Finger-skärselden

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
krissepoffer
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 11:38

Finger-skärselden

Inlägg av krissepoffer »

Utan att överdriva så skär det som eld i min fingerspetsar på båda händerna samt tummen på högra handen efter tum-slaping. Främst när jag spelar men det ömmar fint även när jag inte spelar.

Jag vet ju att detta beror på intensivt basspelande och att jag spelar ganska hårt (hårda anslag på strängarna och ingen jäkla HÅRDrock), samt en del ovana.

Vad gör jag för att slippa de värsta smärtorna. Har spelat aktivt senaste månaden (tre-timmarspass med bandet tre gånger i veckan) och vill ju verkligen inte dra ned på spelandet.

Gäller det för mig att bita ihop, gråta en skvätt och spela vidare tills det ger med sig, eller har bas-sällskapet på forumet några andra bra, schyssta och gärna smärtfria tips? Är tejpning av samtliga fingertoppar en bra idé t ex?
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Vissa har känsligare fingrar än andra. Andra får väldigt svaga valkar oberoende på hur mycket de spelar (Jag). Min första tanke är att du borde sänka stränghöjden och spela svagare. Slap behöver mindre styrka än man tror ibland.

Sänk strängarna....Mer kontroll och mindre styrka.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Perennial skrev:Vissa har känsligare fingrar än andra. Andra får väldigt svaga valkar oberoende på hur mycket de spelar (Jag). Min första tanke är att du borde sänka stränghöjden och spela svagare. Slap behöver mindre styrka än man tror ibland.

Sänk strängarna....Mer kontroll och mindre styrka.
+1

Beroende på sättning och musik kan det vara så att ni inte repar med jämn ljudnivå i bandet heller.. du får ta i för att höras och istället för att höja på stärken så tar du i med fingrarna.. lätt hänt..

Har testat det där gamla tricket med att härda fingertopparna genom att värma upp en gammal spisplatta och dra fingertopparna snabbt över den skrovliga ytan några gånger. Hjälpte sådär faktiskt... :|
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

du har ju en förstärkare för att slippa spela så hårt på strängarna.. så prova höj ljudet lite där för att kompensera?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
krissepoffer
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 11:38

Inlägg av krissepoffer »

Får tacka för de svar som dykt upp.

Att fingrarna på vänsterhanden ömmar som få, det har jag svårt att tro beror på att ljudet är för lågt. Där låter det där med stränghöjden inte helt ologiskt. Hur justerar jag då detta?

Att högerhandens fingrar ömmar, det tror jag däremot kan bero på att basen kanske ligger lågt i förstärkaren på repet även om jag o de andra upplever att den ligger högt. Det är nog mer självförvållat iaf då jag inbillar mig att det är en skönare känsla att tjonga på ganska hårt med fingrarna. Igår gick det ändå bättre o högerhanden känns mindre idag än jag hade väntat mig. Det handlar nog mycket om vana, kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

Du må göra justeringar på hals och/eller stallsadlarna. Här har du en fin guide för hur du går tillväga!
http://www.tunemybass.com/bass_setup/

Enjoy :D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

+1 på Liten och Inti.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Framgick inte av första posten att det var vänsterhandens fingrar du också hade ont i.

Inte så vanligt att det smärtar i fingertopparna på handen som tar tonerna på greppbrädan. Betydligt valigare med kramp.
Skulle oavsätt denna nya info se över setup och förstärkningen.. slapna av, få bättre kontroll som Inti skrev.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

mm.. setup +1!

sen ska man inte behöva trycka allt man kan på en sträng för att spela med vänsterhanden, ofta tar man nog i för mkt. (eller så har man för hög stränghöjd)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar