Trummaskin för övning hemma

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Trummaskin för övning hemma

Inlägg av Rut66 »

Hej.
Jag undrar om någon på forumet har bra tips på en enkel trummaskin eller motsvarande som funkar bra att öva till.
Nothing fancy, utan enklast tänkbara typ: välj stil/genre, tempo och kör. Skulle iofs vara kul om det fanns ngn form av "auto-fills" som funktion.[/b]
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

ska du ha traditionell trummaskin köp en zoom.. billiga och enkla.. men du kanske skulle testa en BOSS loopstation.. den har enkla trumkomp och sen kan du ju latja me loopen och göra hela låtar.. askul är den
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

johnne skrev:ska du ha traditionell trummaskin köp en zoom.. billiga och enkla.. men du kanske skulle testa en BOSS loopstation.. den har enkla trumkomp och sen kan du ju latja me loopen och göra hela låtar.. askul är den
+1 på allt.

Vill man vara märkvärdig och retro, kan man handla på Tradera och t ex köpa en Roland R-5 . Klippte min för ett par hundralappar.
A minute to learn - a lifetime to master. *S*
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nån som är spekulant på en Yamaha RX21 kanske? :D

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

Zoom B2/B2.1u har ju en helt OK trummaskinsfunktion. Tillåter i o f s inte fills, men bra rytmer i övrigt. Plus att man får mycket annat på köpet.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Subsonic
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Trummaskin för övning hemma

Inlägg av Subsonic »

Rut66 skrev:Jag undrar om någon på forumet har bra tips på en enkel trummaskin eller motsvarande som funkar bra att öva till.
Jag kör med en gammal Yamaha QY10 minisequencermojäng, eller trummaskinen i en Digitech multieffektpedal. Eller en tråkmetronom.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag har en gammal Alesis HR-16 som jag gillar skarpt. En sån kostar nog inte många kronor begagnad. Om du har datorn kopplad till någon förstärkare så finns det även webbsidor med trummaskiner (alltså INTE loopar). Fanns ett tips här för ett par månader (?) sen.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

inber skrev:Om du har datorn kopplad till någon förstärkare så finns det även webbsidor med trummaskiner (alltså INTE loopar). Fanns ett tips här för ett par månader (?) sen.
Monkey Machine!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

peter_s skrev:
inber skrev:Om du har datorn kopplad till någon förstärkare så finns det även webbsidor med trummaskiner (alltså INTE loopar). Fanns ett tips här för ett par månader (?) sen.
Monkey Machine!
Japp, just den var det! :tummenupp:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Rut66 »

Tusen tack för tipsen.

Monkey Machine! -Skitkul!
Här kan man bli sittandes ett tag.
Zoom B2/B2.1u
verkar intressant. Får ju onekligen en del "på köpet". Är det någon som har koll på skillnaden mellan B2 och B1?
men du kanske skulle testa en BOSS loopstation..
Avser du den minsta pedalvarianten, och isåfall hur enkel är denna att handha?
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

Loopstation är ganska simpel att ha o göra med.. tap tempo osv.. lek med den.. du lär dig omgående
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Den här för helwitt!!! :
http://www.rinki.net/pekka/monkey/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Låt mig få leka djävulens advokat.. (OBS: Jag gillar väldigt LITE av vad Jeff Berlin gör normalt sett.)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9z6g7vBXboA[/youtube]
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar