sluta spela bas?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

sluta spela bas?

Inlägg av anli »

I en månad har jag haft problem med min vänsterarm. Smärta i alla muskelfästen samt ett avdomnat pekfinger med obehagliga stickningar. Har med hjälp av lindat hjälpligt repat lite med grannen. Väntar på vad borreliaprovet sakll ge för resultat.
Funderar om man skall försöka lära sig spela utan pekfinger, men det känns rätt hopplöst. Finns det nåt bättre än plåster och bandage att sätta på fingret? Tips?

Riktigt trist detta. Tur att man mest är prylsamlare....
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
L. Taylor for president
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 11:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av L. Taylor for president »

Vila fingret/armen ett tag. Ärligt talat så tror jag att det är det bästa för tillfället. Låt det få tid att läka samtidigt som du väntar på provsvaren. Själv hade jag länge (8-10 mån) problem med min handled och det kändes som att den aldrig skulle bli bra. Så fort jag tog ett barréackord på gitarren så kände jag av det, slutade spela gitarr och bytte till bas då jag inte tar några barréackord på bas och upptäckte dessutom hur kul det var att spela bas. Nu kan jag spela gitarr igen om jag vill, utan att det gör ont. Så var beredd på att det kan ta tid men är det inget fel på fingret så borde du kunna bli smärtfri igen.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ajdå, trist!
Testat akupunktur etc? Har en trumkompis som haft liknande problem och där funkade Naprapati i kombination med akupunktur! Samma sak med min syrra som trodde hon fått karpaltunneltjosan, men som blev helt besvärsfri m.hj.a. akupunktur!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

dereborn skrev:Ajdå, trist!
Testat akupunktur etc? Har en trumkompis som haft liknande problem och där funkade Naprapati i kombination med akupunktur! Samma sak med min syrra som trodde hon fått karpaltunneltjosan, men som blev helt besvärsfri m.hj.a. akupunktur!
Det kan vara nåt all kolla upp.
Det lustiga var att hela armen var rödflammig ett tag, även en bit in på bröstkorgen. Därav Borreliaspåret.
En rejäl omgång JUL med tillbehör kanske botar det:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z5nnrpki5FM[/youtube]
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Domningar pekfinger betyder med sannolikhet att du har nerver i kläm runt 5:e nackkotan.
Gå till välrenomerad kiropraktor!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BasBonkers
Medlem
Inlägg: 438
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 00:26
Ort: Uppsala

Inlägg av BasBonkers »

Eller så kan du göra som jag o klippa av dig 2 fingrar på vänsterhanden (olycka förra tisdagen) så blir det automatiskt vila från basandet i X antal månader.

Skador suger :evil:
It's always "a" dildo. Never say "your" dildo or "his/her" dildo.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag hade exakt samma problem. Tog kontakt med en bra naprapat som fick ordning på mig efter att ha haft ont i tre månader. Naprapat eller kiropraktor löser problemet. Glöm Landstinget, de gav mig antiinflammatoriska piller som inte hjälpte ett dugg.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

anli skrev:En rejäl omgång JUL med tillbehör kanske botar det:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Z5nnrpki5FM[/youtube]

HaHAha, God Jul på dej men tänk på vilken arm du svingar bägarn med ;-)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Stickningarna kan bero på nervpåverkan antingen i nervens utbredningsområde ut i armen eller vid utträdet ur ryggraden.

De stora sensoriska (känslel) nerverna som går ut till pekfingret är n.medianus och n.radialis. Gå till naprapat eller dylikt för behandling. Jag har haft likanande problem, men är helt bra nu. Obehagligt, men ofarligt.

Det kan också vara refererad smärta från muskler i skuldran eller på underarmens ovansida. Är det refererad smärta är den tämligen lättbehandlad.
Senast redigerad av maxoges den mån 03 jan 2011, 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det känns väl lite bättre nu. Mindre ont i armens alla muskelfästen och aningens mindre stickningar längs pekfingret.
med plåster på kan jag spela en stund i alla fall.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

BasBonkers skrev:Eller så kan du göra som jag o klippa av dig 2 fingrar på vänsterhanden (olycka förra tisdagen) så blir det automatiskt vila från basandet i X antal månader.

Skador suger :evil:
men vafan säger du, kompis?!
Detta var tråkiga nyheter... hur ska vi nu kunna ha slap-rally?
jag kommer ju vinna på walkover!

jag lider med dig, min bror!

ja, med Anli också of course
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BasBonkers skrev:Eller så kan du göra som jag o klippa av dig 2 fingrar på vänsterhanden (olycka förra tisdagen) så blir det automatiskt vila från basandet i X antal månader.

Skador suger :evil:
Huga... missade detta. Låter ju som katastrof!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BasBonkers
Medlem
Inlägg: 438
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 00:26
Ort: Uppsala

Inlägg av BasBonkers »

Tarzan08 skrev:
BasBonkers skrev:Eller så kan du göra som jag o klippa av dig 2 fingrar på vänsterhanden (olycka förra tisdagen) så blir det automatiskt vila från basandet i X antal månader.

Skador suger :evil:
men vafan säger du, kompis?!
Detta var tråkiga nyheter... hur ska vi nu kunna ha slap-rally?
jag kommer ju vinna på walkover!

jag lider med dig, min bror!

ja, med Anli också of course
Tackar...jo det är lite katastrof. Jag skulle lossa 3 tunga studiorutor från lastbil när de kom på glid på gaffeln. Dum som man kan vara högg jag tag i ett stålband som höll ihop lastpallen, sen rasade ca 300 kilo i backen men inte fan släppte jag taget. Visserligen är jag stark men det är inte fingrar, så lång o ringfingret slets sönder. Nerver senor blodkärl, the lot. Lite nice arteriell blödning fick mig att inse att det var dags för premiär för ambulanstransport.

6h operation under natten, fingrarna har cirkulation men långfingret är fortfarande väldigt svullet o nästan omöjligt att böja (sjukgymnastiken började dagen efter operation).

Om 6 månader ska jag börja försöka spela igen, men det kan bli brist på känsel i fingrarna i något år.

Men vafan, klart att vi får ta ett slaprally någon gång framöver, behövs ju ingen känsla för sånt 8)
It's always "a" dildo. Never say "your" dildo or "his/her" dildo.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Jag kör utan pekfinger efter en liten incident i början på -80....det är inget jättebekymmer, även om det hade vart bättre att slippa boxplay. Då ser jag mere allvarligt på att jag har fått artros i lång och ringfingrets yttersta leder.
Hmmmm....blev som ett gnällspiksinlägg det här....
Det jag vill säga är att man kan spela även efter en traumatisk handskada, men det tar ett antal år att öva upp sig.
Lider med dig!
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det finns hopp. Repade utan tape/plåster i dag. Inte outhärdligt i alla fall. Fast garagekompisen fick stå ut med småsurt lir på den bandlösa med flats :-).... mjukare för fingret!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

BasBonkers skrev:
Tarzan08 skrev:
BasBonkers skrev:Eller så kan du göra som jag o klippa av dig 2 fingrar på vänsterhanden (olycka förra tisdagen) så blir det automatiskt vila från basandet i X antal månader.

Skador suger :evil:
men vafan säger du, kompis?!
Detta var tråkiga nyheter... hur ska vi nu kunna ha slap-rally?
jag kommer ju vinna på walkover!

jag lider med dig, min bror!

ja, med Anli också of course
Tackar...jo det är lite katastrof. Jag skulle lossa 3 tunga studiorutor från lastbil när de kom på glid på gaffeln. Dum som man kan vara högg jag tag i ett stålband som höll ihop lastpallen, sen rasade ca 300 kilo i backen men inte fan släppte jag taget. Visserligen är jag stark men det är inte fingrar, så lång o ringfingret slets sönder. Nerver senor blodkärl, the lot. Lite nice arteriell blödning fick mig att inse att det var dags för premiär för ambulanstransport.

6h operation under natten, fingrarna har cirkulation men långfingret är fortfarande väldigt svullet o nästan omöjligt att böja (sjukgymnastiken började dagen efter operation).

Om 6 månader ska jag börja försöka spela igen, men det kan bli brist på känsel i fingrarna i något år.

Men vafan, klart att vi får ta ett slaprally någon gång framöver, behövs ju ingen känsla för sånt 8)
Herrejävlar! Krya på dig!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BasBonkers
Medlem
Inlägg: 438
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 00:26
Ort: Uppsala

Inlägg av BasBonkers »

Tack för vänliga ord. Jag böjer fingrar så det knakar. Får väl bli dansbandsbasist i värsta fall... :roll:
It's always "a" dildo. Never say "your" dildo or "his/her" dildo.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

BasBonkers skrev:Tack för vänliga ord. Jag böjer fingrar så det knakar. Får väl bli dansbandsbasist i värsta fall... :roll:
Det är riktigt gött. :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av shadowskimmer »

Varje gång jag läser rubriken på den här tråden så tror jag det är en poll... :)
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Hoppas det löser sig för er. Min farfar klippte av sig ett finger när han skulle rensa gräsklipparen, men de lyckades sy dit det och han blev faktiskt helt återställd, hoppas den historien kan vara uppiggande!
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Som andra redan sagt - sådana problem kan komma från ryggen. Byte av säng kan absolut hjälpa mot vissa rygg-/nackproblem.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

shadowskimmer skrev:Varje gång jag läser rubriken på den här tråden så tror jag det är en poll... :)
Önsketänkande!

Status just nu är att jag inte längre har ont i armens muskelfästen och stickningarna i fingert har faktiskt minskat. Så pass att jag kan repa hyfsat, lite fumligt stundtals, men det går i alla fall.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Inlägg av Markooo »

Hade faktiskt också lite problem med vänsterhanden i somras. Har agerat mycket trummis (jag ber om ursäkt för det ;) ) på senare tid och eftersom jag inte är jättevan batterist så fick jag in någon riktigt märklig stum träff på virveln och hela vänster underarm spökade ett tag. Att lira på Fendern som jag har funkade inte alls, handen somnade typ (kände stickningar) och gjorde ont i handleden i någon månad men sen gick det över. Tog bara en paus från allt och så löste det sig.

Hoppas det löser sig för dig Anli på bästa och snabbaste sätt! Ingen basist förtjänar att inte få spela! True words of wisdom.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
snock
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 01 jan 2011, 12:20

Inlägg av snock »

Du kan även ha en nerv i kläm i handleden... jag skulle hoppa kiropraktorn och gå direkt till en handkirurg. Kunde inte spela på nästan två år pga detta...
Skriv svar