Att använda tummen för E-strängen. Yay/nay?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Fast nu är det något annat du diskuterar, Johannes. Det som Fredhall31 undrar över är ju om han ska trycka ner tjocka E-strängen med tummen, inte om alla ska låta likadant.

Jag lirar också med basebollgrepp ibland och antagligen trycker jag ner E-strängen med tummen, men det är ju mer när jag lirat så länge att jag blivit trött i vänsterhanden och kompet ligger och mal på samma ton. Men jag skulle aldrig framhäva mig själv som någon speciellt teknisk basist. Jag tycker bara det är synd om Fredhall31 skaffar sig en massa olater.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Gäst

Inlägg av Gäst »

inber skrev:Fast nu är det något annat du diskuterar, Johannes. Det som Fredhall31 undrar över är ju om han ska trycka ner tjocka E-strängen med tummen, inte om alla ska låta likadant.

Jag lirar också med basebollgrepp ibland och antagligen trycker jag ner E-strängen med tummen, men det är ju mer när jag lirat så länge att jag blivit trött i vänsterhanden och kompet ligger och mal på samma ton. Men jag skulle aldrig framhäva mig själv som någon speciellt teknisk basist. Jag tycker bara det är synd om Fredhall31 skaffar sig en massa olater.
Jag diskuterar precis det du beskriver och genom att förklara att det minsann inte alls går för sig att trycka ned E-strängen med tummen så innebär det i förlängningen att alla låter och spelar ungefär likadant. Det är iofs bra om alla har tänkt sig en karriär som basist i Så ska det låta men det kanske inte alls är vad trådskaparen vill hålla på med. Vill killen spela på det sättet så uppmuntra det i stället för att musikskolepolisifrågasätta varför "i helvete han skall nöta in ett minst sagt udda sätt att spela på".

Synd att Tony Levin och Geezer Butler skaffade sig en massa olater förresten. För att inte tala om John Entwistle. Dom skulle alla må bra av en omgång med en bra baslärare som kan visa dom hur man ska spela.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Johannes skrev:
inber skrev:Fast nu är det något annat du diskuterar, Johannes. Det som Fredhall31 undrar över är ju om han ska trycka ner tjocka E-strängen med tummen, inte om alla ska låta likadant.

Jag lirar också med basebollgrepp ibland och antagligen trycker jag ner E-strängen med tummen, men det är ju mer när jag lirat så länge att jag blivit trött i vänsterhanden och kompet ligger och mal på samma ton. Men jag skulle aldrig framhäva mig själv som någon speciellt teknisk basist. Jag tycker bara det är synd om Fredhall31 skaffar sig en massa olater.
Jag diskuterar precis det du beskriver och genom att förklara att det minsann inte alls går för sig att trycka ned E-strängen med tummen så innebär det i förlängningen att alla låter och spelar ungefär likadant. Det är iofs bra om alla har tänkt sig en karriär som basist i Så ska det låta men det kanske inte alls är vad trådskaparen vill hålla på med. Vill killen spela på det sättet så uppmuntra det i stället för att musikskolepolisifrågasätta varför "i helvete han skall nöta in ett minst sagt udda sätt att spela på".

Synd att Tony Levin och Geezer Butler skaffade sig en massa olater förresten. För att inte tala om John Entwistle. Dom skulle alla må bra av en omgång med en bra baslärare som kan visa dom hur man ska spela.
Vad bra!

För för då kan man ju besvara alla frågor med att man kan göra som man själv vill. Viktigast är ju ändå att odla sin unicitet. Varför dra nytta av erfarenheten av dem som hållt på ett tag? Alla svar är ju rätt.

Jag tror nog att Fredhall31 har förmåga att både tänka själv och att spela kul saker. Hur spännande det låter om basen sitter knappast i om man spelar med tummen eller inte. Musiken sitter mellan öronen, inte i fingrarna.

Nej, nu går jag och tar mig en fredags-GT. :roll:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alright, alright, du vinner. Låt bli tummen.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25748
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag tycker...
Öva på att spela utan tummen, men skäms absolut inte för att ta till den om det känns rätt ibland...

Inber har rätt i att om man får in tummen som en så självklar del av spelandet att det är svårt att använda andra fingrar på E-strängen kan det bli hämmande för spelandet längre fram eftersom vi har så förtvivlat få tummar på varje hand.

Men så länge du använder tummen som ett komplement som tillför och inte hämmar ditt spelande är det bara att rocka på.:tummenupp:

Mina 5 öre värt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Okej tack everyhopa. Många bra synpunkter. :)

På min nuvarande nybörjar-nivå så använder jag tummen bara när det känns bra på vissa långsamma låtar. Inget jag funderat på att göra permanent utan bara för att få ett annat synsätt på mitt spel.

