Sida 1 av 1

Hjälp! Bandlöst - vibrato

Postat: ons 06 jan 2010, 12:14
av Tössberg
Nu har jag upptäckt att jag har världens sämsta vibratoteknik för bandlöst. Finns det någon vänlig själ i Göteborg som vill hjälpa mig att få till den? Jag tänker på samma teknik man använder för stråkinstrument.

Postat: ons 06 jan 2010, 12:39
av Grundström
Nu bor ju jag i Kristinhamn, men:
Trixet är att ha enbart tummen mot halsen så att hela handen blir lös och sedan röra handleden ungefär som när man skakar ............. :oops:

Det är i stora drag min teknik iaf, liknar det jag lärde mig på fiol en gång i tiden.

Men det kommer inte av sig själv, man måste träna en del och det kan kännas ovant med vänstern. :oops: :oops:

//Emil

Postat: ons 06 jan 2010, 14:24
av Janne
Kan tillägga, det går att öva det på basen också. :D

Postat: ons 06 jan 2010, 14:30
av Mr Praline
Janne skrev:Kan tillägga, det går att öva det på basen också. :D
ZING! :lol:

Postat: ons 06 jan 2010, 19:42
av basnalle
Tänk på hur du vill att det ska låta. Ofta tänkar man för mkt på att få till ett vibrato o gör vibratot alldeles för snabbt o stort. Musiken kommer då låta väldigt stressig o nervös. Ibland vill man ändå ha ett sånt vibrato, ex. viss typ av funk o soul men då e de oftast med bandad bas.

Tips 1. Öva på olika längder o hastighet på vibratot; korta, långa, mellan, snabba, långsamma o kombinera dessa med varandra.
Lyssna på hur dom låter o bli medveten om hur olika dom låter.
(Med längd menas hur många ggr du för fingret i sidled. Kort=ex. en gång mot kroppen sen tillbax.)

Tips 2. Va sparsmakad med vibrato när du spelar. Gör korta och variera snabbt och långsamt för att få just variation. Bandlöst har så mkt karaktär i ljudet ändå så musiken blir bara mättad om man spelar för mkt vibrato.

Det e svårt o förklara utan bas, men hoppas du förstår.

Postat: ons 06 jan 2010, 20:15
av Dr_Blues
Tryck fingret mot önskad sträng och låt fingret vara låst i positionen

Börja sedan att skaka handen i en inte helt okänd rörelse

Börja lite försiktigt och lyssna vad som sker...

Det är kanske lite som att gnugga men med fingret orörligt....

:hmm: hoppas du testar och får till någon form av vibrato...

Låt känslan styra och du finner ditt vibrato som passar för musiken...

Postat: ons 06 jan 2010, 20:23
av gäst
Du måste experimentera dig fram Tössberg, men titta på mästarna (Cello, Fjol, Kontrabas) Kolla även på Manring och Jaco.

Ha även koll på att ett vibrato inte alltid är nödvändigt, vissa kör med det så fort de kan, gör det när du tycker att det behövs!

Att observera, prova sig fram och även härma är bästa sättet är lära sig, det är ju trots allt så vi lärde oss att gå, prata etc....

Postat: ons 06 jan 2010, 21:25
av Tössberg
Gött, tack för tipsen! Ska sätta mig imorgon när jag ändå inte har nåt bättre för mig och testa...

Och visst vet jag att om man kör vibrato hela tiden så blir det outhärdligt. Däremot är det snyggt att kunna göra ett då och då vid väl valda tillfällen!
Har även fått för mig (kanske felaktigt) att intonationen blir bättre på bandlöst om man kör vibrato?

Postat: ons 06 jan 2010, 21:34
av Ale
Framförallt så handlar vibrato (och tonbildning) egentligen om frasering. Just när det kommer till vibrato, tenderar man att använda olika vibration i olika register, dels för att basen klingar på olika vis, men det har som sagt också att göra med dynamik och frasering.
Att intonationen "blir bättre" skulle jag inte säga, men folk tenderar ofta att dölja intonationsproblem med ett överdrivet vibrato (läs Steve Bailey)

Postat: ons 06 jan 2010, 21:37
av Ale
Finns mycket att lära av den här killen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g_u35sHICjE[/youtube]

Postat: tor 07 jan 2010, 08:20
av Dr_Blues
Ale skrev:Att intonationen "blir bättre" skulle jag inte säga, men folk tenderar ofta att dölja intonationsproblem med ett överdrivet vibrato (läs Steve Bailey)
Börja med att finna "tonerna" på basen att dölja "felaktiga/Falska" toner med vibrato är ingen bra idé...

Så plus på Ale samt den långhårige mannen Steve B...

Postat: tor 07 jan 2010, 09:57
av Grundström
Ett annat tips för att göra snygga vibraton:
Vid lång ton (det är ju oftast då vibrato är på plats) Första delen av tonen spelar man utan vibrato för att sedan smyga igång försiktigt och gradvis öka intensiteten på vibratot och då även tonen.

Och för att förtydliga mitt första inlägg. Fingret skall vara fast på strängen i position som Dr Blues fyllde i, det skall inte slide'as över strängen. Det är handledens rörelse som skall skapa vibratot, fingret skall endast rulla över strängen.

Och man skall inte dölja intonationsproblem med vibrato +1 på det.

Postat: tor 07 jan 2010, 10:13
av Liten
Många bra förklaringar här..
Mitt bästa tips är att alltid låta musiken tala om för dig när det är lämpligt att använda vibrato, och då också hur mycket..

Som atlant skrev så är det en mycket god ide att lyssna på de som är riktigt bra på det, lära sig att härma, och sedan öva på det tills du gör något eget utav det.. Vet att jag sagt det förut, att anslag och vibrato på bandlös är som hur mycket luft en blåsare använder i sitt instrument.. något som skapar eget liv i tonen.. vem vet.. just ditt vibrato är kanske det som folk sedermera kommer sitta och planka?? (om det nu är något mål med det.. inte alla vill ha en egen röst.. vissa nöjer sig bra med att härma och ha kul! )..

Ang hurvida man döljer "intonationsproblem" med vibrato så hörs det ju ögonblickligen om det låter bra eller om det låter "konstlat".. är man så "off" att man tränar in ett vibrato eller något annat för att dölja sin taskiga teknik så blir musiken lidande ganska omgående..

:vinkar:

Postat: mån 28 feb 2011, 10:12
av Tistou
-

Postat: mån 28 feb 2011, 12:59
av edvin
Ale skrev:Framförallt så handlar vibrato (och tonbildning) egentligen om frasering. Just när det kommer till vibrato, tenderar man att använda olika vibration i olika register, dels för att basen klingar på olika vis, men det har som sagt också att göra med dynamik och frasering.
Att intonationen "blir bättre" skulle jag inte säga, men folk tenderar ofta att dölja intonationsproblem med ett överdrivet vibrato (läs Steve Bailey)
+1
man kan ha ett grundtänk som lyder "the lower you go, the slower you go".

Postat: mån 28 feb 2011, 13:30
av Liten
Tistou skrev:
Dr_Blues skrev:Tryck fingret mot önskad sträng och låt fingret vara låst i positionen

Börja sedan att skaka handen i en inte helt okänd rörelse

Börja lite försiktigt och lyssna vad som sker...

Det är kanske lite som att gnugga men med fingret orörligt....

:hmm: hoppas du testar och får till någon form av vibrato...

Låt känslan styra och du finner ditt vibrato som passar för musiken...
Har inte tänkt på det tidigare men det verkar ju vara det ultimata sättet att öva på vibrato.
Man håller sin hand rundat, varierar hastighet och associerar det hela med avslappning. Synd det är förunnat endast killar (eller de som har en). Tycker mig ha svårighet att få ett naturligt, avslappnat flödande vibrato.
:Hmm: ser kanske så ut när jag spelar ja.. inte heller tänkt på hur det ser ut.. för mig är det inte en visuell upplevelse.. men så här låter det (tyvärr) när jag spelar. Extra vibrato kan tillräknas det låga blodsockret :D . Ser att det är ganska precis så som Dr Blues beskriver det.. festligt..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZLzi2wOE0cY[/youtube]

Tack och förlåt.

Postat: mån 28 feb 2011, 16:32
av anthax
Grundström skrev:Nu bor ju jag i Kristinhamn, men:
Trixet är att ha enbart tummen mot halsen så att hela handen blir lös och sedan röra handleden ungefär som när man skakar ............. :oops:

Det är i stora drag min teknik iaf, liknar det jag lärde mig på fiol en gång i tiden.

Men det kommer inte av sig själv, man måste träna en del och det kan kännas ovant med vänstern. :oops: :oops:

//Emil

Hmmm, nån fördel med att va vänsterhänt alltså.

Postat: mån 28 feb 2011, 19:42
av Janne
Snyggt spelat Liten och vilken sanslöst snygg bas du har!

Postat: mån 28 feb 2011, 20:22
av Liten
Janne skrev:Snyggt spelat Liten och vilken sanslöst snygg bas du har!
:oops: tack o tack..

Postat: tis 15 mar 2011, 09:42
av lars-på-bas
Liten skrev:
Tistou skrev:
Dr_Blues skrev:Tryck fingret mot önskad sträng och låt fingret vara låst i positionen

Börja sedan att skaka handen i en inte helt okänd rörelse

Börja lite försiktigt och lyssna vad som sker...

Det är kanske lite som att gnugga men med fingret orörligt....

:hmm: hoppas du testar och får till någon form av vibrato...

Låt känslan styra och du finner ditt vibrato som passar för musiken...
Har inte tänkt på det tidigare men det verkar ju vara det ultimata sättet att öva på vibrato.
Man håller sin hand rundat, varierar hastighet och associerar det hela med avslappning. Synd det är förunnat endast killar (eller de som har en). Tycker mig ha svårighet att få ett naturligt, avslappnat flödande vibrato.
:Hmm: ser kanske så ut när jag spelar ja.. inte heller tänkt på hur det ser ut.. för mig är det inte en visuell upplevelse.. men så här låter det (tyvärr) när jag spelar. Extra vibrato kan tillräknas det låga blodsockret :D . Ser att det är ganska precis så som Dr Blues beskriver det.. festligt..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZLzi2wOE0cY[/youtube]

Tack och förlåt.
STÅR DU I HUSVAGNEN OCH SPELAR?..snyggt lir :)

Postat: tis 15 mar 2011, 12:36
av tc
Grundström skrev:.......det kan kännas ovant med vänstern.....
Dr_Blues skrev:Börja sedan att skaka handen i en inte helt okänd rörelse
Det är alltså en välkänd rörelse fast eventuellt med en ovan hand?
Då vet vi vad som måste göras .......