Consistency

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Consistency

Inlägg av Liten »

Slår ett slag för något vi pratar väldigt lite om: consistency!
Hur mycket övar ni detta?
Jag övar det på tok för lite...

MarlowDK känner vi ju till sedan tidigare.. och visst är det kanon att kunna se samtidigt som man hör vad som liras.. så.. för er som inte plockat ut dessa låtar tidigare så rekommenderar jag dessa stilstudier i consistency!!..

Bobby Vega la den här basgången på en sly stone låt som heter "i get high on you"
I mina öron bland de bästa plektrumspel på bas någonsin! Varje gång jag hör denna slås jag av hur massa öva det kräver för att få in den där lokomotiv-känslan..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wSqZAyxmQuw[/youtube]


Sen har vi en nyfunnen gammal vän: Boogie Baby med GCS! Hade helt glömt denna! Basslingan är ju inte speciellt svår men det är lögn i fan att tro att det är lätt att få consistency som känns bra! Typisk basgång som lätt blir sloppy och totalt fallerar om man inte passar sig riktigt noga!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zq_GOvMhj1o[/youtube]



Edit: Tycker han gör ett bra jobb i båda dessa klippen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Är det uthållighet du menar? I såfall har jag måååååånga timmars rep och hundratals gig genom åren i armar och händer. Jag tror det är den bästa övningen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

RolleHarris skrev:Är det uthållighet du menar? I såfall har jag måååååånga timmars rep och hundratals gig genom åren i armar och händer. Jag tror det är den bästa övningen
Uthållighet är en del i det hela.. den del som gör att man verkligen pallar... men mer att man verkligen fokuserat på att hålla kvalitén på det man faktiskt spelar.
Jag kan spela i flera timmar i sträck.. men håller jag jämn kvalité över de där timmarna? Tränar jag på att hålla jämn kvalité?..

Edit:
För att förtydliga:

Ta klippen ovan som exempel.. jag har aldrig hört just dig spela men jag är säker på att fler med mig har svårt att hålla jämnt, svängigt och skönt spel till dessa låtar... inte att man inte orkar lira dem.. utan att hålla jämn kvalité på spelet..

Är jag otydlig?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Liten skrev:
RolleHarris skrev:Är det uthållighet du menar? I såfall har jag måååååånga timmars rep och hundratals gig genom åren i armar och händer. Jag tror det är den bästa övningen
Uthållighet är en del i det hela.. den del som gör att man verkligen pallar... men mer att man verkligen fokuserat på att hålla kvalitén på det man faktiskt spelar.
Jag kan spela i flera timmar i sträck.. men håller jag jämn kvalité över de där timmarna? Tränar jag på att hålla jämn kvalité?..

Edit:
För att förtydliga:

Ta klippen ovan som exempel.. jag har aldrig hört just dig spela men jag är säker på att fler med mig har svårt att hålla jämnt, svängigt och skönt spel till dessa låtar... inte att man inte orkar lira dem.. utan att hålla jämn kvalité på spelet..

Är jag otydlig?
Hehe du har helt rätt. Det är annat att piska 8-delar med plektrum så klart. Det kanske var jag som missupfattade det hela. Det är klart att man ska öva för att spela jämnt. Jag kanske var otydlig jag med, jag tror att man behöver öva mycket på uthållighet de första åren man lär sig spela och sen när man nött in musklerna och händerna och hjärnan så kan man lira mer avslappnat. Men jag tror också att repa med band och giga ger bättre känsla och uthållighet än att öve själv hemma.
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Inlägg av Hatt_Johan »

RolleHarris skrev:
Liten skrev: Men jag tror också att repa med band och giga ger bättre känsla och uthållighet än att öve själv hemma.
Jag tror tvärt om. när man övar hemma så har man ju mer chans att koncetrera sig på just dynamiken. När man giggar/repar så är det ju helheten som ligger i fokus.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

RolleHarris skrev:
Liten skrev:
RolleHarris skrev:Är det uthållighet du menar? I såfall har jag måååååånga timmars rep och hundratals gig genom åren i armar och händer. Jag tror det är den bästa övningen
Uthållighet är en del i det hela.. den del som gör att man verkligen pallar... men mer att man verkligen fokuserat på att hålla kvalitén på det man faktiskt spelar.
Jag kan spela i flera timmar i sträck.. men håller jag jämn kvalité över de där timmarna? Tränar jag på att hålla jämn kvalité?..

