Nagelvård

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Nagelvård

Inlägg av Salsaslas »

En tråd för de som funderat på naglar i förhållande till strängarna. Dvs målet är inte snygga naglar utan spelbara fingrar. Kontrabasister verkar vinkla handen så att det spelar med sidan av fingret och slipper därmed den lilla nagelissue som jag funderar. Just ”kontrabashögerhandsvinkeln” som säkert har sitt ursprung i kontrabasens storlek och utformning är svår att använda på elbasen.

Hur slipper man den där lilla extra oönskade detalj i anslag som beror på nageln? Visst det är väl bara att klippa ner naglarna så långt det går! Men dels så växer de ut ganska snabbt och dels kan jag i sådana nedklippta stunder sakna lite nagel de få gånger jag sätter mig med en vanlig gura och vill dra i sådana lite tunnare strängar

Och visst med plektrum finns saknar fundering helt relevans. Men jag som försöker lära mig basen använder framför allt fingrarna

Det kanske inte är något problem men jag har fått för mig att den där lilla nyutväxta nagelkanten färgar ljudet en smula och då tycker jag också att jag inte får det där anslaget och tonen jag vill ha, jo jag vet att det mest beror på teknik, stärkare, bas osv men ändå
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Jag har alltid en knipsare med mig i gigbagen. Annars är det ju bara att bita.
Skriv svar