Tack igen för feedbacken!
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Johannes skrev: Synd att Tony Levin och Geezer Butler skaffade sig en massa olater förresten. För att inte tala om John Entwistle. Dom skulle alla må bra av en omgång med en bra baslärare som kan visa dom hur man ska spela.
Måste ge Johannes lite cred för det här fantastiska citatet. Jag skrattade riktigt gott åt det. :D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Om man precis börjat med ett instrument är ju rekommendationen att göra "rätt" i början. När man lärt sig det kan man experimentera med andra grepp.

Så jag säger Nay till tumgreppet i början av karriären.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hur som helst, det ser jävligt coolt ut. Brukar ta nån ton då och då med tummen... känns lika skönt som TT reklamen på 70-talet
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Håller med inber och fältblomman på det här. Lär dig spela med en bra grundteknik. Det är lätt att göra illa sig om man lirar/övar mycket.

När man sen har en hyfsad teknik kan man känna efter hur det känns bäst för en själv. Då kan man hålla händerna som döda fiskar (det gör jag) bäst man vill..

Tycker inte det har nåt att göra med musikstil eller skapande att göra.. Jag lirar allt från jazz till dödsmetall med samma P bas och rejält med häng.. :D


Edit: Att dämpa med tummen är en helt annan femma dock, speciellt om man har basen närmare golvet än armhålan. Till det säger jag yay :)
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

jag skulle säga att köra med fingrarna på vanligt sätt kommer att i 99%(vetenskapligt uträknad procentsats på min C-64 i 9års åldern) ge större smidighet. men i specialfall tex vid nåt krångligt grepp som man just kom på så är det fullt legalt.

jag tror dock att du får till bättre ergonomi om du kör traditionellt och pga det så blir det på sikt lättare.

många nybörjare(jag är utb elbaspedagog) tycker att det är jobbigt att trycka ned e-strängens lägsta toner och det är helt korrekt. Med tiden(inte speciellt mkt tid) så blir det lättare.

om du verkligen vill se till att skaffa dig smärta, kramp och en allmänt otrevlig tillvaro så kan du fanatiskt öva ett finger per band dvs spela på strängarna i tur och ordning band 1,2,3,4 strängbyte 1,2,3,4 osv.
nån kommer förr eller senare rekommendera denna övning för att "träna" fingrarna. när det händer - spring! dels är det skittråkigt. dels så är det enl mig en olämplig teknik på elbasens lägsta band, sen så tror jag att man ska ha spelat rätt länge innan man utsätter sin kropp för sånt. Detta är ingen nybörjarövning, alldeles för jobbig för kroppen.

Till att börja med - spela massa låtar! det är skoj och man får till nån slags grej som funkar. sen när man kört ett tag kan man försiktigt tänka på teknik.
Ta det med en lärare!
Investera i en enda lektion i detta stadiet för att få ett par övningar som passar just dig och inte nån random internetövning som kanske kräver massor av slit och dessutom övar något som du redan kan. = bortkastat slit och tid + ev. förlorad entusiasm.

tänk inte så mkt på tekniken men försök att få det att se ut som vad de andra gör. om du tex ser massa basister som du gillar som klämmer dit toner i snabba passager med vänsterhandens tumme så finns det väl en anledning att det funkar för dem men om du å andra sidan inte ser det så ofta...:-)

Låtar först - teknik sen!
ge det nåt halvår eller år innan du funderar alltför mkt på teknik men som sagt försök att få det att se ut ungefär som de andra när de spelar.

Specialtekniker utvecklas bäst efter några års spelande när man vill ta det ett steg till.

tycker jag... vad säger ni andra?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

och se till att ha kul
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

criss skrev: Till att börja med - spela massa låtar! det är skoj och man får till nån slags grej som funkar. sen när man kört ett tag kan man försiktigt tänka på teknik.

Låtar först - teknik sen!
Så klokt, så klokt. Lusten och glädjen måste komma före tekniken.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
D
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 04 sep 2010, 13:13

Inlägg av D »

Du kommer kunna spela snabbare om du håller tummen i mitten av baksidan av halsen:) det är sant att gitarrister ofta vilar tummen på ovankanten av greppbrädan men så är inte fallet för oss bassister. Det sätt du vill spela på låter jättekonstigt och inte alls praktiskt, men jag ska hålla käft för du kanske revolutionerar basspelet med din nya teknik och blir jättekänd! Tack å hej:D
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

D skrev:Du kommer kunna spela snabbare om du håller tummen i mitten av baksidan av halsen:) det är sant att gitarrister ofta vilar tummen på ovankanten av greppbrädan men så är inte fallet för oss bassister. Det sätt du vill spela på låter jättekonstigt och inte alls praktiskt, men jag ska hålla käft för du kanske revolutionerar basspelet med din nya teknik och blir jättekänd! Tack å hej:D
Nja. Det beror ju alldeles på om du har basen under bältet eller under hakan.
Men det är klart, vill man lira dansband ska man ju få göra det ;)
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Skriv svar