Rytmik

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Rytmik

Inlägg av Jean Jaures »

Tjena!

Letar runt efter rytmikövningar/böcker mm för att kunna plugga å öva lite sånt. Är det nån som vet va för böcker man ska leta efter på bibliotek etc? Hemsidor? Många här verkar ju ha pluggat en hel del musik. Ibland dyker det upp uttryck som "polyrytmik"," 3 mot två och 2 mot 3", "klassiska rytmikövningar" Jag är rätt nollställd och vill lära mig mer och bli bättre på rytmer å rytmigenkänning! Vad ska jag leta efter?
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Rytmik

Inlägg av Jan Hellman »

Jean Jaures skrev:Tjena!

Letar runt efter rytmikövningar/böcker mm för att kunna plugga å öva lite sånt. Är det nån som vet va för böcker man ska leta efter på bibliotek etc? Hemsidor? Många här verkar ju ha pluggat en hel del musik. Ibland dyker det upp uttryck som "polyrytmik"," 3 mot två och 2 mot 3", "klassiska rytmikövningar" Jag är rätt nollställd och vill lära mig mer och bli bättre på rytmer å rytmigenkänning! Vad ska jag leta efter?
Trumböcker och slagverksböcker kan vara bra. Finns en uppsjö. När jag pluggade använde vi Dagmar Borups bok "Rytmiske Ovelser". Dagmar är från Danmark. Otroligt tråkig bok. Men bra om man framförallt vill plugga in lite rytmläsning.

Polyrytmik och andra typer av rytmikövningar hittar man nog både roligare och bättre i trum-/slagverksböcker.

//J
Jean Jaures
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 23:13
Ort: Linköping

Inlägg av Jean Jaures »

tack för tipsen!

hihi "otroligt tråkig bok" - ser fram mot den!
Yamaha BB414
Fafner
TKS215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jean Jaures skrev:tack för tipsen!

hihi "otroligt tråkig bok" - ser fram mot den!
Det roliga är att den ÄR otroligt tråkig! :D Men den är bra. Om den fortfarande finns i tryck. Det var trots allt över 20 år sedan jag pluggade musik senast. En annan bok som vi använde på en skola är en bok som heter "Från ramsa till tolvton". Egentligen en kombinerad teori/rytmik/gehörsbok. Jag köpte den men sen lånade jag ut den till en gehörslärare på en annan skola flera år senare och jag fick aldrig tillbaka den. Trots förfrågningar. Hm.... :? Hur som så flyttade jag ifrån staden där jag pluggat och sen glömde jag bort det. Tills nu. Så jag sökte på nätet och hittade den på CDON.

http://cdon.se/böcker/müller%2c_ladisla ... ära-334104

TADA!! :D Av vad jag MINNS (!!) så var det nog den bok av dom jag använt som jag själv upplevt som bäst och mest pedagogisk. Logisk på något vis. Nu var ju även detta över 20 år sedan jag bläddrade i den senast så jag kan minnas fel men jag tyckte att den var väldigt bra då. Och jag har saknat den på något vis. Så jag beställde den på CDON. :) Kan vara kul att ha och bläddra lite i. Jag kan återkomma med en recension om du vill. Den bör väl dyka upp om någon vecka eller två.

MVH//Jan
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Hellboy skrev:Så jag sökte på nätet och hittade den på CDON.

http://cdon.se/böcker/müller%2c_ladisla ... ära-334104
Ja, sådana lite mer udda verk kan vara svåra att få tag på i en vanlig traditionell bokhandel. Utbudet verkar större på nätet.
Åsså är det enklare oxå.
Fast den traditionella bokhandeln som har funnits i alla tider lider ju ekonomisk skada av dessa nymodigheter på nätet.

Lessen, Hellman men du la upp den så fint! :lol:
Skriv svar