Edit:
För att förtydliga:

Ta klippen ovan som exempel.. jag har aldrig hört just dig spela men jag är säker på att fler med mig har svårt att hålla jämnt, svängigt och skönt spel till dessa låtar... inte att man inte orkar lira dem.. utan att hålla jämn kvalité på spelet..

Är jag otydlig?
Hehe du har helt rätt. Det är annat att piska 8-delar med plektrum så klart. Det kanske var jag som missupfattade det hela. Det är klart att man ska öva för att spela jämnt. Jag kanske var otydlig jag med, jag tror att man behöver öva mycket på uthållighet de första åren man lär sig spela och sen när man nött in musklerna och händerna och hjärnan så kan man lira mer avslappnat. Men jag tror också att repa med band och giga ger bättre känsla och uthållighet än att öve själv hemma.
Best school there is! :nickar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hatt_Johan skrev:
RolleHarris skrev:
Liten skrev: Men jag tror också att repa med band och giga ger bättre känsla och uthållighet än att öve själv hemma.
Jag tror tvärt om. när man övar hemma så har man ju mer chans att koncetrera sig på just dynamiken. När man giggar/repar så är det ju helheten som ligger i fokus.
Och det är 99ggr av 100 just det som vi är där för.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

RolleHarris skrev:Det är annat att piska 8-delar med plektrum så klart.
ja. att spela tajt med 8-delar (och 4-delar) med jämn ton är något av det svåraste som finns. tycker jag iaf...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Simon Andersson skrev:
RolleHarris skrev:Det är annat att piska 8-delar med plektrum så klart.
ja. att spela tajt med 8-delar (och 4-delar) med jämn ton är något av det svåraste som finns. tycker jag iaf...
+100
Samma sak.. alla kan göra det men uj vad man behöver öva om man ska göra det bra!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

Perfekt är tråkigt...brukar jag skylla på i stället för att öva :roll:
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Liten skrev:
Simon Andersson skrev:
RolleHarris skrev:Det är annat att piska 8-delar med plektrum så klart.
ja. att spela tajt med 8-delar (och 4-delar) med jämn ton är något av det svåraste som finns. tycker jag iaf...
+100
Samma sak.. alla kan göra det men uj vad man behöver öva om man ska göra det bra!!
+101

Jag kan inte påstå att jag övar chops nu för tiden, men just jämnhet i timing, anslag och ton är nåt som jag konstant jobbar på att upprätthålla och förbättra.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

klasextas skrev:Perfekt är tråkigt...brukar jag skylla på i stället för att öva :roll:
I vissa fall håller jag med dej MEN om man HAR tekniken så kan man välja bort den...har man INTE tekniken så kan man inte hosta fram den...;-)

Jag brukade programmera ett beat på en trummaskin och sen sitta och mata mer eller mindre samma riff typ huuuur länge som helst...
Jag tycker nog att utmaningen mycket ligger i när man väljer att AVVIKA((??Stavas det verkligen så?!?)) ifrån det man konsekvent lirat i några minuter för DÅ är det så jävla lätt att man tappar grooven.....
Tycker att det känns som att man gräver ned sej i basen när man spelar något konsekvent ett bra tag och när man sen ska snabbt upp till ytan igen så gäller det att hålla i bitarna....så det är ju ett bra sätt att öva tycker jag....lira samma sak tills du hamnar i halvtrans....då byter du till ngt annat och försöker bibehålla svänget och intensiteten....kan räcka med att addera ett par toner så förändrar det hela grejen...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

