Da ya think I'm sexy?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Da ya think I'm sexy?

Inlägg av Per »

Nja, inte jag alltså, men jag satt och småpillade lite på Da ya think I'm sexy (Rod Stewart). Lite studier av liveframträdanden med olika basister på YT visade ömsom plektrumspel och ömsom vanligt fingerspel. Själv tyckte jag det kändes enklast med tummen på A-strängen samt pekfingret och långfingret på G-strängen.

Vad rekommenderar de av er, som är mer tekniska än jag? (Troligen rätt många :wink: )
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Da ya think I'm sexy?

Inlägg av Gäst- »

Per skrev:Nja, inte jag alltså, men jag satt och småpillade lite på Da ya think I'm sexy (Rod Stewart). Lite studier av liveframträdanden med olika basister på YT visade ömsom plektrumspel och ömsom vanligt fingerspel. Själv tyckte jag det kändes enklast med tummen på A-strängen samt pekfingret och långfingret på G-strängen.

Vad rekommenderar de av er, som är mer tekniska än jag? (Troligen rätt många :wink: )
Om du ska ha flytande tumme så är det bara att köra på. Men det där fasta, säkra anslaget jag känner när jag ankrar tummen kräver att jag inte jiddrar runt med den.
Det som är naturligast för dig är att rekommendera. Ta hänsyn till att dämpningen blir en issue med fast tumme. Dock inte så farligt på en 4 strängad.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Tack för svar! Jag dämpade med handkanten över stallet och slog an med tummen också. Det verkade bli minst hoppande för fingrarna mellan oktaverna och blev hyfsat punchigt.
Hittade ett klipp faktiskt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zwbcwX6a ... re=related[/youtube]
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Jag kör grundtonerna med pekfingret och oktaverna med växelvis lång och ringfinger när det är sånt där "galopperande" discokomp..tummen är enbart stöd.
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Som sagt, om det känns naturligt och ickeskadligt så är det bara att öva! Men se upp för att försöka få tag i för många tekniker samtidigt. Fixa ett bra sätt att spela det mesta på. Sen utgår du från den "Grundtekniken" och anpassar den efter behov.

Lycka till Per.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Fernan skrev:Jag kör grundtonerna med pekfingret och oktaverna med växelvis lång och ringfinger när det är sånt där "galopperande" discokomp..tummen är enbart stöd.
+1
Så kör jag den när jag är ute med Boogie Fever :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Tack, alla! Jag ska testa lite mera à la Fernan och groovyjr, eftersom det ligger närmare vad jag normalt sysslar med. Skiter det sig, kör jag nog enligt klippet, men, ja, jag är medveten om risken för spänningar med åtföljande elände.

Sådana här frågor och snabba svar - PB at it's best!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar