Hjälp! Bandlöst - vibrato

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Hjälp! Bandlöst - vibrato

Inlägg av Tössberg »

Nu har jag upptäckt att jag har världens sämsta vibratoteknik för bandlöst. Finns det någon vänlig själ i Göteborg som vill hjälpa mig att få till den? Jag tänker på samma teknik man använder för stråkinstrument.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Inlägg av Grundström »

Nu bor ju jag i Kristinhamn, men:
Trixet är att ha enbart tummen mot halsen så att hela handen blir lös och sedan röra handleden ungefär som när man skakar ............. :oops:

Det är i stora drag min teknik iaf, liknar det jag lärde mig på fiol en gång i tiden.

Men det kommer inte av sig själv, man måste träna en del och det kan kännas ovant med vänstern. :oops: :oops:

//Emil
//Emil
Janne

Inlägg av Janne »

Kan tillägga, det går att öva det på basen också. :D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Janne skrev:Kan tillägga, det går att öva det på basen också. :D
ZING! :lol:
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Tänk på hur du vill att det ska låta. Ofta tänkar man för mkt på att få till ett vibrato o gör vibratot alldeles för snabbt o stort. Musiken kommer då låta väldigt stressig o nervös. Ibland vill man ändå ha ett sånt vibrato, ex. viss typ av funk o soul men då e de oftast med bandad bas.

Tips 1. Öva på olika längder o hastighet på vibratot; korta, långa, mellan, snabba, långsamma o kombinera dessa med varandra.
Lyssna på hur dom låter o bli medveten om hur olika dom låter.
(Med längd menas hur många ggr du för fingret i sidled. Kort=ex. en gång mot kroppen sen tillbax.)

Tips 2. Va sparsmakad med vibrato när du spelar. Gör korta och variera snabbt och långsamt för att få just variation. Bandlöst har så mkt karaktär i ljudet ändå så musiken blir bara mättad om man spelar för mkt vibrato.

Det e svårt o förklara utan bas, men hoppas du förstår.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Tryck fingret mot önskad sträng och låt fingret vara låst i positionen

Börja sedan att skaka handen i en inte helt okänd rörelse

Börja lite försiktigt och lyssna vad som sker...

Det är kanske lite som att gnugga men med fingret orörligt....

:hmm: hoppas du testar och får till någon form av vibrato...

Låt känslan styra och du finner ditt vibrato som passar för musiken...
gäst

Inlägg av gäst »

Du måste experimentera dig fram Tössberg, men titta på mästarna (Cello, Fjol, Kontrabas) Kolla även på Manring och Jaco.

Ha även koll på att ett vibrato inte alltid är nödvändigt, vissa kör med det så fort de kan, gör det när du tycker att det behövs!

Att observera, prova sig fram och även härma är bästa sättet är lära sig, det är ju trots allt så vi lärde oss att gå, prata etc....
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Gött, tack för tipsen! Ska sätta mig imorgon när jag ändå inte har nåt bättre för mig och testa...

Och visst vet jag att om man kör vibrato hela tiden så blir det outhärdligt. Däremot är det snyggt att kunna göra ett då och då vid väl valda tillfällen!
Har även fått för mig (kanske felaktigt) att intonationen blir bättre på bandlöst om man kör vibrato?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Framförallt så handlar vibrato (och tonbildning) egentligen om frasering. Just när det kommer till vibrato, tenderar man att använda olika vibration i olika register, dels för att basen klingar på olika vis, men det har som sagt också att göra med dynamik och frasering.
Att intonationen "blir bättre" skulle jag inte säga, men folk tenderar ofta att dölja intonationsproblem med ett överdrivet vibrato (läs Steve Bailey)
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Finns mycket att lära av den här killen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g_u35sHICjE[/youtube]
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Ale skrev:Att intonationen "blir bättre" skulle jag inte säga, men folk tenderar ofta att dölja intonationsproblem med ett överdrivet vibrato (läs Steve Bailey)
Börja med att finna "tonerna" på basen att dölja "felaktiga/Falska" toner med vibrato är ingen bra idé...

Så plus på Ale samt den långhårige mannen Steve B...
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Inlägg av Grundström »

Ett annat tips för att göra snygga vibraton:
Vid lång ton (det är ju oftast då vibrato är på plats) Första delen av tonen spelar man utan vibrato för att sedan smyga igång försiktigt och gradvis öka intensiteten på vibratot och då även tonen.

Och för att förtydliga mitt första inlägg. Fingret skall vara fast på strängen i position som Dr Blues fyllde i, det skall inte slide'as över strängen. Det är handledens rörelse som skall skapa vibratot, fingret skall endast rulla över strängen.

Och man skall inte dölja intonationsproblem med vibrato +1 på det.
//Emil
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Många bra förklaringar här..
Mitt bästa tips är att alltid låta musiken tala om för dig när det är lämpligt att använda vibrato, och då också hur mycket..

