Sitter fast i basboken 1

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Sitter fast i basboken 1

Inlägg av FredHall31 »

Jag har just börjat med "The first waltz" i basboken 1 och jag får inte till det.
Dels så får jag inte riktigt till takten för det är svårt att höra (bas) noterna över dom övriga instrumenten samt så är det "punktering" och 3/4 takt (nytt för mig), och dels så verkar det som jag inte har dom rätta noterna.

Jag tänkte kolla först, som en snabb lösning, om nån av er har en midi-fil (eller annat kompitabelt format) av "the first waltz" som jag kan ladda upp till Guitar Pro 5 så jag kan se hur basen är ordnad.
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

app,app inget fusk!:-)
bara att bläddra tillbaka så ser du vart tonerna ska sitta.
sen är det tre du ska räkna till i den låten.
tillycke!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Emilivarsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 14:21
Ort: Malmö

Inlägg av Emilivarsson »

Punkteringarna sitter på halvnoter vilket gör att dom räknas som tre slag(alltså en takt)! Så räkna tre pulsslag per not!
Om du vill ha tonerna i A delen så blir de ... C , E , F , E , F , G , C , G (C)
På B delen är där bara en ton som inte var med i A delen, nämligen D.
Annars finns allt du behöver veta tidigare i boken :)
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Hm..kanske jag har uppfattat dom rätta noterna ändå men eftersom jag inte har uppmärksammat korrekt takt och antal spelade noter så det blir bara koas.

Som jag såg det, i "A-delen", så består den första, andra, tredje, fjärde och femte takten av C3 (3=bandet), E2, F3, E2 och F3 respektive. Så läste jag av noterna iallafall och försökte spela dom.
Om jag förstår er rätt så är en punktnot, i första takten C, igentligen C spelad 3 gånger?
Jag måste vara lättare tondöv då jag har svårt att matcha hela alltet :P.
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

FredHall31 skrev: Om jag förstår er rätt så är en punktnot, i första takten C, igentligen C spelad 3 gånger?
Nejnej. En enda not, men den är tre taktslag lång.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

en punkt vid en not förlänger den med halva sig själv, 50% om du så villl. alltså, en halvnot blir tre slag istället för två, en fjärdedelsnot blur en fjärdedel och en åttåndel långt, osv. du spelar bara en gång per skriven plump så att säga, men åttåndelar och sånt kan vara ihopbalkade för att man lättare ska se hur många de är. tyst är du bara när det är pauser inskrivna. tomhet betyder ingenting i noter.
/Martin
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Jag funderar på om du har gjort de olika "klapp"-övningarna i boken? Om du gör dem noga så bör du få till hur notering av olika rytmer ser ut och går till. En del av de där övningarna är riktigt knepiga, men de har alltid någon enklare att börja med, för varje ny grej de lägger till. Följer man bara bokens alla övningar, inte bara låtarna, så är den oerhört pedagogisk, men att bara spela låtarna (som ju är det skojiga, det håller jag villigt med om), är tyvärr inte tillräckligt för att kunna ta sig vidare, så man får göra de andra övningarna också.

PS Återkom gärna med fler frågor, det här forumet är väldigt tillmötesgående och alla försöker hjälpa alla!
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

enor skrev:
FredHall31 skrev: Om jag förstår er rätt så är en punktnot, i första takten C, igentligen C spelad 3 gånger?
Nejnej. En enda not, men den är tre taktslag lång.
Ah okej! Nu trillar min pollett ner. :) Jag har som sagt lite svårt att höra noter just nu.

Jag funderar på om du har gjort de olika "klapp"-övningarna i boken?
Jag har nog inte gjort några "klapp"-övningar nej. Du menar övningen för "punktering" på sidan 20? Dom tidigare övningarna verkar bara vara teori. "Vad betyder förkortningen D.S" och så vidare.
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Håll i, måste gå och leta upp min Basboken för att se hur sid 20 ser ut... återkommer
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

FredHall31 skrev:
Jag funderar på om du har gjort de olika "klapp"-övningarna i boken?
Jag har nog inte gjort några "klapp"-övningar nej. Du menar övningen för "punktering" på sidan 20? Dom tidigare övningarna verkar bara vara teori. "Vad betyder förkortningen D.S" och så vidare.
Ja just det, det finns en klappövning på sidan 20 (och fler vartefter). Du tjänar massor på att göra både övningarna och "testa dig själv" och verkligen inte fuska, utan gneta dig igenom det här trista nu, så sitter det som en smäck sen när själva spelandet blir mer komplicerat och tar upp mer av din tid (fast att lira är ju bara skoj, så det är lite som att måla, ett bra tråkigt underarbete gör att du får ett snyggt slutresultat som varar länge).

DS står för Dal segno och menas att du ska spela om och om igen från tecknet Segno och framåt (det ser ut som ett dollarteckan som fått strecket på fel ledd och några punkter intill strecket, typ). DS förekommer ofta i samband med att en låt t.ex. tonar ut, så att man lirar och lirar tills det inte hörs något mer ungefär, men det kan också förekomma där låten har en verklig slutton.

En del låtar i den där boken är mer än lovligt träliga, men de har ett pedagogiskt syfte och man tjänar på att jobba sig igenom även de som inte är så skojiga melodiskt.

Du tjänar på att klappa tillsammans med en metronom. Det finns en bra på nätet:
http://www.metronomeonline.com/

jag hittade den här sidan http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_musical_symbols
Ta den med en nypa salt, det är en wiki, men flera saker var i alla fall såpass hyfsade att de är användbara. (andning skrivs dock betydligt oftare med en bock ned mellan noterna och cesur med en omvänd bock, och lägg inget krut på sånt som kvartstoner för det kommer du knappast att möta, de förekommer mer i t.ex. arabisk musik)
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Skriv svar