Dämpa strängar.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Dämpa strängar.

Inlägg av Bullen »

Är helt kass på att dämpa strängar vid plektrumspel, nån som har lite tips hur man kan göra på ett smidigt sätt?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Sidan av plektrumhanden? Du vevar väl inte à la Pete Townsend när du lirar antar jag?

Lägg plektrumhandens sida vid stallet, och öva långsamt, och ha handen så att du kan dämpa de strängar som låter för mycket, med handsidan och lillfingret. Så gör åtminstone jag!

Testa dig fram utifrån den mallen?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Nåt liknande kör jag med. Det är dock lite klurigt när man har mycket häng på axelbandet.. Men vill man vara fin får man ju som bekant lida pin :)
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

tänk som att du ska chugga när du spelar metal... annars är det bara att börja långsamt och träna... jag tycker det är svårt att spela nära stallet eftersom det blir så jäkla långt ner så man måste vinkla handen...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

om du har probs med att dämpa med köttigheten av fröken höger så kan jag tipsa om att dämpa strängar som inte ljuder med vänstern.. då kan du veva rätt friskt med högern och se rockigt ball ut.. och det är ju minst 60% av jobbet
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag har alltid dämpat med vänsterhanden i första hand, kompletterat med en aning med högerhandens lillfinger i andra hand.

Det sker helt intuitivt - utan att jag behöver tänka efter - och med olika fingrar beroende på vad jag ska spela.

Dämpa med enbart högern låter puckat i min värld. Hur i hela världen dämpar man E, D och G när man spelar på A-strängen? Jag är inte överdrivet teoretisk av mig, men i min värld låter det som ett ganska dåligt råd att försöka dämpa med enbart högern. Men ni kanske är duktigare än jag...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Du har naturligtvis rätt, Inber. Man måste använda även vänsterhanden för att dämpa strängarna, även om jag på nåt vänster lyckas ganska bra med enbart högern... vet inte exakt hur, men det är väl 95% tur :D
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det får mig att tänka på den där tråden om musiklärare och plektrumspel.

Jag har 2tips. Håll inte spindelgrepp med vänsterhanden! Lägg ner fingrarna över greppbrädan och börja köra baseballgrepp istället!
Den andra gäller dämpning av e-strängen. Jag dämpar den när jag inte spelar på den genom att toucha den med långfingret. Inte särskilt hårt, men ändå.

Och jag tycker man ska veva på och inte bara spela vid stallet...
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Många bra tps, man tackar! Satt lite igår och försökte öva på det och kom fram till att jag faktiskt alltid dämpar utan att tänka på det, även om det inte funkar tillräckligt bra kanske. Är väl bara och öva antar jag...
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar