Barre´

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Barre´

Inlägg av Bastappe »

Jag har mer och mer gått över till att lägga pekfingret som barre´ vid melodispel och även helt allmänt. Helt omedveten utveckling. Nå´n mer än jag? Får nog öva bort otyget!
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jodå, visst får man använda barré. Det är du, jag och Gary Willis som gör det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

basmartin skrev:Jodå, visst får man använda barré. Det är du, jag och Gary Willis som gör det.
Då är jag i gott sällskap. :D
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Jag önskar att jag använde barré mycket mer än vad jag gör, men det känns tyvärr inte naturligt :|
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Det är bara att passa på så länge man får. Vid årsskiftet går nämligen Sveriges undantagstid ut, och barréförbudet inom EU kommer då att gälla även i Sverige.

Sen är det bara Gary Willis som spelar lagligt av er tre.

/Alexander
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Alexander skrev:Det är bara att passa på så länge man får. Vid årsskiftet går nämligen Sveriges undantagstid ut, och barréförbudet inom EU kommer då att gälla även i Sverige.

Sen är det bara Gary Willis som spelar lagligt av er tre.

/Alexander
Han är numera spansk medborgare och måste följa samma EU-direktiv som oss andra. Lite synd.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Det finns ju dock en liten möjlighet, man kan ansöka om barréundantag via försäkringskassan, E108 heter blanketten. Bara att ladda ner på:
http://www.forsakringskassan.se
Dom beviljar bara 10 st om året dock, så skynda er!
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

aleklint skrev:Det finns ju dock en liten möjlighet, man kan ansöka om barréundantag via försäkringskassan, E108 heter blanketten. Bara att ladda ner på:
http://www.forsakringskassan.se
Dom beviljar bara 10 st om året dock, så skynda er!
Får man barréa hur mycket man vill om man får det beviljat?
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

magstorm skrev:
aleklint skrev:Det finns ju dock en liten möjlighet, man kan ansöka om barréundantag via försäkringskassan, E108 heter blanketten. Bara att ladda ner på:
http://www.forsakringskassan.se
Dom beviljar bara 10 st om året dock, så skynda er!
Får man barréa hur mycket man vill om man får det beviljat?
Om du blir beviljad får du barréa hur mycket du vill inom ett år, dock max 50 barrégrepp per låt. (fastställt av EU:s arbetsskyddstyrelse)
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

aleklint skrev:
magstorm skrev:
aleklint skrev:Det finns ju dock en liten möjlighet, man kan ansöka om barréundantag via försäkringskassan, E108 heter blanketten. Bara att ladda ner på:
http://www.forsakringskassan.se
Dom beviljar bara 10 st om året dock, så skynda er!
Får man barréa hur mycket man vill om man får det beviljat?
Om du blir beviljad får du barréa hur mycket du vill inom ett år, dock max 50 barrégrepp per låt. (fastställt av EU:s arbetsskyddstyrelse)
:idea: så det är alltså det man har en barometer till...
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Men stopp ett tag?!
Det där gäller inte kvinnor födda före 1976 och män födda 1974 eller tidigare. Däremot är det så att alla som förut hette Anders nu har bytt namn till George sen vi gick med i EU. Detta går såklart att överklaga hos lokala överklagarmyndigheten. Själv har jag eftersom jag har ett konstigt efternamn diplomatisk immunitet gällande barré. Det har alla med konstiga efternamn. Kul!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Tarzan08 skrev:Men stopp ett tag?!
Det där gäller inte kvinnor födda före 1976 och män födda 1974 eller tidigare. Däremot är det så att alla som förut hette Anders nu har bytt namn till George sen vi gick med i EU. Detta går såklart att överklaga hos lokala överklagarmyndigheten. Själv har jag eftersom jag har ett konstigt efternamn diplomatisk immunitet gällande barré. Det har alla med konstiga efternamn. Kul!
Aha, det visste inte jag.. Hur konstigt måste efternamnet vara för man ska få diplomatisk immunitet?
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Tarzan08 skrev:Men stopp ett tag?!
Det där gäller inte kvinnor födda före 1976 och män födda 1974 eller tidigare. Däremot är det så att alla som förut hette Anders nu har bytt namn till George sen vi gick med i EU. Detta går såklart att överklaga hos lokala överklagarmyndigheten. Själv har jag eftersom jag har ett konstigt efternamn diplomatisk immunitet gällande barré. Det har alla med konstiga efternamn. Kul!
Men Tarzan, här har du ju världens chans att flasha lite: ta ett kort där du barréar och byt avatar. Visa att du är licensed to barré! Det kan ju t o m ge fler gig om du gör lite reklam för det.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Jag anser (stödjer mig mot lag 765 i baslagen om dumhet) att detta är OK!

Personligen tycker jag att ett sådant "ackord" gör sig bäst om man tudelar tonerna med en liten lätt paus så att de i sig utgör en del av en sk "basgång" eller så skippar man detta och hamnar per automatik under (lag 457 icke frivilligt FEL på bas)

Då kan man tyckas vara på hal is och detta anser jag inte vara helt fel...

Lyssna, avväg och fatta ett beslut och efter det är det försent....

