Bastab, Gitarrer & bas, trummor & hat - Hästpojken

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
OskarMO
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 11:35

Bastab, Gitarrer & bas, trummor & hat - Hästpojken

Inlägg av OskarMO »

hej !
någon som har tab/kan plocka ut tab till den här låten ?
får ingen ordning alls när jag försöker att bara lyssna på låten och härma, är ju inte så duktig, och kan inte hitta någon tab, nån som kan göra en liten nybörjare en fet tjänst? :)

http://open.spotify.com/track/4udnAXOUumODSdj8rDdtp1
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Bastab, Gitarrer & bas, trummor & hat - Hästpojk

Inlägg av inber »

OskarMO skrev:hej !
någon som har tab/kan plocka ut tab till den här låten ?
får ingen ordning alls när jag försöker att bara lyssna på låten och härma, är ju inte så duktig, och kan inte hitta någon tab, nån som kan göra en liten nybörjare en fet tjänst? :)

http://open.spotify.com/track/4udnAXOUumODSdj8rDdtp1
Om du är nybörjare skulle jag rekommendera någon enklare låt. Den där basisten spelar rätt drivet och bra IMHO men det är alldeles för mycket synkoper och andra finesser för att du ska få någon ordning på det med tabs. Nu är jag inte någon stjärna på tabs, jag har spelat på gehör och möjligen harmisar hela livet, men jag tycker man tappar rytmen helt i tabs. Tabs funkar bäst för ganska raka komp. Jag skulle nog kunna spela den där låten precis som förlagan rakt av på gehör men det vete sjutton om jag skulle klara det från tabs, om man säger så.

Bara för att det är få ackord är det inte alltid enkelt. Om du däremot skruvar ner ambitionen att spela exakt samma toner och figurer som basisten på inspelningen så blir det ju oerhört mycket enklare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

tänk va vi är olika människor.. jag har lättast för kluriga basgrejjor just MED tabs.. jag har aldrig lärt mig noter och vet inte instinktivt vad noten sitter på halsen.. jo jag hittar den direkt med gehör.. men om nån säger till mig att vi ska spela G C E på samma vis blir mina bandkamrater irriterade över att om jag kommer med en låt så skriver jag GCE som E3 A3 E0 antar att vi fungerar olika allihopa bara..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
OskarMO
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 11:35

Inlägg av OskarMO »

Om du är nybörjare skulle jag rekommendera någon enklare låt. Den där basisten spelar rätt drivet och bra IMHO men det är alldeles för mycket synkoper och andra finesser för att du ska få någon ordning på det med tabs. Nu är jag inte någon stjärna på tabs, jag har spelat på gehör och möjligen harmisar hela livet, men jag tycker man tappar rytmen helt i tabs. Tabs funkar bäst för ganska raka komp. Jag skulle nog kunna spela den där låten precis som förlagan rakt av på gehör men det vete sjutton om jag skulle klara det från tabs, om man säger så.

Bara för att det är få ackord är det inte alltid enkelt. Om du däremot skruvar ner ambitionen att spela exakt samma toner och figurer som basisten på inspelningen så blir det ju oerhört mycket enklare.
Det låter klokt, tack !
Skriv svar