Jag tycker inte heller det är kul med basister som spelar FÖR svajigt, eller otajt. Det jag far efter är mer att det blir mer dynamik om en basist spelar mindre "perfekt". Inom vissa gränser förstås - och de gränserna är väl olika för alla. Det kanske mer är frasering jag menar. Vad vet jag?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

klasextas skrev:Jag tycker inte heller det är kul med basister som spelar FÖR svajigt, eller otajt. Det jag far efter är mer att det blir mer dynamik om en basist spelar mindre "perfekt". Inom vissa gränser förstås - och de gränserna är väl olika för alla. Det kanske mer är frasering jag menar. Vad vet jag?
...eeh...?
Det blir mer DYNAMIK??
Viss musik kräver stor exakthet...när man spelar med stor exakthet i musik som inte kräver det så blir det lätt fjantigt...i min värld handlar det om att vara musikalisk....om jag har världens bästa teknik OCH stor uppfattning så är nog chansen bra mycket större att jag spelar bra i dom flesta sammanhang än om jag har kass teknik och hoppas på slumpen....??
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag upplever att jag spelar ganska konsekvent när jag spelar med plektrum och är väl bekant med vad jag ska spela. Då går det som tåget. Men ska man dra mitt spelande generellt så är jag rent värdelös ena stunden och genial den andra.
Intressant resonemang för jag tycker att den nivån en basist bedöms på är hur kompentent basen spelas före hur svårt något som spelas är och som jag ser det så är det flow som en basist innehar/uppvisar det som är skillnaden mellan bra och dåligt många gånger.
Gäst

Re: Consistency

Inlägg av Gäst »

Liten skrev: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wSqZAyxmQuw[/youtube]
Är det du i videon? Hatten av i så fall, du chefar! Jag älskar det där mjutade Bobby Vega-plektrum-spelet. Enligt min smak så är det sååå mycket coolare än fingerfunk. Grymt lirat.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Re: Consistency

Inlägg av Will »

Senast redigerad av Will den ons 16 jun 2010, 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

Det där marlowedkklippet är så grymt inspirerande! så bra!
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

Ju mer jag funderar är det nog snarare frasering jag menar. Om man kan variera den får man till dynamiken i sitt spel. Men jag tror ändå att det IBLAND kan funka om man spelar på gränsen till vad man klarar tekniskt.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

klasextas skrev:Ju mer jag funderar är det nog snarare frasering jag menar. Om man kan variera den får man till dynamiken i sitt spel. Men jag tror ändå att det IBLAND kan funka om man spelar på gränsen till vad man klarar tekniskt.
Mmm...du tror inte att det funkar OFTARE om man är lite mer tekniskt skicklig?? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

f-bass skrev:
klasextas skrev:Ju mer jag funderar är det nog snarare frasering jag menar. Om man kan variera den får man till dynamiken i sitt spel. Men jag tror ändå att det IBLAND kan funka om man spelar på gränsen till vad man klarar tekniskt.
Mmm...du tror inte att det funkar OFTARE om man är lite mer tekniskt skicklig?? ;-)
Ha ha, OK, jag ger mig. Bara man inte är FÖR duktig så...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

klasextas skrev:
f-bass skrev:
klasextas skrev:Ju mer jag funderar är det nog snarare frasering jag menar. Om man kan variera den får man till dynamiken i sitt spel. Men jag tror ändå att det IBLAND kan funka om man spelar på gränsen till vad man klarar tekniskt.
Mmm...du tror inte att det funkar OFTARE om man är lite mer tekniskt skicklig?? ;-)
Ha ha, OK, jag ger mig. Bara man inte är FÖR duktig så...
Vad menar du händer när man blir FÖR bra? Går man över ngn teknisk gräns där man plötsligt tappar musikalitet,smak och stilkänsla?
Jag kan spela Donna lee ganska så fort....betyder det per definition att jag INTE kan spel Anarchy in the uk med värdens största balle?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

Det var skämtsamt menat. Dock så tycker jag illa om när musik låter BARA teknik och ingen känsla.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

klasextas skrev:Det var skämtsamt menat. Dock så tycker jag illa om när musik låter BARA teknik och ingen känsla.
då är vi två! Jag HATAR sportmusik.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

f-bass skrev:
klasextas skrev:Det var skämtsamt menat. Dock så tycker jag illa om när musik låter BARA teknik och ingen känsla.
då är vi två! Jag HATAR sportmusik.
Sportmusik! Tack för den! :tummenupp:
Skriv svar