Högertummens placering

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Högertummens placering

Inlägg av midiper »

Hej,
Jag är helt nybörjare på det här med El-bas. Tänkte försöka att lära mig rätt teknik (om det finns någon sådan). Verkar finnas två olika skolor (om inte fler). Vad är tipset, är det att låta högertummen vila ovanför E-strängen hela tiden på pickupen eller låta tummen följa med strängen ovanför den man knäpper hela tiden som en dämpning.

MVH Per
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det senare alternativet röstar jag för. Sk flytande tumme. Du får så avslappnad handled som möjligt och du minskar risken för överansträngning.
Fast vad du menar med dämpning förstår jag inte riktigt...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

Hej,
Tack för svaret! Det jag menade med dämpning var att den strängen tummen trycker på inte "ringer" med.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

det finns ju olika skolor, jag kör nog "flytande", men jag skulle vilja lära mig att låta tummen hänga kvar på E-strängen och sen dämpa med lill (på A-strängen) och ringfingret (på D-strängen) när jag kommer till tunnare strängar. det verkar vara en mer effektiv teknik när man väl lärt sig den, bör kanske tillägga att jag bara spelar med två fingrar, eller plektrum, då dämpar jag med handflatan a la gitarr.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Röstar också för s.k. flytande tumme. Blir jävligt obekvämt i längden att ha tummen på pickupen, samt svårare att spela figurer på g-strängen enligt mig.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Det här kanske inte är pedagogiskt riktigt, men kör som det känns mest naturligt. Finns många skolor..
Själv har jag tummen på E-strängen när jag spelar A, D och G. På E hänger den i luften eller tar igen sig mot en mick.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Tummen återfinns på hitsidan av plektrumtet. Pekfingret på andra sidan...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Du får testa dig fram och hitta något du tycker känns bekvämt.

Men en sk "flytande" tumme är nog att föredra istället för att låta tummen vara statisk.
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

Hej,
Tack för alla fin, fina svar! Intressant, jag lånade en en basskolebok på biblan "Playing bass today" som jag tyckte verkade mycket bra, med noter och allt. Det de visar där är mer en statisk tumme. Får försöka att lära mig det där med flytande tumme verkar inte så dumt tror jag. Kanske någon som har tips på bra litteratur om man vill lära sig El-bas efter noter.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

kmo skrev:Det här kanske inte är pedagogiskt riktigt, men kör som det känns mest naturligt. Finns många skolor..
Själv har jag tummen på E-strängen när jag spelar A, D och G. På E hänger den i luften eller tar igen sig mot en mick.
Samma här. Vid vissa festliga tillfällen så hamnar ibland min tumme på A-strängen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Inlägg av Janne »

Själv använder jag tummen på E-strängen på 4-strängade och flytande tumme på 5-strängat. 5-strängade kräver dämpning tycker jag fast på 4:orna blir ju resonansen mindre.
Användarvisningsbild
trestintas
Medlem+
Inlägg: 1399
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 13:44
Ort: Qvibille ostkusten på västkusten

Inlägg av trestintas »

Själv har jag min tumme rätt centralt placerad...
Mvh
Emanuel
http://www.myspace.se/578515318
Gott E D
Medlem nr: 2617
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Inlägg: 796
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Är jag den enda som spelar med tummen på micen? :(

I alla fall, det är så jag har lärt mig och eftersom inte alla basar har tumhylla så fick micken vara reserv.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Janne skrev:Själv använder jag tummen på E-strängen på 4-strängade och flytande tumme på 5-strängat. 5-strängade kräver dämpning tycker jag fast på 4:orna blir ju resonansen mindre.
+1

Jag har lirat i över 30 år och haft min tumme vilande lite omväxlande på plektrumskyddet och en av mikarna.

När jag började spela femsträngat för några månader sedan gick jag över till flytande tumme. Dels kändes det obekvämt att ha tummen fast med så bred greppbräda, dels för att jag läst att det är lättare att utveckla karpaltunnelproblem med just femma och fast tumme. Man måste ju spreta rejält med fingrarna för att nå G-strängen och det känns inte skönt.

Det finns en del videor på Youtube om "bass floating thumb". Det var inte den här jag kollade när jag bytte teknik för några månader sedan, men den här verkar vettig:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU[/youtube]
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Jag försöker tillämpa flytande tumme, men återfaller oftast i gamla banor med statisk tumme på E-sträng eller mick.
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

inber skrev:
Janne skrev:Själv använder jag tummen på E-strängen på 4-strängade och flytande tumme på 5-strängat. 5-strängade kräver dämpning tycker jag fast på 4:orna blir ju resonansen mindre.
+1

Jag har lirat i över 30 år och haft min tumme vilande lite omväxlande på plektrumskyddet och en av mikarna.

