Playbassnow.com

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

inber skrev:
Rix skrev:Det finns så många tyckare.. .. ..
Du är bara vilsen för att Jack Bruce aldrig spelade augmented-skala. ;-)
Hehehe.. Inte Tim Bogert heller!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Atlant skrev:
Samuel V skrev:MarloweDK är grym.

Att veta vilka skalor som passar över vilka ackord är a och o i jazz. Själv är jag rätt dålig på det och brukar mest tänka melodiskt de få gångerna jag spelar solo.. Det eller bara groova loss.
E inte med där..Jag tänker tonart...Inte ackord.

Så långt det går förstås.

Att tänka ackord är inte a och o i jazz! Det är en del.

Många säger att det inte ens är att spela rätt skala utan...Fraseringen.
Anledningen till att jag inte tänker så mycket på tonarten är för att jag personligen spelar alldeles för fyrkantigt då. Dessutom moduleras det så mycket i jazz att det ofta krockar kolossalt om man håller sig till den för tonarten diatoniska skalan.

Dominanter, subdominanter och mellandominanter ändrar tonspråket rätt kraftigt.
gäst

Inlägg av gäst »

Samuel V skrev:
Atlant skrev:
Samuel V skrev:MarloweDK är grym.

Att veta vilka skalor som passar över vilka ackord är a och o i jazz. Själv är jag rätt dålig på det och brukar mest tänka melodiskt de få gångerna jag spelar solo.. Det eller bara groova loss.
E inte med där..Jag tänker tonart...Inte ackord.

Så långt det går förstås.

Att tänka ackord är inte a och o i jazz! Det är en del.

Många säger att det inte ens är att spela rätt skala utan...Fraseringen.

Anledningen till att jag inte tänker så mycket på tonarten är för att jag personligen spelar alldeles för fyrkantigt då. Dessutom moduleras det så mycket i jazz att det ofta krockar kolossalt om man håller sig till den för tonarten diatoniska skalan.

Dominanter, subdominanter och mellandominanter ändrar tonspråket rätt kraftigt.
En av värdens bästa jazzplatta Kind of Blue av Miles är extremt modal.

Långt ifrån fyrkantig du sjunger ju igenom "The changes"! Borde inte det vara mer flytande???....Men du måste ha en jävla fantasi för att improvisera modalt, alltså reducera så många ackord som möjligt till EN tonart.

Jag vet inte om du förstår vad jag menar.
gäst

Inlägg av gäst »

PS: Det finns ingen skala som heter Diatoniska skalan, man brukar tro att det handlar om dur skalan, men att spela diatoniskt betyder att spela INOM skalan, alltså om du spelar Moll Melodiska på en moll melodisk ackord så spelar du diatoniskt också.

Tro mig! :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

När vi ändå är inne på improvisation, så kan man ju tänka på flera olika sätt. Man kan tänka bebop, då lirar man på ackorden, man kan tänka tonart(modalt) och man kan tänka outside. Jag blandar alla sätt hej vilt och ibland blir det bra och ibland blir det anus. Frasering är jätteviktigt, med lite tur(och övning) så kan man få de mest oväntade tonerna att passa in, bara man gör det övertygande och med flyt.
Atlant skrev:PS: Det finns ingen skala som heter Diatoniska skalan, man brukar tro att det handlar om dur skalan, men att spela diatoniskt betyder att spela INOM skalan, alltså om du spelar Moll Melodiska på en moll melodisk ackord så spelar du diatoniskt också.

Tro mig! :wink:
Samuel skrev faktiskt "håller sig till den för tonarten diatoniska skalan", vilket ju inte är samma sak som om han hade skrivit "hålla sig till den Diatoniska skalan"
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Atlant skrev:PS: Det finns ingen skala som heter Diatoniska skalan, man brukar tro att det handlar om dur skalan, men att spela diatoniskt betyder att spela INOM skalan, alltså om du spelar Moll Melodiska på en moll melodisk ackord så spelar du diatoniskt också.

Tro mig! :wink:
Eller så kan du läsa vad jag faktiskt skrev.

Angående Kinda Blue så är låtarna tacksamma att spela modalt på, just för att de har jämförelsevis få ackordbyten mot t.ex. bop i Charlie Parkers stil.
gäst

Inlägg av gäst »

Samuel V skrev:
Atlant skrev:PS: Det finns ingen skala som heter Diatoniska skalan, man brukar tro att det handlar om dur skalan, men att spela diatoniskt betyder att spela INOM skalan, alltså om du spelar Moll Melodiska på en moll melodisk ackord så spelar du diatoniskt också.

Tro mig! :wink:
Eller så kan du läsa vad jag faktiskt skrev.

Angående Kinda Blue så är låtarna tacksamma att spela modalt på, just för att de har jämförelsevis få ackordbyten mot t.ex. bop i Charlie Parkers stil.
Okej. Jag försökte bara hjälpa, men ni improviserar säkert bättre än jag så det e inget jag kan bidra med.

Cheers.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Atlant skrev:
Samuel V skrev:
Atlant skrev:PS: Det finns ingen skala som heter Diatoniska skalan, man brukar tro att det handlar om dur skalan, men att spela diatoniskt betyder att spela INOM skalan, alltså om du spelar Moll Melodiska på en moll melodisk ackord så spelar du diatoniskt också.

Tro mig! :wink:
Eller så kan du läsa vad jag faktiskt skrev.

Angående Kinda Blue så är låtarna tacksamma att spela modalt på, just för att de har jämförelsevis få ackordbyten mot t.ex. bop i Charlie Parkers stil.
Okej. Jag försökte bara hjälpa, men ni improviserar säkert bättre än jag så det e inget jag kan bidra med.

Cheers.
Nejdå, ingen fara - jag vill bara inte bli missförstådd ;)

Jag är inte alls någon bra soloist på något sätt, men jag gillar att diskutera jazzteori.
Skriv svar