Har man utnyttjat detta och inser det allt för sent Då är det RÄTTT... 8)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

aleklint skrev:
Tarzan08 skrev:Men stopp ett tag?!
Det där gäller inte kvinnor födda före 1976 och män födda 1974 eller tidigare. Däremot är det så att alla som förut hette Anders nu har bytt namn till George sen vi gick med i EU. Detta går såklart att överklaga hos lokala överklagarmyndigheten. Själv har jag eftersom jag har ett konstigt efternamn diplomatisk immunitet gällande barré. Det har alla med konstiga efternamn. Kul!
Aha, det visste inte jag.. Hur konstigt måste efternamnet vara för man ska få diplomatisk immunitet?
Det måste vara tre hårda konsonanter i följd.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

basmartin skrev:Jodå, visst får man använda barré. Det är du, jag och Gary Willis som gör det.
Och jag! :P
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

enor skrev:
basmartin skrev:Jodå, visst får man använda barré. Det är du, jag och Gary Willis som gör det.
Och jag! :P
Hej Magnus!

Välkommen till våran lilla klubb!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Då får jag ansluta mig till klubben ja me.

En som använder sig av detta kanske lite föör ofta är Tal Wilkenfeld.. men hon gör det bra.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Men hon bor ju inte inom EU, dessutom har hon ett ganska konstigt efternamn.
Vet inte vilket år hon är född, så kanske klarar hon barréundantaget även där.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Tarzan08 skrev:Men hon bor ju inte inom EU, dessutom har hon ett ganska konstigt efternamn.
Vet inte vilket år hon är född, så kanske klarar hon barréundantaget även där.
Enligt wikipedia är hon född 1986, så det blir inget barréundantag där inte..
Synd för henne.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

aleklint skrev:
Tarzan08 skrev:Men hon bor ju inte inom EU, dessutom har hon ett ganska konstigt efternamn.
Vet inte vilket år hon är född, så kanske klarar hon barréundantaget även där.
Enligt wikipedia är hon född 1986, så det blir inget barréundantag där inte..
Synd för henne.
Som sagt, hon bor ju utanför EU. Så EUs barréregler påverkar henne inte.
Undrar när det kommer internationella regler för barré.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Nick skrev:
aleklint skrev:
Tarzan08 skrev:Men hon bor ju inte inom EU, dessutom har hon ett ganska konstigt efternamn.
Vet inte vilket år hon är född, så kanske klarar hon barréundantaget även där.
Enligt wikipedia är hon född 1986, så det blir inget barréundantag där inte..
Synd för henne.
Som sagt, hon bor ju utanför EU. Så EUs barréregler påverkar henne inte.
Undrar när det kommer internationella regler för barré.
Det finns ju Barréreglementet i vissa asiatiska länder, dock verkar det finnas många kulturella skillnader som behöver överbryggas innan man kan sammanlänka de olika regelverkena.
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

Hallo Barrélovers

Eran utredning handlar om att hålla pekfingret som ett barréackord vid solospel (om jag förstått avhandlingen rätt) och inte om ackordspel. Mina funderingar är mer om barréackord, som fungerar ju utmärkt på gitarr att anslå alla strängarna med ett plektrum och få ett sjysst twang. På basen tycker jag inte det fungera att anslå alla strängar (med något ackord eller barréackord) ger bara ett massivt olyssningsbart megabröl och inte något skönt samklingande (jo, jag har stämt basen). How come? Varför är det inte samma grej att spela ackord på basen? Arpeggio funkar men inte...
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

I mitt fall handlar det inte om barré endast vid solospel, utan även vid vanligt löpande kompspel, så att säga. Man skulle kunna säga att alla fingrar hoppar runt på de olika strängarna, UTOM pekfingret som alltid ligger förankrat på E-strängen, och istället "barréar" vid behov av toner på de ljusare strängarna.

Angående ackord på bas så är det helt enkelt inte basens fel utan det mänskliga örats. I låga register är skillnaden mellan varje ton mindre (om man ser till frekvensen i hertz) och när toner ligger för nära varann, frekvensmässigt, förmår inte våra öron skilja på det riktigt utan tolkar det som ett slags gröt.

Lägg märke till att ju längre upp på bashalsen du lägger ditt barréackord, ju mer anständigt låter det (om än aldrig helt och hållet kul). Av denna anledning brukar jag alltid förminska ackord på bas till max tre toner - en baston och de två "karaktärstonerna" (som de ibland kallas i musikteorin) - oftast tersen och septiman. Med bara dessa tre toner blir ackordet tillräckligt "glest" lagt för att det ska funka till och med rätt långt ner på halsen.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

enor skrev:I mitt fall handlar det inte om barré endast vid solospel, utan även vid vanligt löpande kompspel, så att säga. Man skulle kunna säga att alla fingrar hoppar runt på de olika strängarna, UTOM pekfingret som alltid ligger förankrat på E-strängen, och istället "barréar" vid behov av toner på de ljusare strängarna.
Det där var en intressant teknik som jag aldrig har sett. Spelar du med plektrum eller fingrarna (tänker på dämpningen)?
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Skriv svar