När jag började spela femsträngat för några månader sedan gick jag över till flytande tumme. Dels kändes det obekvämt att ha tummen fast med så bred greppbräda, dels för att jag läst att det är lättare att utveckla karpaltunnelproblem med just femma och fast tumme. Man måste ju spreta rejält med fingrarna för att nå G-strängen och det känns inte skönt.

Det finns en del videor på Youtube om "bass floating thumb". Det var inte den här jag kollade när jag bytte teknik för några månader sedan, men den här verkar vettig:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU[/youtube]

Det var just en av de videor jag såg när jag började fundera på om man inte ska lära sig den här tekniken när man ända är på ruta ett.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Peppar skrev:Är jag den enda som spelar med tummen på micen?
närå..det gör jag med, och har lyckats nöta en gullig liten grop genom lack och allt.
Men det kan hända att tummen återfinns i s.k. slap-läge också. Hamrandes på strängarna med aggresiv energi... då låter det fint.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Janne

Inlägg av Janne »

midiper skrev:Det var just en av de videor jag såg när jag började fundera på om man inte ska lära sig den här tekniken när man ända är på ruta ett.
Nu får jag säkert spö av några som kör Gary Willis-style, men jag tycker att det finns risk att få lite för mesigt anslag om man börjar med flytande tumme som nybörjare. Jag vill verkligen få ut tonen ur basen så man hör anslaget ordentligt. Om du kör 4:a tycker jag att det är bättre att du kör med tumstöd, ha koll så att handleden inte blir böjd, landa ordentligt på strängen bakom när du spelar och spänn nedersta fingerleden så att du får lite kraft. Är väl ingen som vill lyssna på en som spelar som en kä..., nä förresten, stoppar där :D
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Janne skrev:Om du kör 4:a tycker jag att det är bättre att du kör med tumstöd, ha koll så att handleden inte blir böjd, landa ordentligt på strängen bakom när du spelar och spänn nedersta fingerleden så att du får lite kraft...
Med viss censur så tycker jag att det finns mycket klokheter bakom dessa ord...
Janne

Inlägg av Janne »

Dr_Blues skrev:
Janne skrev:Om du kör 4:a tycker jag att det är bättre att du kör med tumstöd, ha koll så att handleden inte blir böjd, landa ordentligt på strängen bakom när du spelar och spänn nedersta fingerleden så att du får lite kraft...
Med viss censur så tycker jag att det finns mycket klokheter bakom dessa ord...
Kan vara intressant vilka delar du vill censurera?
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Janne skrev:Är väl ingen som vill lyssna på en som spelar som en kä..., nä förresten, stoppar där :D
Detta var min sk "censur" det med att spela som en kä... :wink:

Annars håller jag med fullständig! :tummenupp:
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Jag har lärt mig att håla tummen på en av mickarna och där är den. Kämpade för att lära om att spela med alla fyra fingrarna på vänsterhanden och det gick ju, så visst kan man lära om, men nu tycker jag att min högertumme funkar bra så... tja... fast jag verkar rätt ensam om det här.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

När jag spelar seriöst (inte sitter i soffan och degar) så kör jag med rak handled och håller tummen på den sträng som är över den jag spelar på, och om det är E-strängen så hamnar tummen på micken (P-bas). Inte riktigt floating alltså men det är ju ungefär samma antar jag. Spelar nästan alltid över micken (funkar lite som en ramp), så den blir smutsig rätt fort :)
Hej
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Inlägg: 796
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Tarzan08 skrev:
Peppar skrev:Är jag den enda som spelar med tummen på micen?
närå..det gör jag med, och har lyckats nöta en gullig liten grop genom lack och allt.
Men det kan hända att tummen återfinns i s.k. slap-läge också. Hamrandes på strängarna med aggresiv energi... då låter det fint.
Då är vi två, min svarta handgjorda har en fin träfärgad grop efter tummen haha
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Jag kör flytande tumme, men stödjer underarmen emot baskroppen till skillnad från hur Todd Johnson visar i videon. Hans metod (utan armstöd) funkar ju säkert bra om man sitter stilla på en stol, men hur går det om man står upp och rör lite på sig? Det funkar inte för mig i alla fall...
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Skriv svar