Hur fan spelar man bandlöst?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: tor 15 apr 2010, 17:07

Hur fan spelar man bandlöst?

Inlägg av AxelStingray »

Har bytt till mig en Aria 1540S bandlös. Problemet är att jag inte kan spela bandlöst. Någon som vet nån bra video/bok som man kan köpa ? Och hur intonerar man ?

//Axel
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Låtsas att det är en bandad bas och tänk att du skall sätta fingrarna på banden istället för strax bakom. Du kommer att fixa det här, det är bara att öva!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

...intonera som i betydelsen "justera stränglängden för att kompensera för den ökade spänningen som uppstår när man trycker ner strängen mot greppbrädan" är inte så jättenödvändigt på en bandlös, man får justera fingrarnas läge på greppbrädan istället. Det är en del av utmaningen med alla bandlösa instrument. Sedan kan det bli lite surt här och var, men med tiden blir det färre och färre sura ögonblick. :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Ett handfast tips kan du ju få, fast jag tror inte att det behövs. Spela inte pekfingervals med vänsterhanden, utan försök att hålla dig till ett-finger-per-band (eller möjligen fyra-fingrar-per-tre-band om du är vid första till femte "bandet").
Men jag antar att du redan visste det.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Det låter inte bra i början men nöt på. Jag tycker att det är värt det.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Har du bandmarkeringar, eller nån annan form av markeringar på greppbrädan/halsen?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Daionsavage skrev:Låtsas att det är en bandad bas och tänk att du skall sätta fingrarna på banden istället för strax bakom. Du kommer att fixa det här, det är bara att öva!
+1! Tänk mindre och spela mer! Det låter flummigt, men så funkar det för mig. Du "vet" redan var tonerna sitter (iaf vet dina muskler det).
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Inlägg av AlexL »

När jag började med bandlöst för 8 månader sen lät det skrutt. Fick kämpa som fan med att lära mig spela simpla låtar rent. Men det är bara att spela mycket, lär känna instrumentet och vart tonerna sitter. Jag gjorde lite skalövningar med stämapparat inkopplad bara för att lära mig vart tonerna ligger, funkade skitbra för mig.
Men sen så är det bara att spela mycket, ta med den till rep och sen när du börjar känna dig lite hemma på den så använd den på spelningar (om bandlöst funkar i sammanhanget dvs). Sen så låter det surt i början men övar man mycket så blir det bättre rätt så fort
När man kommer igång med det så är det fruktansvärt kul, lirar nästan bara på min bandlösa just nu
Skriv svar