Att öva, vad & hur?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
BlitzkriegBob
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 jul 2009, 17:06

Att öva, vad & hur?

Inlägg av BlitzkriegBob »

Denna fråga har säkert ställts många gånger, men under veckan så har jag funderat mycket över den.

Under veckan har vi varit på studiebesök på Framnäs för att få upp ögonen hur det är att plugga på folkis. Där träffade vi en lärarinna, som tillsammans med en utav våra lärare(min baslärare för övrigt) berättade för oss att det är ett helt annat fokus på egen träning. Just nu övar jag åtminstone en timme om dagen, både högerhandsövning till metronom och diverse låtar jag spelar på ensamble/själv/basläxa.
Där läggs det dock ned mycket mer tid, förvisso för att bli så duktig som möjligt innan man kanske söker vidare till musikhögskola, men vad övar de på? Och är det något man borde börja öva på redan nu?

Mycket tacksam om någon med insikt skulle kunna förklara för mig, och möjligen ge mig ett tips eller två på övningar.

Har ingen aning vars denna tråd bör placeras, om det borde ligga här, under "övrigt", "teknik" eller "musikteori". Flytta den gärna om jag är dum i huvudet!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Jag har inte övat på flera år, om man ser till teori och teknik. Däremot så blir man ju mer uthållig och stark i fingrarna genom konstant spelande. Men vad gäller öva i bemärkelsen sitta ner och öva skalor, slapteknik, fingersättning osv så gör jag det i stort sett aldrig. Jag är så bra som jag behöver vara för att spela den musiken jag gör. Bortsett från att jag har börjat lira mer med plektrum senaste tiden, och tränat lite för att komma igång med det, så övar jag inte. Jag ägnar mig istället åt att förfina mitt uttryck. :wink:

Men det beror ju på vad man har för ambitioner med sitt spelande också. Vill man bli mer mångsidig, klara sig i flera situationer, lära sig flera olika tekniker osv så behöver man ju konstant öva. Men sen vill man ju gärna kunna sätta det i sammanhang och använda sig av det i praktiken också. Jag spelar pop och punkrock, då får jag sällan användning för avancerade skalor, slapping, tapping osv. Det handlar mer om att få till så bra ljud som möjligt.
/Linus
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25763
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Att öva, vad & hur?

Inlägg av fieldflower »

BlitzkriegBob skrev:Har ingen aning vars denna tråd bör placeras, om det borde ligga här, under "övrigt", "teknik" eller "musikteori". Flytta den gärna om jag är dum i huvudet!
Ingalunda dum i huvudet, men Teknik känns väl som ett bra ställe.
Jag bistår med en flytt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Du skulle ha följt med Daniel när han hälsade på mig yo! :D Trots att jag snart gått 2 år på folkis vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Det låter som det du gör redan nu är ungefär samma, ensemblelåtar som ska läras, läxa från basläraren(både låtar och teknikövningar) etc. Fast går man musiklinjen på folkis så kan man lägga ner så mycket mer tid på det så det blir lite mer intensivt. Söker du till Framnäs i vår kanske vi träffas då. 8)



Edit: Ja, ett tips har jag ju! Om du inte redan nu plockar ut låtar så börja göra det, du kan också skriva ner det du plockar ut, i ackordsanalyser/tabs/noter whatever. Då tränar man inte bara gehöret utan också lite praktisk musikteori.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BlitzkriegBob
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 07 jul 2009, 17:06

Inlägg av BlitzkriegBob »

Jag kanske skulle ha gjort det :) Men han var så uppspelt över att få träffa dig, så jag ville inte heller tränga mig på heller, hehe. Framnäs var förövrigt bland det mysigaste jag upplevt, och visst kommer jag söka. Men jag har två år kvar på gymnasiet, så stanna två år till vettja!
Ja, det låter som en bra idé. Har börjat plocka ut för öra, men lätt är det då inte :)

Edit - Tack för flytten :)
Livet är en fest, som de sjöng under 70-talet!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Semi-off topic...

Men är det inte klokt att öva på sånt man INTE kan?
Annars är det väl mer repitition vi pratar om?

Vill man lära sig idiotsnabba rusningar i harmonisk moll över hela halsen är det ju där man ska börja... ställa in metronomen på 4 BPM långsammare än sitt fortaste och sen öka. Vill man få ordning på sväng och groove är det ju smartarae att spela ihop med någon skön trummis... vill man öva upp notläsning så är det ju bara att sätta igång med det.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar