fingrarna, och jag spelar aldrig så tight som när jag spelar snabbt. Så jag kan väl säga att jag har en tvärtomkänsla till plektrum. Men det är väl som allt annat, övning ger färdighet. Lycka till med plektrumspelet, så ska jag försöka få ordning på mitt fingerspel. :?
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

inber skrev:Har du mjukt plektrum? Jag tycker det är skitsvårt att spela bra med mjuka plektrum. Det borde inte vara någon skillnad, men känslan blir helt fel och även tajmingen.
+1 på den. Mjukt plektrum funkar för mig på gitarr. Gäller det bas ska det vara hårt plektrum.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Skriv svar