Som atlant skrev så är det en mycket god ide att lyssna på de som är riktigt bra på det, lära sig att härma, och sedan öva på det tills du gör något eget utav det.. Vet att jag sagt det förut, att anslag och vibrato på bandlös är som hur mycket luft en blåsare använder i sitt instrument.. något som skapar eget liv i tonen.. vem vet.. just ditt vibrato är kanske det som folk sedermera kommer sitta och planka?? (om det nu är något mål med det.. inte alla vill ha en egen röst.. vissa nöjer sig bra med att härma och ha kul! )..

Ang hurvida man döljer "intonationsproblem" med vibrato så hörs det ju ögonblickligen om det låter bra eller om det låter "konstlat".. är man så "off" att man tränar in ett vibrato eller något annat för att dölja sin taskiga teknik så blir musiken lidande ganska omgående..

:vinkar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Ale skrev:Framförallt så handlar vibrato (och tonbildning) egentligen om frasering. Just när det kommer till vibrato, tenderar man att använda olika vibration i olika register, dels för att basen klingar på olika vis, men det har som sagt också att göra med dynamik och frasering.
Att intonationen "blir bättre" skulle jag inte säga, men folk tenderar ofta att dölja intonationsproblem med ett överdrivet vibrato (läs Steve Bailey)
+1
man kan ha ett grundtänk som lyder "the lower you go, the slower you go".
grejor
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tistou skrev:
Dr_Blues skrev:Tryck fingret mot önskad sträng och låt fingret vara låst i positionen

Börja sedan att skaka handen i en inte helt okänd rörelse

Börja lite försiktigt och lyssna vad som sker...

Det är kanske lite som att gnugga men med fingret orörligt....

:hmm: hoppas du testar och får till någon form av vibrato...

Låt känslan styra och du finner ditt vibrato som passar för musiken...
Har inte tänkt på det tidigare men det verkar ju vara det ultimata sättet att öva på vibrato.
Man håller sin hand rundat, varierar hastighet och associerar det hela med avslappning. Synd det är förunnat endast killar (eller de som har en). Tycker mig ha svårighet att få ett naturligt, avslappnat flödande vibrato.
:Hmm: ser kanske så ut när jag spelar ja.. inte heller tänkt på hur det ser ut.. för mig är det inte en visuell upplevelse.. men så här låter det (tyvärr) när jag spelar. Extra vibrato kan tillräknas det låga blodsockret :D . Ser att det är ganska precis så som Dr Blues beskriver det.. festligt..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZLzi2wOE0cY[/youtube]

Tack och förlåt.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

Grundström skrev:Nu bor ju jag i Kristinhamn, men:
Trixet är att ha enbart tummen mot halsen så att hela handen blir lös och sedan röra handleden ungefär som när man skakar ............. :oops:

Det är i stora drag min teknik iaf, liknar det jag lärde mig på fiol en gång i tiden.

Men det kommer inte av sig själv, man måste träna en del och det kan kännas ovant med vänstern. :oops: :oops:

//Emil

Hmmm, nån fördel med att va vänsterhänt alltså.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Janne

Inlägg av Janne »

Snyggt spelat Liten och vilken sanslöst snygg bas du har!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Janne skrev:Snyggt spelat Liten och vilken sanslöst snygg bas du har!
:oops: tack o tack..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

Liten skrev:
Tistou skrev:
Dr_Blues skrev:Tryck fingret mot önskad sträng och låt fingret vara låst i positionen

Börja sedan att skaka handen i en inte helt okänd rörelse

Börja lite försiktigt och lyssna vad som sker...

Det är kanske lite som att gnugga men med fingret orörligt....

:hmm: hoppas du testar och får till någon form av vibrato...

Låt känslan styra och du finner ditt vibrato som passar för musiken...
Har inte tänkt på det tidigare men det verkar ju vara det ultimata sättet att öva på vibrato.
Man håller sin hand rundat, varierar hastighet och associerar det hela med avslappning. Synd det är förunnat endast killar (eller de som har en). Tycker mig ha svårighet att få ett naturligt, avslappnat flödande vibrato.
:Hmm: ser kanske så ut när jag spelar ja.. inte heller tänkt på hur det ser ut.. för mig är det inte en visuell upplevelse.. men så här låter det (tyvärr) när jag spelar. Extra vibrato kan tillräknas det låga blodsockret :D . Ser att det är ganska precis så som Dr Blues beskriver det.. festligt..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZLzi2wOE0cY[/youtube]

Tack och förlåt.
STÅR DU I HUSVAGNEN OCH SPELAR?..snyggt lir :)
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

Grundström skrev:.......det kan kännas ovant med vänstern.....
Dr_Blues skrev:Börja sedan att skaka handen i en inte helt okänd rörelse
Det är alltså en välkänd rörelse fast eventuellt med en ovan hand?
Då vet vi vad som måste göras .......
Skriv svar